ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

het gedeelte ETCS1 (zowel de normale als de LS)
Dus ETCS valt onder te verdelen in ETCS1 en ETCS2 - geen ETCS0, dacht ik, en ook geen ETCS3 of hoger? - en ETCS1 valt dan nog eens op te delen in "normaal" en "LS"? Waarvoor staat de "LS"? Toch niet "lage spanning" :) ? Wat is het verschil?

[edit] intussen op wikipedia gevonden: LS staat hier blijkbaar voor "limited supervision" - en ik die me afvroeg of het "laterale signalisatie" kon beduiden. Wat weet men het toch ingewikkeld te maken...
[edit2] en er is wel degelijk een definitie van ETCS3 maar er lijkt nog nergens sprake van de invoering daarvan in BE?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

ETCS N3 is nog semi in experimentele en theoretische fase. Ik dacht dat er een lijn in Zweden was met N3 “lite” waarbij de volledigheid van het konvooi niet bewaakt wordt (vereiste voor N3) evenals de zweefbaan in Wuppertal (daar heet het ETCS N2 plus of iets dergelijks). Het belangrijkste verschil tussen N2 en N3 is dat de spoordetectie wegvalt of in ieder geval door de trein zelf bepaald wordt ipv “ouderwetse” SK’s en assentellers.

ETCS N0 is slechts als noodoptie voorzien in België, als er geen ander niveau beschikbaar is. In N0 wordt alleen de maximum snelheid bewaakt, maar gesloten seinen of andere snelheidsbeperkingen worden niet gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

In de toekomst zullen er in België wel ETCS 0 zones komen, denk maar aan de havenlijnen of industrielijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 19 feb 2021, 21:15 [edit2] en er is wel degelijk een definitie van ETCS3 maar er lijkt nog nergens sprake van de invoering daarvan in BE?
Eens dat commercieel beschikbaar is gaan we dat zeker invoeren, maar zoals gezegd is dat nog in testfase.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: ETCS in België.

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 19 feb 2021, 22:12 In de toekomst zullen er in België wel ETCS 0 zones komen, denk maar aan de havenlijnen of industrielijnen.
Waarom geen ETCS 1 LS of is dat moeilijk te implementeren op die lijnen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 20 feb 2021, 09:43
Shrek schreef: 19 feb 2021, 22:12 In de toekomst zullen er in België wel ETCS 0 zones komen, denk maar aan de havenlijnen of industrielijnen.
Waarom geen ETCS 1 LS of is dat moeilijk te implementeren op die lijnen?
Dat zou eventueel gaan, maar de analyses wezen uit dat door de lagere snelheid en veel lager verkeer het risico op die lijnen niet groot is en er dus elders voor hetzelfde geld meer veiligheid gekocht kan worden.
In een latere fase (>2030) komen ze misschien wel nog aan bod.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: ETCS in België.

Bericht door traindriverbe »

jan_olieslagers schreef: 19 feb 2021, 21:15
het gedeelte ETCS1 (zowel de normale als de LS)
Dus ETCS valt onder te verdelen in ETCS1 en ETCS2 - geen ETCS0, dacht ik, en ook geen ETCS3 of hoger? - en ETCS1 valt dan nog eens op te delen in "normaal" en "LS"? Waarvoor staat de "LS"? Toch niet "lage spanning" :) ? Wat is het verschil?

[edit] intussen op wikipedia gevonden: LS staat hier blijkbaar voor "limited supervision" - en ik die me afvroeg of het "laterale signalisatie" kon beduiden. Wat weet men het toch ingewikkeld te maken...
[edit2] en er is wel degelijk een definitie van ETCS3 maar er lijkt nog nergens sprake van de invoering daarvan in BE?
LS = Limited Supervision oftwel de Aldi versie :roll: :roll: :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

:)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

traindriverbe schreef: 20 feb 2021, 15:46 LS = Limited Supervision oftwel de Aldi versie :roll: :roll: :roll:
LS is inderdaad niet ideaal, maar het is de enige manier om tegen 2025 het hele land uit te rusten. Daarna is het wel de bedoeling LS zo snel mogelijk weer buiten te werken.
Een beetje zoals TBL1+ ook helemaal geen ideaal systeem is en als tijdelijke oplossing dient, maar het was nodig om tegen 2015 aan de risicoseinen tenminste een stop-functie te hebben. Intussen daalt het gebruik van TBL1+ gevoelig en tegen 2025 is het helemaal uitgedoofd.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: ETCS in België.

