Ik weet niet of het ingewikkeld is, het is ook al gedaan (Amsterdam - Utrecht en Hanzelijn), maar de beslissing is gemaakt om geen dual-signalling ATB/ETCS meer te gaan doen bij de uiteindelijke uitrol. Er zijn drie trajecten aangewezen als proeftraject hiervoor, Leeuwarden - Harlingen, Hanzelijn Almere Oostvaarders - Zwolle en Kijfhoek - Belgische grens.pietje schreef: ↑14 dec 2022, 14:14 Ik begrijp ook nog steeds niet waarom de Nederlanders zo terughoudend zijn, vooral op de lokaties waar je echt wel een verschil kunt maken.
Ik weet dat ze al een werkend systeem hebben dat voor het binnenlands gebruik voldoet en alles aan hoog tempo vervangen is inderdaad kapitaalvernietiging.
Maar de grensbaanvakken lijken mij eigenlijk no-brainers, zowel richting Roosendaal als richting Maastricht.
Ik had toch ergens begrepen dat het niet abnormaal ingewikkeld was om op baanvakken zowel ATB als ETCS parallel te installeren?
Leeuwarden - Harlingen en de Hanzelijn gaan daarvoor in 2027 voor 3-4 maanden compleet dicht om ERTMS te testen.
De huidige planning is dat medio 2026-2028 de commerciële operatie op Kijfhoek - Belgische grens wordt opgenomen, dus verwacht eerder 2028 dan 2026.
Ik weet niet waarom de ombouw in België zo makkelijk is verlopen. Komt dat omdat de TBL balises hergebruikt worden voor ERTMS? Voor Nederland is de communicatie via balises natuurlijk iets totaal nieuws.
En in Nederland moet het ook allemaal L2 worden. We doen geen L1, laat staan L1 LS (op de havenspoorlijn ligt nu wel een stuk L1).
Waar in Nederland (imho niet helemaal terecht) ook erg tegen geageerd wordt is conflicterende seinbeelden. Dat bijvoorbeeld ERTMS al een remopdracht geeft terwijl het gele sein pas verderop is, en pas vanaf het gele sein geldt de verplichting tot snelheidsverlaging. Dan zou ERTMS dat eerder opdragen. Daar zijn ook tests mee geweest met nieuwe seinbeelden (een witte balk naast het sein) om aan te geven dat het sein niet geldt als je onder ERTMS rijdt. Dat was geen succes.
Maar dan denk ik altijd "hoe doen ze dat dan al 50 jaar lang in Duitsland met LZB en lichtseinen".