ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

JHS2013 schreef: 06 jul 2022, 20:25 Er ligt overal al TBL1+ dus nee. LS is als ik het goed begrepen heb voor regionale lijnen en lijnen waarvan de beveiliging nog niet in de nabije toekomst wordt vernieuwd om daar niet twee keer ETCS FS te moeten parametreren.
Er ligt bijlange nog niet overal TBL1+ hoor... Op sommige lijnen (bv. 66/73/35/24) ligt er enkel TBL1+ aan de beheerde seinen.

Op sommige baanvakken met de nieuwe seinen ligt er zelfs geen TBL1+ (vaak op tegenspoor)
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Ok, niet alle seinen zijn met TBL1+ uitgerust maar is wel op alle baanvakken aanwezig (uitgezonderd de HSL’s en industriële lijnen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

CursorX schreef: 06 jul 2022, 19:36
Omdat het je slechter beschermt tegen seinvoorbijrijdingen dan tbl1+. Je moet helemaal geen waakzaamheid betonen en qua reminder zie je die amper staan op je scherm.
En akkoord je zal misschien minder snel een gevaarlijke plaats bereiken door de lagere release speed, maar daar heb je weinig aan als bestuurder als je toch te voet staat omdat je een sein voorbij hebt gereden dat je in tbl1+ misschien niet voorbij zou gereden hebben.
Lagere release speed in LS? Neen hoor, die is gewoon 40 km/h, net als in TBL1+.
Het veiligheidsvoordeel van LS tov TBL1+ zit hem net bij de hogere snelheden, daar zal LS sneller ingrijpen (maar nog steeds later dan FS).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 06 jul 2022, 20:17 Het doel van ETCS is interoperabiliteit en kostenreductie: dat met één voertuiguitrusting in heel Europa/België gereden kan worden. Ook met LS vervalt de noodzakelijkheid van een STM en dat bespaart kosten. Dat LS gebruiksonvriendelijk is weegt niet op tegen de voordelen. En infrabel houdt nog altijd vol dat dit een tijdelijke oplossing is, integenstelling tot de Duitsers (“tijdelijk” betekent daar 50 jaar+ blijkbaar).
Veiligheidsverhoging is ook een doel van het ETCS-programma in België en dat doet het ook. LS is inderdaad een tijdelijke oplossing, iedereen ziet natuurlijk dat zoiets niet perfect is, maar het is wel een logische tussenstap als je het geheel bekijkt.

Oja: Duitsland gaat geen LS bouwen, dat blijft iets tussen SBB en Infrabel 😉
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

Nu 40%, binnen 6 maanden 50%.
10% per 6 maanden... dus half 2025 zou men rond kunnen zijn...
De laatste loodjes zullen wel het zwaarste wegen en dus misschien nog voor vertraging zorgen... maar toch... indrukwekkend...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 jul 2022, 20:22 Domme vraag misschien, maar komt ETCS1 LS op veel plaatsen waar nu al TBL1+ ligt?
Ja, uiteraard. Overal ligt al TBL1+ dus per definitie had elke nieuwe LS-lijn eerder al TBL1+.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Shrek schreef: 07 jul 2022, 08:35
Oja: Duitsland gaat geen LS bouwen, dat blijft iets tussen SBB en Infrabel 😉
Dat is nieuws voor mij, wanneer hebben ze dat bekend gemaakt? Of is dat nog industrieel geheim? Ze hadden toch al vergevorderde plannen voor LS als PZB-vervanger op hoofdlijnen en zelfs al enkele lijnen in dienst (ook weer buiten dienst)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

De Duitsers zijn wel degelijk bezig met de uitrol van ETCS L1 LS op hun netwerk, maar ze hebben er een ander stickertje op geplakt: ESG. ETCS Signalgeführt - ETCS waarbij de lichtseinen leidend zijn. Het doel van ESG is dat het functioneel equivalent is aan PZB, ESG zal daarom alleen maar worden ingezet op baanvakken met een maximumsnelheid van 160 km/u (gelijk aan PZB).

