pietje schreef:Interessant, heb je daar meer info over?
In welke zin?
Wat moet daar voor gedaan worden om die data kanalen te activeren? Sofware upgrade, servers bijplaatsen,...
Is het al ergens geactiveerd of nog geen enkele zendmast?
De logische component die de verbinding legt tussen de verschillende (toekomstige) RBC's en de zendmasten moet nog uitgebreid worden. Die kan momenteel slechts 12 treinen aan. Dat is genoeg voor L3 en L4 maar niet als meerdere lijnen uitgerust worden.
Verder moet het frequentieplan van de verschillende (18) frequenties voor GSMR herbekeken worden en dienen er her en der zendmasten bijgeplaatst te worden.
En neen, data wordt niet per GPRS (Packet Switched) verzonden. Deze standaard is voor ETCS data verkeer nog niet gespecifieerd. Men werkt daaraan maar het kan nog tot 2016 - 2018 duren voor de specificaties op punt staan en de toepassingen klaar zijn voor gebruik. Tot nu toe wordt een continue verbinding vereist.
peejee2 schreef:En neen, data wordt niet per GPRS (Packet Switched) verzonden. Deze standaard is voor ETCS data verkeer nog niet gespecifieerd. Men werkt daaraan maar het kan nog tot 2016 - 2018 duren voor de specificaties op punt staan en de toepassingen klaar zijn voor gebruik. Tot nu toe wordt een continue verbinding vereist.
peejee2 schreef:
En neen, data wordt niet per GPRS (Packet Switched) verzonden. Deze standaard is voor ETCS data verkeer nog niet gespecifieerd. Men werkt daaraan maar het kan nog tot 2016 - 2018 duren voor de specificaties op punt staan en de toepassingen klaar zijn voor gebruik. Tot nu toe wordt een continue verbinding vereist.
Was dat het probleem bij overschakelen aan de grens met Thalys... korte onderbreking...bingo.
Stoort niet in een gesprek, maar bij data... ?
De problemen met Thalys bij de grensovergang waren van een ander kaliber. De Siemens/Thales ETCS kon niet goed omgaan met een Thalys die het land verliet. De RBC crashte dan en startte vervolgens opnieuw op. In die tijd zou een Thalys die verbinding probeert te maken met de RBC geen contact krijgen en tot stilstand komen.
(RBC = Radio Block Centre, de computers aan de walzijde)
De Alstom-apparatuur in België functioneerde naar behoren. Wel speelde er in België een ander probleem: de GSM-R-dekking was niet optimaal, hiervoor zijn snel aanpassingen gedaan om de dekking te verbeteren.
AlexNL schreef:De problemen met Thalys bij de grensovergang waren van een ander kaliber. De Siemens/Thales ETCS kon niet goed omgaan met een Thalys die het land verliet. De RBC crashte dan en startte vervolgens opnieuw op. In die tijd zou een Thalys die verbinding probeert te maken met de RBC geen contact krijgen en tot stilstand komen.
(RBC = Radio Block Centre, de computers aan de walzijde)
De Alstom-apparatuur in België functioneerde naar behoren. Wel speelde er in België een ander probleem: de GSM-R-dekking was niet optimaal, hiervoor zijn snel aanpassingen gedaan om de dekking te verbeteren.
De GSM-R dekking in België was wel goed.
Er was in NL een probleem met de overdracht van de trein tussen de GSM-R antennes in de buurt van de grens. Het gevolg daarvan was dat de trein niet naar de Belgische antennes werd overgedragen en de verbinding wegviel zodra de dekking van de bewuste antenne in NL te klein werd. Dit gebeurde steeds in België waardoor het leek alsof er in België een probleem was.
Afgelopen zaterdag zag ik net voor het station van Herent(richting Brussel) een bordje dat aangaf dat lijn 36N van ETCS voorzien is.Het bordje is te vinden als je met de trein op lijn 36N rijd net na het tunneltje van Herent.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!! De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!! LEVE DE DESIRO!!
De lijn staat vol van die bordjes, op alle sporen betreft het meestal de twee seinen na elkaar, dit ter hoogte van Herent in de richting Brussel en in Haren voor de richting Leuven. Gele bordjes met in het zwart ETCS1 er op.
ETCS Level 1 is dan ook sinds 1 maart in dienst op L36, L36N, L36C(/2) + vertakkingen L36/1 - L36/3 - L35/2. Met op de binnenste sporen (L36N) in level 1 een refertesnelheid van 200km/u.
De bordjes waar jullie over spreken staan op seinen waar de transitie naar level 1 gebeurt, dit zijn altijd 2 opeenvolgende seinen.
Het is mij wel opgevallen dat sommige IC-A's nog slechts 16 minuten rittijd hebben tussen Brussel-Noord en Leuven (andere IC-A's hebben er 17, bij de andere IC's gaat het tot 20). Zou er enig verband zijn?
Van wat ik heb kunnen opmaken uit alle richtlijnen die zijn verschenen enkele weken geleden moeten de aan te leggen reisweg verder open gezet worden dan voorheen het geval is om een remming te voorkomen in ETCS.