Fyra
Re: Fyra.
Een van mijn regelmatige reizen, Leuven - Amersfoort, wordt 6 minuten sneller met de Fyra; daarbij 1 keer extra overstappen. Hoera. In het weekend scheelt het 20 minuten, waarmee de reistijd ongeveer teruggaat naar hoe die 10 jaar geleden was. Tweemaal hoera.deadlock schreef:De aansluitingen zijn zo te zien redelijk. Sowieso rijden er hier veel meer treinen tussen de grote steden, doordeweeks moet een aansluiting van 10 minuten in het westen altijd te realiseren zijn.SteC schreef:Voor de mensen die de fyra van Rotterdam naar Antwerpen nemen en er aan weerszijden een aansluiting tegen plakken zal de tijdswinst eerder neerkomen op hoe goed de aansluitingen zijn dan de snelheidsverhoging van de trein.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
Hoezo trouwens een keer extra overstappen? Op weekdagen blijven er 2 directe treinen per uur rijden tussen Rotterdam en Amersfoort? Nu is het in de spits wel zo dat er serie doorgetrokken wordt naar Deventer maar die cross-platform overstap lijkt me niet heel oncomfortabel verder?
Re: Fyra.
Maar nu belanden we natuurlijk in de eeuwige discussie over in hoeverre je economische factoren mag laten meespelen in het aanbieden van openbare dienstverlening. Je zou even goed kunnen stellen dat de reizigersinkomsten van het OV niet kostendekkend zijn dus dat het vanuit economisch oogpunt logisch lijkt om maar meteen de zaak volledig op te doeken maar dat is dan weer vanuit maatschappelijk oogpunt niet te promoten. Waar leg je dus de grens met het doorsturen van reizigers naar een andere trein?K V B schreef:Nee, dat heet efficient inzetten van de middelen. Yield management betekent overigens ook dat de gemiddelde tarieven naar omlaag kunnen.Jeroen schreef:Is dat eigenlijk geen triestige tactiek? Ik zou eerder pleiten voor een verhoging van de capaciteit.K V B schreef:Het voordeel voor de spoorwegmaatschappij is dat ze mensen van drukke treinen weg kunnen sturen, en zo overbelasting van de trein vermijden.
Zomaar meer treinen laten rijden kost gewoon handen vol geld. Geld dat dan weer niet voor iets anders gebruikt kan worden.
Re: Fyra.
Kan je dan ook kiezen WAAR je gaat zitten? Of kiest het systeem lukraak een vrije plaats?K V B schreef:In Zwitserland koop ik in de regel mijn treinkaartjes een paar minuten voor vertrek. Ik zie niet in wat er problematisch zou zijn om meteen een reservatie er bovenop te doen. Weet ik waar er voor mij een plaats is...
Re: Fyra.
De extra overstap is in Antwerpen. Op zich niet zo erg als er ook iets tegenover staat, maar 6 minuten reistijdwinst valt daar bij mij niet onder.deadlock schreef:Hoezo trouwens een keer extra overstappen? Op weekdagen blijven er 2 directe treinen per uur rijden tussen Rotterdam en Amersfoort? Nu is het in de spits wel zo dat er serie doorgetrokken wordt naar Deventer maar die cross-platform overstap lijkt me niet heel oncomfortabel verder?
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
In het geval van Spanje en Italië kan je dat, maar je hoeft het niet...Jeroen schreef:Kan je dan ook kiezen WAAR je gaat zitten? Of kiest het systeem lukraak een vrije plaats?K V B schreef:In Zwitserland koop ik in de regel mijn treinkaartjes een paar minuten voor vertrek. Ik zie niet in wat er problematisch zou zijn om meteen een reservatie er bovenop te doen. Weet ik waar er voor mij een plaats is...
Re: Fyra.
Openbare dienstverlening is een economisch factor. En je moet inderdaad die mee laten wegen.Jeroen schreef: Maar nu belanden we natuurlijk in de eeuwige discussie over in hoeverre je economische factoren mag laten meespelen in het aanbieden van openbare dienstverlening.
