ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 22 dec 2022, 14:58 Hoe zit dat nu eigenlijk in zulke gebieden? Ligt daar dan ook helemaal niets aan krokodillen of TBL1+-balises?
Links en rechts ligt er misschien nog een krokodil, maar die zal door steeds minder treinen uitgelezen worden. De treinen rijden daar dus onbeveiligd rond, maar door de lage snelheden en het ontbreken van reizigerstreinen is het risico daar aanvaardbaar. ETCS is een goed systeem, maar het is te duur om zomaar in het wilde weg overal te gaan installeren.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: ETCS in België.

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 22 dec 2022, 15:20 Links en rechts ligt er misschien nog een krokodil, maar die zal door steeds minder treinen uitgelezen worden. De treinen rijden daar dus onbeveiligd rond, maar door de lage snelheden en het ontbreken van reizigerstreinen is het risico daar aanvaardbaar. ETCS is een goed systeem, maar het is te duur om zomaar in het wilde weg overal te gaan installeren.
Daar heb ik toch bedenkingen bij. In de havens en op sommige industriële lijnen rijden treinen die gevaarlijke chemische of zelfs nucleaire producten vervoeren. Qua veiligheidsrisico lijkt ETCS me bv beter op zijn plaats op L204 dan op Aalst - Burst.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Maar wordt er in die havengebieden en bundels niet veelal "op zicht" gereden? Dan is signalisatie toch sowieso veel minder relevant, had ik begrepen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

In de bundels zoals Vorst en Schaarbeek ben je inderdaad altijd in rijden op zicht bezig en dat is dus Max 30 km/u. Opduwen Max 20 km/u en dan zijn er nog regels met extra beperkingen die de snelheid enkel verlagen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Het probleem is volgens mij juist dat je niet altijd in kleine beweging rijdt in de bundels en dat het wisselen van modus nogal een druk legt op de rangeercapaciteit. Als Vorst en Schaarbeek verbouwd zouden worden en er in kb wordt gereden met enkel aan de uitritseinen een overgang naar GB, dan zou het volgens mij zin hebben om daar ETCS te leggen. Dan zit je nog met de opdrukbewegingen, maar daar kan ETCS al beter mee om.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 22 dec 2022, 15:24
Shrek schreef: 22 dec 2022, 15:20 Links en rechts ligt er misschien nog een krokodil, maar die zal door steeds minder treinen uitgelezen worden. De treinen rijden daar dus onbeveiligd rond, maar door de lage snelheden en het ontbreken van reizigerstreinen is het risico daar aanvaardbaar. ETCS is een goed systeem, maar het is te duur om zomaar in het wilde weg overal te gaan installeren.
Daar heb ik toch bedenkingen bij. In de havens en op sommige industriële lijnen rijden treinen die gevaarlijke chemische of zelfs nucleaire producten vervoeren. Qua veiligheidsrisico lijkt ETCS me bv beter op zijn plaats op L204 dan op Aalst - Burst.
Lijn 204 krijgt dan ook ETCS, er is immers een analyse per lijn gemaakt of het nut heeft of niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 22 dec 2022, 16:39 Het probleem is volgens mij juist dat je niet altijd in kleine beweging rijdt in de bundels en dat het wisselen van modus nogal een druk legt op de rangeercapaciteit. Als Vorst en Schaarbeek verbouwd zouden worden en er in kb wordt gereden met enkel aan de uitritseinen een overgang naar GB, dan zou het volgens mij zin hebben om daar ETCS te leggen. Dan zit je nog met de opdrukbewegingen, maar daar kan ETCS al beter mee om.
ETCS kan helemaal niet om met opdrukbewegingen, de bestuurder moet zich immers in level 0 zetten -en dus elke beveiliging uitschakelen- vooraleer de beweging begint. Dat soort bewegingen zijn quasi niet te beveiligen vermits je doelbewust door gesloten seinen wil rijden.
De vele overgangen van grote naar kleinen beweging zijn inderdaad een probleem, maar de voornaamste reden is toch dat ETCS in dat soort bundels gewoon amper nut heeft.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Ja dat bedoelde ik min of meer: onbeveiligd, maar dat is in elke vorm van treinbeveiliging zo.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

de bestuurder moet zich immers in level 0 zetten
Grappig... Wellicht wordt bedoeld "de TREIN in level 0 zetten" ;)

