ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 16 apr 2023, 06:47 Welke lijnen in België zijn dit jaar nog voorzien om ETCS te krijgen?
Heel FBMZ met L96 tot Jurbise, L124 tot Sint-Genesius-Rode, L37, L44, L39, L49, stukje L26, stukje L43, L89,L82, L122
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: ETCS in België.

Bericht door ovspotter_be »

Zal de indienststelling van ETCS in Brussel-Zuid ook weer gepaard gaan met een totale onderbreking van het treinverkeer gedurende de vroege ochtend zoals ook gebeurde in Brussel-Noord?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

@pietje: de meeste (goederen)treinen gaan nooit van die corridors afwijken, daarmee dek je echt wel een meerderheid van alle internationale treinverkeer af. Een Belgische goederentrein naar pakweg Marseille heeft geen enkele reden om niet via de corridor langs de Rhone te rijden, de aloude hoofdroute van de PLM. Dat er op de Ligne des Causses of Ligne des Cévennes nog jaren geen ETCS zal liggen, is niet onlogisch, de focus ligt immers terecht op die corridors.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 16 apr 2023, 21:22 Zal de indienststelling van ETCS in Brussel-Zuid ook weer gepaard gaan met een totale onderbreking van het treinverkeer gedurende de vroege ochtend zoals ook gebeurde in Brussel-Noord?
Ja, op 4 juni zullen er in de voormiddag weer allerlei alternatieve routes gebruikt worden.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

groentje schreef: 17 apr 2023, 00:54 @pietje: de meeste (goederen)treinen gaan nooit van die corridors afwijken, daarmee dek je echt wel een meerderheid van alle internationale treinverkeer af. Een Belgische goederentrein naar pakweg Marseille heeft geen enkele reden om niet via de corridor langs de Rhone te rijden, de aloude hoofdroute van de PLM. Dat er op de Ligne des Causses of Ligne des Cévennes nog jaren geen ETCS zal liggen, is niet onlogisch, de focus ligt immers terecht op die corridors.
Ik denk dat je mij een beetje verkeerd begrijpt: niet alle bedrijven die een spooraansluiting hebben, liggen rechtstreeks op zo'n corridor.
Je gaat dus in vele gevallen voor de laatste kilometers een loc nodig hebben die een nationaal systeem ondersteunt en dus duurder is in aankoop/onderhoud.

Om het goederenverkeer via het spoor meer kansen te geven moeten we op een zo kort mogelijke tijd zorgen dat al dit soort beperkingen tot het verleden behoren.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, natuurlijk, maar men kan nu eenmaal niet alles tegelijk. Het is niet meer dan logisch dat, met de beschikbare middelen aan budget en werkkracht, eerst de grote corridors worden aangepakt, en dat de meer plaatselijke connecties iets langer moeten wachten. Parijs en Keulen zijn ook niet op dezelfde dag gebouwd, tenslotte.

En ook: die lokale loc voor de laatste kilometers hoeft dan weer niet de vele andere standaarden/normen/systemen te ondersteunen, dus hij hoeft helemaal niet duurder te zijn in aanschaf en ook niet in onderhoud (periodieke keuring) van al die beveiligingssystemen. Wel gaat er tijd verloren aan de locwissel, maar dat zal misschien niet altijd veranderen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Daar heb je wel gelijk in, maar mij gaat het er om dat als ik de timing zie van de geplande ombouw in NL, is dit zodanig lang uitgerokken dat ik mij daar toch vragen bij stel.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België.

Bericht door desirootje »

Ik denk ook dat je het groter moet zien, stel dat je een trein hebt van een of ander Pools bedrijf, en die wilt zijn goederen verschepen vanuit een Griekse haven, dan kan die onder het Poolse systeem naar de dichtsbijzijnde corridor (Baltisch-Adriatisch of de Noordzee corridor) en rijdt daarna onder ETCS door via verschillende corridors totdat die in Griekenland aankomt, vandaar kan die dan onder het Griekse systeem rijden. Die loc is een pak goedkoper dan de huidige die ook het Slowaakse, Hongaarse, Roemeense en Bulgaarse systeem zou moeten hebben.
Dat is natuurlijk enkel zo als ook de omleidingsroutes van het TEN-T worden gezien onder TEN-T en dus ETCS krijgen, anders kan je loc opeens niet meer door Roemenië gaan bvb.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Daar kan ik gedeeltelijk bij volgen, maar zoals je al zegt: het is nog maar de vraag of de omleidingsroutes snel bij de corridors opgenomen geraken.
Daarnaast is wat jij voorstelt idd wel iets haalbaars voor de korte termijn, maar als we binnen pakweg 10-15 jaar nog altijd die nationale systemen tegenkomen bewijzen we het internationaal vrachtverkeer over het spoor helemaal geen dienst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 apr 2023, 21:59 Daar kan ik gedeeltelijk bij volgen, maar zoals je al zegt: het is nog maar de vraag of de omleidingsroutes snel bij de corridors opgenomen geraken.
Daarnaast is wat jij voorstelt idd wel iets haalbaars voor de korte termijn, maar als we binnen pakweg 10-15 jaar nog altijd die nationale systemen tegenkomen bewijzen we het internationaal vrachtverkeer over het spoor helemaal geen dienst.
De nationale systemen zijn er aan het uitgaan hoor, maar wel de kleinste eerst.
De HLE 13 had ooit TBL2, TBL1, KVB, Memor, Memor2+ en TBL1+ aan boord. Over enkele maanden zullen deze locs enkel nog ETCS en hun STM KVB gebruiken.
Een loc met een beperkt aantal STM's uitrusten is ook geen enkel probleem, het is pas wanneer je Thalys-gewijs of Traxx-gewijs er 5 of 6 moet gaan inbouwen dat het moeilijk (en kostelijk) wordt.
Als alle kleine landjes al met ETCS uitgerust zullen zijn is de seininrichtingsbarrière wel weg hoor.

