Pagina 110 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 05 dec 2021, 10:58
door DDietzen
ProRail heeft wel een project lopen om op korte termijn TBL1+ te installeren tot in Roosendaal (inclusief perronsporen 1a en 3a), maar de uitvoering daarvan lijkt ieder jaar met een jaar op te schuiven. Volgens bijvoorbeeld de netverklaring 2022 had het in februari 2021 al klaar moeten zijn, en bij mijn beste weten zijn ze nog steeds niet begonnen...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 05 dec 2021, 11:21
door rvdborgt
Shrek schreef: 05 dec 2021, 09:17 Er is inderdaad ook nog steeds de optie om onbeveiligd Nederland binnen te rijden, dat gebeurt dan onder STM TBL1+. Infrabel zou zoiets in België nooit toelaten, maar het is op Nederlands grondgebied en daar kan het wel.
ILT laat het alleen maar toe voor de bestaande treindienst. Uitbreiding van dat (bijna) onbeveiligd rijden is niet mogelijk.

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 05 dec 2021, 17:02
door desirootje
DDietzen schreef: 05 dec 2021, 10:58 ProRail heeft wel een project lopen om op korte termijn TBL1+ te installeren tot in Roosendaal (inclusief perronsporen 1a en 3a), maar de uitvoering daarvan lijkt ieder jaar met een jaar op te schuiven. Volgens bijvoorbeeld de netverklaring 2022 had het in februari 2021 al klaar moeten zijn, en bij mijn beste weten zijn ze nog steeds niet begonnen...
Is ETCS dan zo duur voor de Nederlanders? Vanaf nu zouden er geen treinen meer aangekocht mogen worden met TBL1+, wat zou willen zeggen dat het nieuwste materieel dat er zou kunnen rijden de duikbril zou zijn, sinds alle latere treinen niet onder 1.7kV kunnen rijden.
Tenzij ze hopen dat Arriva na de liberalisatie van het Belgische spoor die dienst over neemt met hun flirts voor de 3-landentrein en dan daar nieuwe treinen voor koopt of dat de NMBS voor die 10km Nederlands spoor toch nog een verouderd systeem in hun treinen laat inbouwen. Ze kunnen ook hun eigen ICNG's instellen of vragen voor HLE+I11 maar die laatste 2 klinken nog minder realistisch dan al de rest.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 05 dec 2021, 17:12
door AlexNL
Uitrol van ETCS aan Nederlandse zijde begint nu ook wel een beetje op gang te komen, het traject Kijfhoek - Roosendaal - Roosendaal-grens zou ergens in 2027 moeten zijn uitgerust met ETCS.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 05 dec 2021, 17:39
door Shrek
desirootje schreef: 05 dec 2021, 17:02
DDietzen schreef: 05 dec 2021, 10:58 ProRail heeft wel een project lopen om op korte termijn TBL1+ te installeren tot in Roosendaal (inclusief perronsporen 1a en 3a), maar de uitvoering daarvan lijkt ieder jaar met een jaar op te schuiven. Volgens bijvoorbeeld de netverklaring 2022 had het in februari 2021 al klaar moeten zijn, en bij mijn beste weten zijn ze nog steeds niet begonnen...
Is ETCS dan zo duur voor de Nederlanders? Vanaf nu zouden er geen treinen meer aangekocht mogen worden met TBL1+, wat zou willen zeggen dat het nieuwste materieel dat er zou kunnen rijden de duikbril zou zijn, sinds alle latere treinen niet onder 1.7kV kunnen rijden.
Tenzij ze hopen dat Arriva na de liberalisatie van het Belgische spoor die dienst over neemt met hun flirts voor de 3-landentrein en dan daar nieuwe treinen voor koopt of dat de NMBS voor die 10km Nederlands spoor toch nog een verouderd systeem in hun treinen laat inbouwen. Ze kunnen ook hun eigen ICNG's instellen of vragen voor HLE+I11 maar die laatste 2 klinken nog minder realistisch dan al de rest.
Er mogen weldegelijk nog treinen met TBL1+ aangekocht worden, zolang ze ook maar ETCS hebben is het goed voor België. Maar wat er vooral aan de hand is, is dat ze bij ProRail hun ETCS-project totaal niet in de hand hebben. Ze geloven elk jaar dat ze het twee jaar later wel in dienst gaan hebben en dat een tijdelijke TBL1+ dus niet nodig is.

En als iemand hoopt op liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer in België zal die vooral nog heel veel geduld moeten hebben, ik zoe de Nederlanders zelfs nog sneller ETCS onder de knie krijgen :lol:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 05 dec 2021, 17:40
door rvdborgt
AlexNL schreef: 05 dec 2021, 17:12 Uitrol van ETCS aan Nederlandse zijde begint nu ook wel een beetje op gang te komen, het traject Kijfhoek - Roosendaal - Roosendaal-grens zou ergens in 2027 moeten zijn uitgerust met ETCS.
"Een beetje" is goed uitgedrukt. Het heeft niet bepaald prioriteit.

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 dec 2021, 09:09
door Shrek
groentje schreef: 27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
 lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
 lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 dec 2021, 12:39
door Ducktape
Shrek schreef: 06 dec 2021, 09:09
groentje schreef: 27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
 lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
 lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.
Mol station is nog niet uitgerust met ETCS, dus het is wel ambetant dat je in ETCS rijdt tussen Olen en -bijna- Mol, om dan een paar km terug in TBL1+ te rijden om dan vlak na Mol opnieuw over te schakelen naar ETCS richting Hamont. Als er iets is wat je als bestuurder het liefste wilt vermijden dan zijn het wel tig overgangen, want daar kan het meeste fout gaan.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 dec 2021, 16:08
door Kevin
Shrek schreef: 06 dec 2021, 09:09
groentje schreef: 27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
 lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
 lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.
Buiten wat extra bordjes langs de lijn, doet dat niks voor wat er passeert gezien de locs geen ETCS LS hebben (in het geval van de lijn 55)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 dec 2021, 18:48
door traindriverbe
Kevin schreef: 06 dec 2021, 16:08
Shrek schreef: 06 dec 2021, 09:09
groentje schreef: 27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
 lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
 lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.
Buiten wat extra bordjes langs de lijn, doet dat niks voor wat er passeert gezien de locs geen ETCS LS hebben (in het geval van de lijn 55)
ETCS LS op L58 tss Wondelgem en Eeklo sinds vandaag in dienst , morgen eens uittesten met mijn MW41 :wink:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 07 dec 2021, 22:30
door Tim
Kevin schreef: 06 dec 2021, 16:08
Shrek schreef: 06 dec 2021, 09:09
groentje schreef: 27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
 lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
 lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.
Buiten wat extra bordjes langs de lijn, doet dat niks voor wat er passeert gezien de locs geen ETCS LS hebben (in het geval van de lijn 55)
Ik denk van locs op goederendienst enkel de T13. Maar die kan uiteraard niet rijden op L55 :lol:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 dec 2021, 17:24
door Shrek
Vandaag is er ook nog wat echte ETCS bijgekomen: heel L94 en de omgeving van Ath is nu beveiligd met ETCS1 FS

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 dec 2021, 19:26
door dantjebram72
Is er dan ook de eerste Etcs <--> TVM overgang? Hebben ze dat dan met een Thalys getest?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 dec 2021, 19:39
door Shrek
dantjebram72 schreef: 12 dec 2021, 19:26 Is er dan ook de eerste Etcs <--> TVM overgang? Hebben ze dat dan met een Thalys getest?
Ja dat is met een E320 en een PBKA getest.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 15 dec 2021, 19:53
door Ducktape
Ducktape schreef: 27 nov 2021, 12:52 Is er al een idee wanneer ETCS L2 op L12 in dienst zal komen? Want dec 2020 was het oorspronkelijke doel en intussen zijn we al een jaar verder en weten we het nog niet :mrgreen:
Even op mezelf antwoorden: Vanaf 19 december komt Niveau 2 in dienst tussen Kapellen en Essen. Ook op L11 in Antwerpen-Noord komt ETCS in dienst.