ETCS in België
Re: ETCS in België.
Dat is normaal ETCS zal net als TBL2 en ook TVM gaan kijken naar een gewaarborgde vrije afstand, zonet krijgt de bestuurder de aanduiding om binnen afstand X te stoppen.
Re: ETCS in België.
ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.Shrek schreef:Thalys en ICE dus wel?Steven schreef:neen die doen dat niet, de stuurrijtuigen hebben geen etcs en de HLE18 hebben geen actieve ETCS260689 schreef:Dus de IC-A en IC-O rijden daar nu al effectief 200km/h op?
Voor de L36 zouden ze dan in Leuven nog eens moeten stoppen om te schakelen tussen ETCS en TBL2 (voor de L2). De winst van het kleine stukje 200 km/h is dan rap verloren.
Een geïntegreerd systeem voor ICE met automatische omschakeling tussen de verschillende systemen is wel op komst maar nog niet getest, laat staan gehomologeerd.
Re: ETCS in België.
Ter info in het station leuven is er niets meer dan memor hoor, GEEN TBL2 of ETCS of TBL1+, dus van L2 naar L36N heb je TBL2 => memor, ETCS. die begint in de buurt van het kanaal Leuven - Mechelen. In het station van Leuven liggen namelijk totaal geen eurobakens die nodig zijn voor ETCS en TBL1+peejee2 schreef: ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.
Voor de L36 zouden ze dan in Leuven nog eens moeten stoppen om te schakelen tussen ETCS en TBL2 (voor de L2). De winst van het kleine stukje 200 km/h is dan rap verloren.
Een geïntegreerd systeem voor ICE met automatische omschakeling tussen de verschillende systemen is wel op komst maar nog niet getest, laat staan gehomologeerd.
Re: ETCS in België.
Daar zullen ze wel mee wachten totdat L2 ETCS heeft zeker?Steven schreef: Ter info in het station leuven is er niets meer dan memor hoor, GEEN TBL2 of ETCS of TBL1+, dus van L2 naar L36N heb je TBL2 => memor, ETCS. die begint in de buurt van het kanaal Leuven - Mechelen. In het station van Leuven liggen namelijk totaal geen eurobakens die nodig zijn voor ETCS en TBL1+
Re: ETCS in België.
Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
Re: ETCS in België.
en is dat dan onder ETCS of memor?Steven schreef:Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
Re: ETCS in België.
En MR08 Desiro, wanneer ze er passeren.Steven schreef:Dat is daar etcs en momenteel dus enkel in gebruik door Thalys.
Re: ETCS in België.
Hoe gaat dat dan van Aachen naar Luik? ICE stopt niet voor of op de Hammerbrücke, en volgens mij ligt begint ETCS pas op L3.peejee2 schreef:ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.Shrek schreef: Thalys en ICE dus wel?
(...)
Re: ETCS in België.
Ze moeten de ETCS activeren in Luik/Aachen daarna gaat hij wel ontvangen. Allicht kunnen de ICE3 nog niet reageren op de bakens die de automatische omschakeling uitvoeren.
Re: ETCS in België.
Vijfentwintig jaar geleden (spoorboekjes 1984 en volgende) hadden de treinen van IC F (breaks) slechts 16 minuten rijtijd nodig tussen Brussel-Noord en Leuven. De maximumsnelheid bedroeg toen 140 km/u...MIVB-reiziger schreef:Het is mij wel opgevallen dat sommige IC-A's nog slechts 16 minuten rittijd hebben tussen Brussel-Noord en Leuven (andere IC-A's hebben er 17, bij de andere IC's gaat het tot 20). Zou er enig verband zijn?
Re: ETCS in België.
Het grootste belang is de juiste route die ze nemen, als ze in Brussel Noord onmiddellijk op L36N zitten scheelt dat heel wat tov de route die eerste langs L36 gaat tot Haren.
Re: ETCS in België.
Aha. En tussen Aachen en L.3 zullen geen andere eurobakens liggen, wat vermijdt dat de reeds ingeschakelde ETCS problemen zou geven. (Dit is een hypothese, ik ken de werkelijke situatie niet.)Steven schreef:Ze moeten de ETCS activeren in Luik/Aachen daarna gaat hij wel ontvangen. Allicht kunnen de ICE3 nog niet reageren op de bakens die de automatische omschakeling uitvoeren.
Re: ETCS in België.
Onder memor neem ik aan....Shrek schreef:en is dat dan onder ETCS of memor?Steven schreef:Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide