ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 16 mar 2022, 09:07 Toch een kleine blunder bij het in dienst komen van ETCS niveau 2 op lijn 12. Om een of andere reden mogen dan de doodlopende sporen in Essen niet meer gebruikt worden. Treinen met een lengte van max 100 meter moeten vanaf dan via het hoofdspoor rangeren. Treinen die langer zijn via het wijkspoor te Kapellen.
Het probleem is intussen opgelost, de sporen zouden weer bruikbaar moeten zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 09 apr 2022, 13:36
Zwoopaman schreef: 16 mar 2022, 09:07 Toch een kleine blunder bij het in dienst komen van ETCS niveau 2 op lijn 12. Om een of andere reden mogen dan de doodlopende sporen in Essen niet meer gebruikt worden. Treinen met een lengte van max 100 meter moeten vanaf dan via het hoofdspoor rangeren. Treinen die langer zijn via het wijkspoor te Kapellen.
Het probleem is intussen opgelost, de sporen zouden weer bruikbaar moeten zijn.
Zat de lengte van het spoor verkeerd in de database ?
Kan gebeuren...op het werk heeft het ooit vijf jaar geduurd, tot men na een incidentje iets dieper ging zoeken.

Voortaan validatieritjes met trein ipv 77 ? Best vervelend altijd heen en weer wandelen met machinist. :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Intussen zitten we al aan 41% ETCS, de 50% tegen het einde van het jaar is in zicht.
ETCS_8.png
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 06 jul 2022, 16:21 Intussen zitten we al aan 41% ETCS, de 50% tegen het einde van het jaar is in zicht.
ETCS_8.png
Wat komt er de komende tijd nog zoal in dienst? Want tegenwoordig zie je ze bijna overal bezig aan de seinen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 06 jul 2022, 16:27
Shrek schreef: 06 jul 2022, 16:21 Intussen zitten we al aan 41% ETCS, de 50% tegen het einde van het jaar is in zicht.
ETCS_8.png
Wat komt er de komende tijd nog zoal in dienst? Want tegenwoordig zie je ze bijna overal bezig aan de seinen...
Libramont-Arlon, Ronet-Luttre, Namen-Luik, Rivage-Vielsalm en Brussel-Vilvoorde zijn in de eindfase en komen de volgende maanden dus in dienst.
De zichtbare werken, zoals op L59 en L35, zijn de vervanging van de oude relais-seininrichting door digitale seininrichting. Dit is nog maar een voorbereidende stap voor ETCS, reken daar nog maar 2-3 jaar bij vooraleer het RBC effectief in dienst komt.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Wat bedoel je met Brussel-Vilvoorde?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 06 jul 2022, 17:27 Wat bedoel je met Brussel-Vilvoorde?
Heel L25, L27, Schaarbeek, Brussel-Noord, L0 alsook kleine stukjes van L161 en L26.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Dat is een flinke uitbreiding, qua verkeer onder ETCS dan. De bundels van Schaarbeek blijven daar nog buiten neem ik aan? Op de 161 heb ik al overeenkomstige bordjes zien staan, dat betekent meestal dat indienstname niet lang meer duurt
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Maar ik zal nogmaals op dezelfde nagel kloppen, etcs1 LS kun je echt niet als ETCS gaan rekenen, voor mij mag je die echt niet meetellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

CursorX schreef: 06 jul 2022, 18:37 Maar ik zal nogmaals op dezelfde nagel kloppen, etcs1 LS kun je echt niet als ETCS gaan rekenen, voor mij mag je die echt niet meetellen.
En waarom niet? Omdat je geen zichtbare snelheidscontrole hebt als treinbestuurder? Dus omdat je ergens een light versie van maakt moet het een andere naam krijgen? Als alle landen alle ETCS levels respecteren is het iets Europees om treinen te controleren. Is dat even performantie en gebruiksvriendelijk als ETCS 1 of 2? Neen natuurlijk niet, maar daarom zeggen dat je het geen etcs mag noemen :roll:
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 06 jul 2022, 19:17
CursorX schreef: 06 jul 2022, 18:37 Maar ik zal nogmaals op dezelfde nagel kloppen, etcs1 LS kun je echt niet als ETCS gaan rekenen, voor mij mag je die echt niet meetellen.
En waarom niet? Omdat je geen zichtbare snelheidscontrole hebt als treinbestuurder? Dus omdat je ergens een light versie van maakt moet het een andere naam krijgen? Als alle landen alle ETCS levels respecteren is het iets Europees om treinen te controleren. Is dat even performantie en gebruiksvriendelijk als ETCS 1 of 2? Neen natuurlijk niet, maar daarom zeggen dat je het geen etcs mag noemen :roll:
Omdat het je slechter beschermt tegen seinvoorbijrijdingen dan tbl1+. Je moet helemaal geen waakzaamheid betonen en qua reminder zie je die amper staan op je scherm.
En akkoord je zal misschien minder snel een gevaarlijke plaats bereiken door de lagere release speed, maar daar heb je weinig aan als bestuurder als je toch te voet staat omdat je een sein voorbij hebt gereden dat je in tbl1+ misschien niet voorbij zou gereden hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Maar ETCS is een Europees systeem. Dus ik snap nog steeds niet welke naam je het dan wel wil geven. Er is toch nooit gezegd dat ETCS LS beter is in alle opzichten dan TBL1+? Zover ik begrepen heb is het ook maar een tijdelijke situatie tot ook op de meeste van die lijnen een hogere versie van etcs komt. Het belangrijkste is dat op heel het netwerk met een zelfde DMI systeem alle treinen kunnen rijden ongeacht van wie ze eigendom zijn. Ik werd 23 jaar terug treinbestuurder en toen reed ik op “memor” dat niet eens veiligheid kon garanderen bij een rood sein. En ik zal blij zijn dat er een dag komt dat je voor binnenlandste treinen 1 degelijk systeem kan gebruiken dat gekend staat als een Europese standaard. Dat we kunnen zeggen dat ongevallen zoals Pecrot of Buizingen toch nog tot iets geleid hebben dat positief is.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Het doel van ETCS is interoperabiliteit en kostenreductie: dat met één voertuiguitrusting in heel Europa/België gereden kan worden. Ook met LS vervalt de noodzakelijkheid van een STM en dat bespaart kosten. Dat LS gebruiksonvriendelijk is weegt niet op tegen de voordelen. En infrabel houdt nog altijd vol dat dit een tijdelijke oplossing is, integenstelling tot de Duitsers (“tijdelijk” betekent daar 50 jaar+ blijkbaar).
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Domme vraag misschien, maar komt ETCS1 LS op veel plaatsen waar nu al TBL1+ ligt?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Er ligt overal al TBL1+ dus nee. LS is als ik het goed begrepen heb voor regionale lijnen en lijnen waarvan de beveiliging nog niet in de nabije toekomst wordt vernieuwd om daar niet twee keer ETCS FS te moeten parametreren.
Plaats reactie