Stel dat om iedereen ten alle tijden een zitplaats te garanderen, zonder dat je verplicht moet reservatie, we twee keer zoveel geld moeten uitgeven. Dan kan je je toch afvragen of dat beetje extra dienstverlening wel dit mag kosten.Je zou even goed kunnen stellen dat de reizigersinkomsten van het OV niet kostendekkend zijn dus dat het vanuit economisch oogpunt logisch lijkt om maar meteen de zaak volledig op te doeken maar dat is dan weer vanuit maatschappelijk oogpunt niet te promoten. Waar leg je dus de grens met het doorsturen van reizigers naar een andere trein?
Geld is namelijk niet onbeperkt beschikbaar. De middelen die we hebben om in openbare dienstverlening te stoppen zijn niet onbeperkt. Wat men hier uitgeeft kan men daar niet uitgeven. Daarom is kijken of men geld goed besteed altijd nodig. En als men een bepaalde dienst op zijn eigen benen kan laten staan is het nog beter. Ik heb eigenlijk liever dat treindiensten zo weinig mogelijk van overheidsgeld afhankelijk zijn. Dat maakt de kans immers kleiner dat ze plots verdwijnen omdat de overheid geen geld meer heeft...
Re: Fyra.
Dat doe je een keer per maand voor de treinen die je normaal neemt, en dan geval per geval als je eens een andere trein neemt. (Toen ik nog naar Zürich pendelde zat ik voor de terugreis overigens ook meestal op dezelfde trein...)rvdborgt schreef:Voor dagelijks verkeer met onzekere terugreis, en dat ontwijk je steeds, koop je niet telkens een nieuw ticket. Dan koop je een keer per jaar of per maand een ticket en heb je er echt geen behoefte aan om iedere dag voor de trein die je die dag gaat nemen weer een reservering te maken.
Ik zelf dus al twee keer. Een keer is de trein zelfs een heel uur in Mannheim blijven stilstaan.Je blijft dat maar herhalen... ik heb dat zelf nog nooit zo erg meegemaakt. De enige keer dat ik met ernstige overbezettingen te maken heb gehad, was toen de trein half zo lang was als de bedoeling was (ten tijde van de ICE-problemen) of als er een trein was uitgevallen.
Overigens, in Zwitserland is het zelfs zo dat de nieuwe pendolino's op de Gotthard niet mogen rijden met ingeschakelde kantelinrichting, omdat er geen verplichte reservatie op die treinen is... De reden dat men daar dus sukkelt met de oude cisalpino stellen, en de meeste treinen ondertussen al standaard met +30 rijden is dus dat men in Zwitserland niet aandurft om reservatie verplicht te stellen.
Re: Fyra.
Aan de Nederlandse kant dankzij de halfuurs/kwartierdienstregeling wel ja. In Belgie daarentegen zitten we op de meeste lijnen met een ondertussen zwaar gedateerde uurdienstregeling waardoor dat wel uitmaakt. Kijk maar een keer naar de spreiding van de treinen tussen antwerpen en gent. Tijdens de week hebben ze met 3 treinen per uur nog altijd een gat van 44 minuten.deadlock schreef: De aansluitingen zijn zo te zien redelijk. Sowieso rijden er hier veel meer treinen tussen de grote steden, doordeweeks moet een aansluiting van 10 minuten in het westen altijd te realiseren zijn.
In mijn geval zijn tijdens de week de reistijden met fyra een kwartier langer dan 10 jaar geleden toen ik in antwerpen een extreem goeie aansluiting had. Tijdens het weekend is de reistijd hetzelfde als 10 jaar geleden.rvdborgt schreef:In het weekend scheelt het 20 minuten, waarmee de reistijd ongeveer teruggaat naar hoe die 10 jaar geleden was. Tweemaal hoera.
Re: Fyra.
