Fyra

dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

wattman schreef:Gelet op de 2 uurs frequentie op het grootste deel van de dag vraag ik mij af of je wel een vrij plaatsje gaat vinden... :?
Maar hij heeft toch minder haltes en daarom waarschijnlijk minder geinteresseerde reizigers...
Theo
Groeten vanop de Heide
wva
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Fyra.

Bericht door wva »

Vandaag te Antwerpen Berchem. (sorry voor de slechte kwaliteit)
IMG00095-20121116-1054.jpg
IMG00095-20121116-1054.jpg (42.3 KiB) 4642 keer bekeken
IMG00094-20121116-1054.jpg
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Fyra.

Bericht door Henk »

Komt er weer schot in de zaak? Dit staat op de site van De Telegraaf:
Treinreizigers kunnen mogelijk alsnog vanaf begin december met de hogesnelheidstrein Fyra van Breda naar Antwerpen reizen. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil de strop rond wegvallende treinverbinding tussen Nederland en België doorbreken door op 9 december met een nieuwe Fyra-verbinding te starten.

Die moet acht keer per dag gaan rijden tussen Breda en Antwerpen met een halte in Noorderkempen, zo meldt Omroep Brabant. Het is nog niet zeker of dit voorstel ook daadwerkelijk doorgaat, want Nederland zal dan wel voor de helft van de 11,4 miljoen euro aan kosten op moeten draaien.

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur wil de handreiking van de NMBS niet bevestigen.

Als het NMBS-voorstel voor een nieuwe Fyra-lijn het niet haalt, blijft een stoptrein nog de enige treinverbinding tussen West-Brabant en België. De huidige verbinding, de internationale trein, vervalt namelijk begin december.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2108 ... en___.html
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Interessante evolutie... maar met welk materieel?!
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

V250 lijkt me... maar het is de vraag of Nederland akkoord gaat. De afspraken uit 2005 worden immers nog steeds niet nageleefd (8x per dag Den Haag - Breda - Brussel)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

V250? Ze slagen er al niet in om een uurdienst aan te bieden op de Fyra omdat er nog steeds niet genoeg V250's zijn, maar er zouden er plots wel genoeg zijn om 8 keer per dag tussen Antwerpen en Breda te reizen? Een bovendien vooral regionale dienst waarvoor deze stellen totaal niet bedoeld zijn? Lijkt me heel sterk...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

MIVB-reiziger schreef:V250? Ze slagen er al niet in om een uurdienst aan te bieden op de Fyra omdat er nog steeds niet genoeg V250's zijn, maar er zouden er plots wel genoeg zijn om 8 keer per dag tussen Antwerpen en Breda te reizen? Een bovendien vooral regionale dienst waarvoor deze stellen totaal niet bedoeld zijn? Lijkt me heel sterk...
V250 is op dit moment het enige materieel waarmee die treindienst zou kunnen worden gereden. Maar op termijn zou dat best iets anders kunnen worden.
Sowieso zou die treindienst niet op 9 december starten: de spoorwegen hebben zelf aangegeven dat ze een maand of 4 nodig hebben om na het "groene licht" om daadwerkelijk te kunnen gaan rijden. De journalisten zullen wel weer twee dingen door elkaar gehaald hebben: als er een akkoord is over hoe Breda - Antwerpen zal worden bediend (dat op termijn ook verder zou moeten doorrijden aan beide zijden), dan kan op 9 december Amsterdam - Brussel van start gaan.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Wat er ook van zij: op dit moment is er nog steeds geen enkel ticket te reserveren. Maandag zal het nog drie weken tot de nieuwe dienstregeling zijn. Het begint wel heel grotesk te worden als je drie weken op voorhand nog steeds niet kunt reserveren...
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Ik denk niet dat er nog veel zal veranderen voor 9 december.
Men zal de kat uit de boom gaan kijken, hoe de "reiziger" zich gaat aanpassen aan de nieuwe treindienst.

Persoonlijk verwacht ik een te grote bezetting van de "omnibus" Roosendaal - Antwerpen.
Als noodoplossing kan men dan een extra rit in leggen tussen Rosendaal en Essen. Om de Nederlandse reizigers in Essen te laten overstappen op de IC Essen - Charleroi.

Dit zou "gemakkelijk" kunnen, omdat zowel materieel en personeel ter beschikking is.
En de rittijden kunnen ook zonder problemen ingelast worden.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Ik geloof ook niet dat er per 9-12 Fyra-treinen gaan rijden naar Brussel.

De "doorbraak" zoals die gisteren werd gepresenteerd (NMBS geeft toe aan 8 Fyra-treinen Antwerpen - Breda per dag) is een klapsigaar uit eigen doos. Het zijn nog steeds niet de beloofde treinen Den Haag - Breda - Brussel en de NMBS verlangt dat de Nederlandse Staat meebetaalt aan de operationele verliezen. Ik denk niet dat de Nederlandse Staat hiermee akkoord zal gaan - het is niet conform de afspraak met België.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Misschien ben ik te blond, maar ik denk wel dat de Fyra per 9 december gaat rijden, al is het dan onder een voorlopige gedoogconstructie van de Nederlandse Staat. De belangen voor de spoorwegondernemingen en voor de staat zijn gewoon te groot.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef: De belangen voor de spoorwegondernemingen en voor de staat zijn gewoon te groot.
Ik denk dat het "gezichtsverlies" veel groter is dan de belangen.....niemand wedde hangt ervan af.
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

MIVB-reiziger schreef:Die prijs kun je wel achterhalen door gewoon verder te klikken (ik heb Brussel - Antwerpen als traject ingegeven), maar veel wijzer word je er niet van: 9 euro voor de Fyra Flex en 4 euro voor de "10 supplementen". Zou die 9 euro echt een binnenlands ticket Antwerpen-Brussel zijn (2,10 euro duurder dan het normale tarief) terwijl je dan voor 4 euro een 10-beurtenkaart hebt? Of kloppen die prijzen van geen kanten?
De prijzen worden 4 euro voor een losse toeslag Antwerpen - Brussel en 30 voor een kaart met 10 toeslagen.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

4 euro? En wat krijgt de reiziger daarvoor terug?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

AlexNL schreef:4 euro? En wat krijgt de reiziger daarvoor terug?
Ik mag hopen op zijn minst een plaatsreservering. 4 euro is namelijk ook de prijs van een losse plaatsreservering in de internationale treinen waarvoor dat vandaag mogelijk is (int naar Basel, ICE,...).
Plaats reactie