Te snel gaan is trouwens ook niet altijd goed. In België heeft de overheid gezorgd voor een budget waardoor ouder tractiematerieel tegen elke economische logica in toch met ETCS uitgerust werd, wij kunnen het dus snel verplichten. In andere landen is dat niet het geval waardoor het uitrustingstempo van ETCS op het materieel eigenlijk samenvalt met het vervangingstempo van dat materieel. Als je dan een operator hebt die toevallig geen recent rollend materieel heeft kan die in de problemen komen. Zo zijn er al traffieken naar België niet van de weg naar de trein gehaald omdat de geïnteresseerde operator geen ETCS-materieel had.
Als je het allemaal wat langzamer aan doet zullen de operatoren minder op kosten gejaagd worden en dus lagere tarieven aan hun klanten kunnen bieden.
Het ideale scenario is dan dat elk land zoals België doet en een potje voorziet voor ETCS-inbouw, maar dat zie ik niet snel gebeuren.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 17 apr 2023, 22:18
pietje schreef: 17 apr 2023, 21:59 Daar kan ik gedeeltelijk bij volgen, maar zoals je al zegt: het is nog maar de vraag of de omleidingsroutes snel bij de corridors opgenomen geraken.
Daarnaast is wat jij voorstelt idd wel iets haalbaars voor de korte termijn, maar als we binnen pakweg 10-15 jaar nog altijd die nationale systemen tegenkomen bewijzen we het internationaal vrachtverkeer over het spoor helemaal geen dienst.
De nationale systemen zijn er aan het uitgaan hoor, maar wel de kleinste eerst.
De HLE 13 had ooit TBL2, TBL1, KVB, Memor, Memor2+ en TBL1+ aan boord. Over enkele maanden zullen deze locs enkel nog ETCS en hun STM KVB gebruiken.
Een loc met een beperkt aantal STM's uitrusten is ook geen enkel probleem, het is pas wanneer je Thalys-gewijs of Traxx-gewijs er 5 of 6 moet gaan inbouwen dat het moeilijk (en kostelijk) wordt.
Als alle kleine landjes al met ETCS uitgerust zullen zijn is de seininrichtingsbarrière wel weg hoor.
Dat weet ik wel, maar zoals ik al enkele keren heb gezegd is het dan frustrerend om te zien wat ze in NL als planning voorzien hebben.
ATB in zijn verschillende versies reken ik ook tot de "kleine systemen" en had best zo snel mogelijk uitgefaseerd of parallel met ETCS gezet moeten worden.

Een systeem met een erg grote footprint als PZB is idd het probleem niet
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België.

Bericht door Klassiekje »

Alstom mag de HLD77 (die nog in het bezit zijn van de NMBS) gaan uitrusten met ETCS.

https://www.alstom.com/press-releases-n ... technology
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 18 apr 2023, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 18 apr 2023, 17:10 Alstom mag de HLD77 gaan uitrusten met ETCS.

https://www.alstom.com/press-releases-n ... technology
Toch een klein deeltje ervan, de meerderheid van de 77's zit bij Lineas en die hebben een andere leverancier :wink:
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België.

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 18 apr 2023, 18:01
Klassiekje schreef: 18 apr 2023, 17:10 Alstom mag de HLD77 gaan uitrusten met ETCS.

https://www.alstom.com/press-releases-n ... technology
Toch een klein deeltje ervan, de meerderheid van de 77's zit bij Lineas en die hebben een andere leverancier :wink:
Aangepast :)
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 31 mei 2023, 22:21
desirootje schreef: 31 mei 2023, 21:49 Er wordt zondag gewerkt aan de sporen rond Brussel, alle treinen vanuit Gent en de 2300 rijden om via Jette tot 10h, met uitzondering van de 2200 die gewoon niet rijdt tot 10h, ze stoppen allemaal in Denderleeuw en Schaarbeek, met uitzondering van de treinen naar de luchthaven, die slaan Schaarbeek over.
De S10's rijden tot 10h allemaal via de NZV en niet L28. De S3 is beperkt tot Denderleeuw
De treinen uit Antwerpen zijn beperkt tot Brussel-Zuid, De S5 rijdt enkel tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.
Er rijden amper treinen tussen Brussels Airport en de NZV. de S2 rijdt enkel Leuven-Brussel-Zuid
Vanuit Ottignies rijdt de S8 niet en neemt 2500 zijn haltes over, maar dat lijken andere werken te zijn in verband met het GEN.
Vanuit Charleroi is de IC beperkt tot Nijvel, de S1 rijdt pas vanaf 10h.
Treinen vanuit Tournai en Geraardsbergen rijden tot Edingen, treinen uit Mons zijn volledig afgeschaft, inclusief de L tot Aat? Binche heeft nu een IC tot La Louvière Centre.

Dus raad ik de treinspotters aan om dit weekend naar Denderleeuw of L50 te komen om al die treinen te zien, mensen die langs L50 wonen en van plan waren iets te doen, raad ik dan aan om uit te slapen want de slagbomen gaan meer dicht dan open zijn.
Jep, dat is de indienstname van ETCS in Brussel-Zuid. Dit zal ineens ook de grootste buitendienststelling zijn die we in het hele ETCS-programma gaan nodig hebben.
Hoeveel is men van plan te doen? Want het ziet eruit alsof ze tot en met Eigenbrakel, Halle, Anderlecht en Jurbise gaan en zitten spoorlijn 26 en 28 er ook in? (gebaseerd op de omleidingen en de verschillen met de vorige omleidingen
Plaats reactie