Hier moet 2013 beterschap brengen. Dan zijn de kinderziektes bij Fyra er hopelijk ook uit.SteC schreef: Aan de Nederlandse kant dankzij de halfuurs/kwartierdienstregeling wel ja. In Belgie daarentegen zitten we op de meeste lijnen met een ondertussen zwaar gedateerde uurdienstregeling waardoor dat wel uitmaakt. Kijk maar een keer naar de spreiding van de treinen tussen antwerpen en gent. Tijdens de week hebben ze met 3 treinen per uur nog altijd een gat van 44 minuten.
Re: Fyra.
Als een eventuele snelheidsbeperking t.g.v. een overbezetting een argument zou zijn, dan maakt men er voor het reisgedeelte tussen Rotterdam en Schiphol alvast geen gebruik van. We zullen zien wat dat in de praktijk geeft.K V B schreef:Ik zelf dus al twee keer. Een keer is de trein zelfs een heel uur in Mannheim blijven stilstaan.Je blijft dat maar herhalen... ik heb dat zelf nog nooit zo erg meegemaakt. De enige keer dat ik met ernstige overbezettingen te maken heb gehad, was toen de trein half zo lang was als de bedoeling was (ten tijde van de ICE-problemen) of als er een trein was uitgevallen.
Overigens, in Zwitserland is het zelfs zo dat de nieuwe pendolino's op de Gotthard niet mogen rijden met ingeschakelde kantelinrichting, omdat er geen verplichte reservatie op die treinen is... De reden dat men daar dus sukkelt met de oude cisalpino stellen, en de meeste treinen ondertussen al standaard met +30 rijden is dus dat men in Zwitserland niet aandurft om reservatie verplicht te stellen.
Tenminste, als de trein ooit overbezet geraakt, met dergelijke tarieven
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Fyra.
Dat zou eigenlijk betekenen dat ik voor alle dagen twee treinen reserveer en er dan een laat vervallen (meestal is het een van twee treinen die ik neem). Dus ook dubbele reserveringskosten. Je gelooft toch nkiet dat zoiets gratis is... (bij Fyra niet in ieder geval).K V B schreef:Dat doe je een keer per maand voor de treinen die je normaal neemt, en dan geval per geval als je eens een andere trein neemt. (Toen ik nog naar Zürich pendelde zat ik voor de terugreis overigens ook meestal op dezelfde trein...)rvdborgt schreef:Voor dagelijks verkeer met onzekere terugreis, en dat ontwijk je steeds, koop je niet telkens een nieuw ticket. Dan koop je een keer per jaar of per maand een ticket en heb je er echt geen behoefte aan om iedere dag voor de trein die je die dag gaat nemen weer een reservering te maken.
Was dat omdat er een trein(deel) was uitgevallen? Want dan zou je met verplichte reservering de overbezetting ook niet verholpen hebben. Thalys is ook een grote chaos als er treinen uitvallen...K V B schreef:Ik zelf dus al twee keer. Een keer is de trein zelfs een heel uur in Mannheim blijven stilstaan.Je blijft dat maar herhalen... ik heb dat zelf nog nooit zo erg meegemaakt. De enige keer dat ik met ernstige overbezettingen te maken heb gehad, was toen de trein half zo lang was als de bedoeling was (ten tijde van de ICE-problemen) of als er een trein was uitgevallen.
De 610 is te zwaar bevonden voor het kantelen op de Gotthard:K V B schreef:Overigens, in Zwitserland is het zelfs zo dat de nieuwe pendolino's op de Gotthard niet mogen rijden met ingeschakelde kantelinrichting, omdat er geen verplichte reservatie op die treinen is... De reden dat men daar dus sukkelt met de oude cisalpino stellen, en de meeste treinen ondertussen al standaard met +30 rijden is dus dat men in Zwitserland niet aandurft om reservatie verplicht te stellen.
http://de.wikipedia.org/wiki/CIS_ETR_610
Ik lees daar niks over al dan geen reservering.
Groetjes,
Rian