ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

Het huidige plan eerst afwerken lijkt mij dan al een goede start om een volgende fase te kunnen aanvatten :wink:
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

De installaties op HSL3 en HSL4 zijn inmiddels 15+ jaar oud, en voldoen waarschijnlijk niet aan de moderne stand der techniek. Is Infrabel van plan om die aan te pakken en in lijn te brengen met de rest van het net?

In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België

Bericht door Ducktape »

ETCS N2 op het lijntje naar Spa :shock:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 27 okt 2023, 14:35 De installaties op HSL3 en HSL4 zijn inmiddels 15+ jaar oud, en voldoen waarschijnlijk niet aan de moderne stand der techniek. Is Infrabel van plan om die aan te pakken en in lijn te brengen met de rest van het net?

In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
Op dit moment is er niets voorzien. De RBC's van L3 en L4 werken goed en er zijn geen aanpassingen nodig. Infrabel heeft bovendien wel de kennis in huis om connecties met de klassieke lijnen uit te voeren, die zijn inmiddels allemaal al in dienst trouwens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 27 okt 2023, 16:38 ETCS N2 op het lijntje naar Spa :shock:
Als de seininrichting al digitaal is, is ETCS2 de beste èn goedkoopste oplossing.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 27 okt 2023, 17:39
AlexNL schreef: 27 okt 2023, 14:35 De installaties op HSL3 en HSL4 zijn inmiddels 15+ jaar oud, en voldoen waarschijnlijk niet aan de moderne stand der techniek. Is Infrabel van plan om die aan te pakken en in lijn te brengen met de rest van het net?

In Nederland is dat namelijk een punt van zorg langs HSL-Zuid, de installaties aan de walzijde zijn verouderd en kunnen niet geïntegreerd worden in de bredere landelijke uitrol van ETCS.
Op dit moment is er niets voorzien. De RBC's van L3 en L4 werken goed en er zijn geen aanpassingen nodig. Infrabel heeft bovendien wel de kennis in huis om connecties met de klassieke lijnen uit te voeren, die zijn inmiddels allemaal al in dienst trouwens.
Ik vraag mij nochtans ook af hoelang men die ETCS1 als backup mogelijkheid wil behouden.
Een tijdje geleden was dat misschien anders, maar wordt daar in de praktijk nog voldoende gebruik van gemaakt om het behoud te verantwoorden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 27 okt 2023, 21:21 Ik vraag mij nochtans ook af hoelang men die ETCS1 als backup mogelijkheid wil behouden.
Een tijdje geleden was dat misschien anders, maar wordt daar in de praktijk nog voldoende gebruik van gemaakt om het behoud te verantwoorden?
Die wordt bijna niet gebruikt. Maar het in dienst houden kost veel minder dan het weghalen.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: ETCS in België

Bericht door Yassine_TB »

Nu nog wachten op ETCS2 tussen Gent & Brugge (L50A), dan kunnen we van Oostende naar Eupen rijden op volledig ETCS :D
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Yassine_TB schreef: 28 okt 2023, 11:52 Nu nog wachten op ETCS2 tussen Gent & Brugge (L50A), dan kunnen we van Oostende naar Eupen rijden op volledig ETCS :D
Daar zal de planning wel afhankelijk zijn van de rest van de spoorwerken vermoed ik?
Net zoals het stuk van L162 waar nog geen ETCS is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 28 okt 2023, 19:57 Daar zal de planning wel afhankelijk zijn van de rest van de spoorwerken vermoed ik?
Net zoals het stuk van L162 waar nog geen ETCS is?
Het zou de goedkoopste oplossing zijn om met ETCS te wachten totdat de werken in Gent klaar zijn, maar dan zijn we nog tien jaar verder. In 2025 zal er dus ETCS verschijnen, net voor de deadline. Die ETCS-installatie zal dan om de zoveel maanden moeten aangepast worden om de werf te volgen.

Op L162 wordt er inderdaad gewacht op de seininrichtingswerken rond Marloie, die zijn volgend jaar klaar dus kan er ook daar in 2025 ETCS komen, al zal het daar wel ETCS1 zijn.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 28 okt 2023, 20:36
pietje schreef: 28 okt 2023, 19:57 Daar zal de planning wel afhankelijk zijn van de rest van de spoorwerken vermoed ik?
Net zoals het stuk van L162 waar nog geen ETCS is?
Het zou de goedkoopste oplossing zijn om met ETCS te wachten totdat de werken in Gent klaar zijn, maar dan zijn we nog tien jaar verder. In 2025 zal er dus ETCS verschijnen, net voor de deadline. Die ETCS-installatie zal dan om de zoveel maanden moeten aangepast worden om de werf te volgen.

Op L162 wordt er inderdaad gewacht op de seininrichtingswerken rond Marloie, die zijn volgend jaar klaar dus kan er ook daar in 2025 ETCS komen, al zal het daar wel ETCS1 zijn.
Lijkt mij helemaal logisch: zoveel mogelijk vermijden van verloren kosten tot de deadline van 2025
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Yassine_TB schreef: 28 okt 2023, 11:52 Nu nog wachten op ETCS2 tussen Gent & Brugge (L50A), dan kunnen we van Oostende naar Eupen rijden op volledig ETCS :D
Nog 2 jaar geduld als alles meezit :wink:
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België

Bericht door dentheo »

Morgen maximum snelheid 80 in gans België, ik neem aan dat jullie dat nu makkelijk centraal kunnen afdwingen via ETCS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 01 nov 2023, 19:39 Morgen maximum snelheid 80 in gans België, ik neem aan dat jullie dat nu makkelijk centraal kunnen afdwingen via ETCS ?
Enkel op ETCS2 kan dat, voor de rest moeten de bestuurders zelf erop letten trager te rijden dan de snelheid op het scherm (of ze moeten de konvooisnelheid manueel aanpassen).
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 01 nov 2023, 20:01
dentheo schreef: 01 nov 2023, 19:39 Morgen maximum snelheid 80 in gans België, ik neem aan dat jullie dat nu makkelijk centraal kunnen afdwingen via ETCS ?
Enkel op ETCS2 kan dat, voor de rest moeten de bestuurders zelf erop letten trager te rijden dan de snelheid op het scherm (of ze moeten de konvooisnelheid manueel aanpassen).

Maximumsnelheid van konvooi aanpassen in het scherm mag niet… sommige bestuurders willen nogal eens een ander rempercentage ingeven bij regenweer om vroeger de remcurve te krijgen, maar krijgen daarvoor tegen hun voeten… het zou te gemakkelijk zijn om dat aan te passen uiteraard.
Plaats reactie