Een paar weken geleden ben ik met de EC8 van Basel naar Keulen gespoord, en het viel me op dat er een waar "balisentapijt" is uitgerold tussen Basel Bad Bf en zo'n beetje Karlsruhe. Op zo ongeveer elk station en langs elk zijspoor zag ik met gemak een dozijn balises liggen, alsof ze in de uitverkoop waren.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Nu net daar zijn ze wél ETCS L2 aan het leggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Wat extra leesvoer over ETCS maar dan in Duitsland

Info uit 2018
https://www.eurailpress.de/fileadmin/us ... chting.pdf

Info datum onbekend door DB
https://www.deutschebahn.com/resource/b ... S-data.pdf
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

DB Netz publiceert tegenwoordig haar regelgeving: https://fahrweg.dbnetze.com/fahrweg-de ... rk-5757860

Specifieke ETCS-ontwerpregels staan daar dan weer helaas niet maar die hebben vast ook een Ril-nummer
Ril 483.0701 is de regelgeving omtrent bedienen van ETCS-uitrusting. Daaruit kan je wel een en ander over ETCS LS (en ETCS 2 FS) in Duitsland afleiden. ETCS blijkt toch niet zo Europees als de naam doet vermoeden, de verschillen met België zijn soms groot.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 08 jul 2022, 07:09 Nu net daar zijn ze wél ETCS L2 aan het leggen.
Het is inderdaad zo dat LS veel vrijheid geeft aan de infrabeheerder om te programmeren wat hij wil. Gelukkig dus dat het al bij al beperkt wordt ingevoerd in 2 kleinere landen.
Veel interessanter dan LS is bijvoorbeeld wat Luxemburg doet, die gaan in hun hele land de seininrichting vereenvoudigen naar seinen met slechts 2 lampen, de ETCS1 geeft de rest van de informatie aan de trein. België heeft hier al een oplossing voor (kijk maar naar bijvoorbeeld Noorderkempen of lijn 2), maar de Luxemburgse oplossing is zeker ook niet slecht.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Voor de geïnteresseerden, artikel over de toekomst van ETCS in Luxemburg met hoofdstukje over die seinen: https://www.eurailpress.de/fileadmin/u ... chnack.pdf
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: ETCS in België.

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 08 jul 2022, 18:17
Veel interessanter dan LS is bijvoorbeeld wat Luxemburg doet, die gaan in hun hele land de seininrichting vereenvoudigen naar seinen met slechts 2 lampen, de ETCS1 geeft de rest van de informatie aan de trein. België heeft hier al een oplossing voor (kijk maar naar bijvoorbeeld Noorderkempen of lijn 2), maar de Luxemburgse oplossing is zeker ook niet slecht.
ETCS L1 is dan ook cabinesignalering, baanseinen zijn optioneel. Inderdaad HSL 4 en HSL-Zuid in Nederland. Die zijn ook onder L1 te draaien en er staan geen baanseinen.
JHS2013 schreef: 08 jul 2022, 18:33 Voor de geïnteresseerden, artikel over de toekomst van ETCS in Luxemburg met hoofdstukje over die seinen: https://www.eurailpress.de/fileadmin/u ... chnack.pdf
Grappig die titel "ETCS Level 2 ohne GSM-R".
Dat is dus ETCS level 1. Want de definitie van L2 is dat de communicatie met het seinhuis via GSM-R gaat.

Luxemburg implementeert gewoon L1 zoals het hoort, met gelimiteerde terugvaloptie als de communicatie met de balises niet lukt (want als een seinhuis uitvalt dan doen ook die baanseinen niets meer).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 09 jul 2022, 09:02 Grappig die titel "ETCS Level 2 ohne GSM-R".
Dat is dus ETCS level 1. Want de definitie van L2 is dat de communicatie met het seinhuis via GSM-R gaat.
Daar is bij Infrabel ook smakelijk om gelachen. Wat de Luxemburgers hier als een revolutionaire vernieuwing voorstellen bouwen wij al 15 jaar :lol:
Plaats reactie