Maar ik lijk toch wel goed begrepen te hebben dat ETCS in bundels en rangeeromgevingen weinig of zelfs geen toegevoegde waarde heeft; en dus ook niet zal worden ingevoerd, want gratis is het nu ook weer niet, allesbehalve zelfs.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 22 dec 2022, 02:38
HVHTB schreef: 21 dec 2022, 20:18 Wat ik me wel afvraag, ik zie bij N2 staan dat 14% van de doelstelling is bereikt. En als ik dan het kaartje bekijk, lijkt het dat er in die 14% geen enkel knooppunt zit (zoals Namen of Leuven in N1 FS). Ik zie het kaartje niet scherp, dus misschien zit ik er naast. Gaat het dan lukken om die 86 overige procenten te halen tegen 2025?
De grote knooppunten in ETCS2 (Hasselt, Brugge, Gent) zijn gepland tegen het einde van de uitrol, wanneer de ervaring het grootst is. De bedoeling is natuurlijk dat er door ervaring een grote versnelling komt in het installeren van RBC's. Het zal sowieso nipt worden om de deadline te halen, of het lukt zien we wel in 2025.
Even een stoute vraag: gaat men om de deadline te halen in 2025 misschien enkele stukken uitrusten met ETCS1 LS ipv direct ETCS2, waarna er enkele jaren later een ombouw kan gedaan worden?
(eigenlijk eerder een rethorische vraag, we kunnen "Dehaene gewijs" de problemen oplossen als ze zich stellen ;-) )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 22 dec 2022, 22:44 Even een stoute vraag: gaat men om de deadline te halen in 2025 misschien enkele stukken uitrusten met ETCS1 LS ipv direct ETCS2, waarna er enkele jaren later een ombouw kan gedaan worden?
(eigenlijk eerder een rethorische vraag, we kunnen "Dehaene gewijs" de problemen oplossen als ze zich stellen ;-) )
Neen dat zie ik niet gebeuren. Wat gebouwd wordt voor LS is immers nutteloos bij een latere ombouw naar ETCS2, dat zou dus puur geld weggooien zijn. Bovendien is LS in grote knooppunten nefast voor de capaciteit, dat is dus sowieso een no-go. Dan zie ik eerder een zekere flexibiliteit rond de deadline komen. Een licht uitgestelde deadline is iets wat sommige operatoren trouwens ook vragen, dus dat zou dan misschien wel goed uitkomen voor iedereen.
Maar dat probleem zal inderdaad pas opgelost worden als het zich stelt, momenteel is het voor iedereen -Infrabel en operatoren- de boodschap om zo snel mogelijk om te bouwen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, dat is wel erg duidelijk: de deadline van 2025 zal niet worden gehaald - men legt zich daar nu al bij neer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 22 dec 2022, 23:00
pietje schreef: 22 dec 2022, 22:44 Even een stoute vraag: gaat men om de deadline te halen in 2025 misschien enkele stukken uitrusten met ETCS1 LS ipv direct ETCS2, waarna er enkele jaren later een ombouw kan gedaan worden?
(eigenlijk eerder een rethorische vraag, we kunnen "Dehaene gewijs" de problemen oplossen als ze zich stellen ;-) )
Neen dat zie ik niet gebeuren. Wat gebouwd wordt voor LS is immers nutteloos bij een latere ombouw naar ETCS2, dat zou dus puur geld weggooien zijn. Bovendien is LS in grote knooppunten nefast voor de capaciteit, dat is dus sowieso een no-go. Dan zie ik eerder een zekere flexibiliteit rond de deadline komen. Een licht uitgestelde deadline is iets wat sommige operatoren trouwens ook vragen, dus dat zou dan misschien wel goed uitkomen voor iedereen.
Maar dat probleem zal inderdaad pas opgelost worden als het zich stelt, momenteel is het voor iedereen -Infrabel en operatoren- de boodschap om zo snel mogelijk om te bouwen.
Geen idee hoever al de operatoren staan, maar bij Crossrail is alles ETCS ready en in dienst (op 1 loc na die geen L2 heeft)

Denk dat vooral NMBS nog veel om te bouwen heeft, al lijken die nu toch wel al even aan een ferme inhaalactie bezig te zijn als je op het terrein rondkijkt…
Laatst gewijzigd door Kevin op 23 dec 2022, 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

bij ons is alles ETCS ready en in dienst
Bravo! Proficiat! Hoera! Een bank vooruit en een kus van de jufvrouw! Maarre, "bij ons", waar slaat dat op?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

jan_olieslagers schreef: 23 dec 2022, 00:23
bij ons is alles ETCS ready en in dienst
Bravo! Proficiat! Hoera! Een bank vooruit en een kus van de jufvrouw! Maarre, "bij ons", waar slaat dat op?
Sorry Jan, stond vroeger in mijn onderschrift :) Ik doelde op Crossrail/BLS Cargo
Laatst gewijzigd door Kevin op 23 dec 2022, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie