Pagina 116 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 04 mar 2022, 17:58
door Shrek
Yassine_TB schreef: 04 mar 2022, 15:30
Shrek schreef: 03 mar 2022, 22:20
Kevin schreef: 03 mar 2022, 22:16 In het station schaarbeek ook? Of is dat net als mechelen een gat van 2 seinen als je van de 27 doorgaat naar de 50?
Schaarbeek zelf komt pas eind dit jaar in dienst, maar dat sluit dan wel aan op L28.
Shrek, heb je toevallig een lijstje van alle lijnen die nog dit jaar voorzien zijn om ETCS te krijgen?
Ja, maar gezien wat er eind vorig jaar gebeurd is ga ik dat niet delen :wink:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 mar 2022, 13:02
door Ducktape
20 maart is het dan eindelijk zover, met zo'n 4 jaar vertraging komt ETCS Niveau 2 in dienst op L12 tussen Kapellen en de grens met NL. Op L11 in de Antwerpse haven komt ETCS Niveau 1 in dienst.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 mar 2022, 13:30
door Shrek
Ducktape schreef: 11 mar 2022, 13:02 20 maart is het dan eindelijk zover, met zo'n 4 jaar vertraging komt ETCS Niveau 2 in dienst op L12 tussen Kapellen en de grens met NL. Op L11 in de Antwerpse haven komt ETCS Niveau 1 in dienst.
En deze keer is het voor echt :mrgreen:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 mar 2022, 14:09
door dentheo
Shrek schreef: 11 mar 2022, 13:30
Ducktape schreef: 11 mar 2022, 13:02 20 maart is het dan eindelijk zover, met zo'n 4 jaar vertraging komt ETCS Niveau 2 in dienst op L12 tussen Kapellen en de grens met NL. Op L11 in de Antwerpse haven komt ETCS Niveau 1 in dienst.
En deze keer is het voor echt :mrgreen:
gaat dat dan tot het "sas" ?
Of zou dat te tricky zijn met de spanningsomschakeling, ergonomisch een beetje te veel activiteiten in de stuurpost ?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 mar 2022, 16:21
door Shrek
dentheo schreef: 11 mar 2022, 14:09 gaat dat dan tot het "sas" ?
Neen, vanaf de grens begint immers de Nederlandse seininrichting en die is veel te ouderwets om met een RBC te kunnen communiceren. Dus net over de grens vallen de treinen terug op de beveiliging van vandaag, zo goed als niets dus.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 mar 2022, 23:19
door AlexNL
Emplacement Kijfhoek - Roosendaal-grens zou ergens tussen 2026 en 2028 moeten worden omgebouwd naar ERTMS L2, dus dan krijg je op of bij de grens een transitie zoals we die nu ook al bij Hazeldonk/Meer zien.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 mar 2022, 00:58
door Shrek
AlexNL schreef: 11 mar 2022, 23:19 Emplacement Kijfhoek - Roosendaal-grens zou ergens tussen 2026 en 2028 moeten worden omgebouwd naar ERTMS L2, dus dan krijg je op of bij de grens een transitie zoals we die nu ook al bij Hazeldonk/Meer zien.
Dat is helemaal nog niet zeker. Het hele RBC-handover verhaal is geweldig complex en duur. Steeds meer landen kiezen voor een kort stuk ETCS1 tussen 2 ETCS2-zones van verschillende landen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 09:07
door Zwoopaman
Toch een kleine blunder bij het in dienst komen van ETCS niveau 2 op lijn 12. Om een of andere reden mogen dan de doodlopende sporen in Essen niet meer gebruikt worden. Treinen met een lengte van max 100 meter moeten vanaf dan via het hoofdspoor rangeren. Treinen die langer zijn via het wijkspoor te Kapellen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 10:50
door dentheo
Lengte uithaalspoortjes te kort geprogrammeerd in database ? Kan gebeuren...

Gelukkig wordt daar weinig gerangeerd volgens mij.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 11:32
door Ducktape
dentheo schreef: 16 mar 2022, 10:50 Lengte uithaalspoortjes te kort geprogrammeerd in database ? Kan gebeuren...

Gelukkig wordt daar weinig gerangeerd volgens mij.
Dagelijks meerdere keren. Je moet immers van de bundel naar het perron kunnen rijden, en dan worden zowel het doodspoor kant NL (voor treinen van max 100m) en het doodspoor kan Ant (voor treinen > 100m) gebruikt.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 11:53
door dentheo
Klopt ik denk bij rangeren aan goederentreinen....sorry

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 12:52
door Shrek
Het heeft iets te maken met positiebepaling door het RBC op die doodsporen, het blijkt een erg moeilijk punt voor het RBC :roll:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 14:06
door dentheo
Dat het noordelijk uithaalspoor loopt zelfs over de grens denk ik.
Maar zou de RBC zich daar iets van aantrekken?
In richting binnenland zou dat toch geen probleem mogen zijn... :D

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2022, 16:30
door Zwoopaman
dentheo schreef: 16 mar 2022, 11:53 Klopt ik denk bij rangeren aan goederentreinen....sorry
's morgens komen de volgende treinen uit de bundel van Essen:
  • 7260, 1 MR75
  • 2576, 1 MR75
  • 2377, 2 MR08
Ergens tegen de avond wordt er 2 keer 1 MR08 uitgeweken, deze stellen vormen dan de 2377 voor de dag nadien.

's nachts heb je dan nog de volgende treinen die uitwijken:
  • 2572, 1 MR75
  • 2573, 1 MR75
Tijdens het weekend gaat het 's morgens dan om de 2577 met 2 MR75 en 's avonds de twee laatste stoptreinen die uitwijken met elks 1 MR75.
Shrek schreef: 16 mar 2022, 12:52 Het heeft iets te maken met positiebepaling door het RBC op die doodsporen, het blijkt een erg moeilijk punt voor het RBC :roll:
Hopelijk is dit dan toch iets tijdelijk. Ook bizar dat al de zonet opgenoemde treinen niet gewoon via de doodlopende sporen mogen rangeren. MR08's beschikken niet over ETCS N2 dus rijden gewoon onder TBL1+ en 99% van de MR75's die in Essen overnachten rijden zonder ETCS rond omdat het nog niet toegelaten is op het grensbaanvak naar Roosendaal.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 18 mar 2022, 20:42
door Eimai
Shrek schreef: 16 mar 2022, 12:52 Het heeft iets te maken met positiebepaling door het RBC op die doodsporen, het blijkt een erg moeilijk punt voor het RBC :roll:
Welke positiebepaling is daar dan eigenlijk nodig voor het RBC als je daar in die doodlopende sporen enkel in kleine beweging komt, en dus in shunting onder etcs? In level 2 wordt in shunting de verbinding met het RBC altijd verbroken...