Bericht door Freken »

Shrek schreef: 06 feb 2021, 21:53 Wat wel nog op het programma staat: L60, L50A Brussel-Gent, L40, L12 en mogelijks ook L94
De bordjes hangen al klaar op L60 in Lebbeke, voor binnenkort? :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 15 feb 2021, 15:15
Shrek schreef: 15 feb 2021, 14:50
JHS2013 schreef: 15 feb 2021, 14:45 Rond station Mechelen was men in de weer met borden die op ETCS duiden, komt het station zelf ook eindelijk in ETCS?
Voorlopig enkel perrons 7,8, 11 en 12
Ah op welke datum is dat voorzien? Goed nieuws vind ik.
ETCS is intussen in dienst op de hoge perrons in Mechelen, bevalt het de Benelux-bestuurders?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Geen idee voor mezelf. Ik ben 2 maand buiten strijd door een knie operatie.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 20 mar 2021, 11:46
Steven schreef: 15 feb 2021, 15:15
Shrek schreef: 15 feb 2021, 14:50
Voorlopig enkel perrons 7,8, 11 en 12
Ah op welke datum is dat voorzien? Goed nieuws vind ik.
ETCS is intussen in dienst op de hoge perrons in Mechelen, bevalt het de Benelux-bestuurders?
Ik ben er zelf nog niet gepasseerd, maar heb wel van een paar collega's al gehoord dat er nog een paar softwarefoutjes inzitten. Lees: release speed eerst naar 25 km/h, maar als je het desbetreffende sein nadert wordt het 40 km/h. Zulke dingetjes. Ze zullen wel gemeld en aangepast worden veronderstel ik.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 20 feb 2021, 17:21
traindriverbe schreef: 20 feb 2021, 15:46 LS = Limited Supervision oftwel de Aldi versie :roll: :roll: :roll:
LS is inderdaad niet ideaal, maar het is de enige manier om tegen 2025 het hele land uit te rusten. Daarna is het wel de bedoeling LS zo snel mogelijk weer buiten te werken.
Een beetje zoals TBL1+ ook helemaal geen ideaal systeem is en als tijdelijke oplossing dient, maar het was nodig om tegen 2015 aan de risicoseinen tenminste een stop-functie te hebben. Intussen daalt het gebruik van TBL1+ gevoelig en tegen 2025 is het helemaal uitgedoofd.
ETCSL 1 LS is er gekomen op vraag van de SBB. Die zocht een manier om snel en goedkoop ETCS in te voeren en zo van Signum en ZUB af te geraken. Dat is ondertussen ook gebeurd. De bedoeling is om op termijn alles op ETCS L2 te brengen. Zo is men opgehouden nog in conventionele signalen te investeren. Als er ergens een seinpost aan vervanging toe is wordt alles daar tot ETCS L2 omgebouwd. Zo zijn er ondertussen al een aantal stations waar alle signalen verdwenen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 22 mar 2021, 09:46
Shrek schreef: 20 feb 2021, 17:21
traindriverbe schreef: 20 feb 2021, 15:46 LS = Limited Supervision oftwel de Aldi versie :roll: :roll: :roll:
LS is inderdaad niet ideaal, maar het is de enige manier om tegen 2025 het hele land uit te rusten. Daarna is het wel de bedoeling LS zo snel mogelijk weer buiten te werken.
Een beetje zoals TBL1+ ook helemaal geen ideaal systeem is en als tijdelijke oplossing dient, maar het was nodig om tegen 2015 aan de risicoseinen tenminste een stop-functie te hebben. Intussen daalt het gebruik van TBL1+ gevoelig en tegen 2025 is het helemaal uitgedoofd.
ETCSL 1 LS is er gekomen op vraag van de SBB. Die zocht een manier om snel en goedkoop ETCS in te voeren en zo van Signum en ZUB af te geraken. Dat is ondertussen ook gebeurd. De bedoeling is om op termijn alles op ETCS L2 te brengen. Zo is men opgehouden nog in conventionele signalen te investeren. Als er ergens een seinpost aan vervanging toe is wordt alles daar tot ETCS L2 omgebouwd. Zo zijn er ondertussen al een aantal stations waar alle signalen verdwenen zijn.
Dat is dus hetzelfde als wat Infrabel van plan is met de ETCS LS.
Plaats reactie