ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Wat in dat artikel staat is toch redelijk vernieuwend? Weg met LEU’s en een directe verbinding tussen interlocking en balise. Vandaar de “Level 2 ohne GSM-R”: er is een directe verbinding tussen seinhuis en trein, zij het nog altijd puntsgewijs.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 09 jul 2022, 13:35 Wat in dat artikel staat is toch redelijk vernieuwend? Weg met LEU’s en een directe verbinding tussen interlocking en balise. Vandaar de “Level 2 ohne GSM-R”: er is een directe verbinding tussen seinhuis en trein, zij het nog altijd puntsgewijs.
Die directe verbinding tussen bakens en interlocking, zonder via de seinlampen te gaan, bouwen wij in België al sinds 2007.

Of je nu een LEU of een andere interface gebruikt maakt eigenlijk geen verschil.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Is er iets over de technische omzetting van ETCS in België te vinden? Vergelijkbaar met informatie zoals hierboven? Ik kom steeds weer bij de Infrabel Open Data uit maar dat zegt me niet veel
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 09 jul 2022, 15:38 Is er iets over de technische omzetting van ETCS in België te vinden? Vergelijkbaar met informatie zoals hierboven? Ik kom steeds weer bij de Infrabel Open Data uit maar dat zegt me niet veel
Neen, dat zijn geen openbare documenten.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België.

Bericht door desirootje »

https://opendata.infrabel.be/explore/da ... name_input
op dit kaartje van infrabel staat er dat L50 tussen Liedekerke en Gent al ETCS L2 heeft. Maar daar heb ik hier niets over gehoord en het stond ook niet op de lijstjes van de eerste spoorwegen die ETCS ging krijgen in de nabije toekomst. Is dit een foutje op de kaart of een onverwachte verassing? En in het geval van het laatste, hoe lang ligt het er al?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 12 aug 2022, 13:01 https://opendata.infrabel.be/explore/da ... name_input
op dit kaartje van infrabel staat er dat L50 tussen Liedekerke en Gent al ETCS L2 heeft. Maar daar heb ik hier niets over gehoord en het stond ook niet op de lijstjes van de eerste spoorwegen die ETCS ging krijgen in de nabije toekomst. Is dit een foutje op de kaart of een onverwachte verassing? En in het geval van het laatste, hoe lang ligt het er al?
Dat stuk stond toch al een tijdje op de kaartjes? Het is in dienst sinds 2021.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Op de L50A wel inderdaad, maar op L50 ligt nog geen ETCS
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 12 aug 2022, 14:30 Op de L50A wel inderdaad, maar op L50 ligt nog geen ETCS
Oh ja dat is inderdaad fout, op L50 zal het nog enkele jaren duren.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Yassine_TB »

Afbeelding
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: ETCS in België.

Bericht door jknockaert »

Die L0 heeft een wat afwijkende reglementering als ik me goed herinner; iets met permissieve seinen waarbij door rood gereden mag worden of zoiets, de fijne details heb ik nooit gekend. Er zal wellicht wel een elegante oplossing voor gevonden zijn in ETCS N1 FS, maar dat maakt me best wel nieuwsgierig. En laten we maar hopen dat dat in een keer goed gaat...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Bij alle permissieve seinen mag door rood gereden worden, daarom zijn ze ook permissief. Je hoeft er op de L0 alleen niks voor op te schrijven. Sommige seinen zijn inmiddels beheerd gemaakt en dus standaard niet-permissief. Voor de L0 hoef je niet veel speciaals te doen qua ETCS lijkt me, alleen flink veel infill-punten leggen en eventueel de release speed aanpassen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Yassine_TB schreef: 16 aug 2022, 20:13 Afbeelding
De lijst projecten klopt, maar enkele data zijn helaas al achterhaald. Pun je er dus niet teveel op vast :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

De regels van toepassing op de lijn nul hebben dus geen enkele invloed op de toepassing en gebruik van ETCS. Enkel andere administratie voor de bestuurder zoals hierboven al werd aangehaald. De meeste machinisten wachten echter tot het sein zichzelf opent naar 2 gele of groen. U laten opjagen is nergens goed voor en rustig uw beurt afwachten om door te schuiven is het beste. Het sein waar je meestal voor rood staat is toch de inrit van Brussel centraal en dat is hoe dan ook al een beheerd sein en heeft dus geen afwijkende regel.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 16 aug 2022, 21:00 De regels van toepassing op de lijn nul hebben dus geen enkele invloed op de toepassing en gebruik van ETCS. Enkel andere administratie voor de bestuurder zoals hierboven al werd aangehaald. De meeste machinisten wachten echter tot het sein zichzelf opent naar 2 gele of groen. U laten opjagen is nergens goed voor en rustig uw beurt afwachten om door te schuiven is het beste. Het sein waar je meestal voor rood staat is toch de inrit van Brussel centraal en dat is hoe dan ook al een beheerd sein en heeft dus geen afwijkende regel.
Vroeger werkte m'n daar met rood-wit voor in klein beweging het perron op te rijden als ik mij niet vergis? Indien ik fout ben verbeter mij dan maar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Dat sein doet dat nog steeds maar we rijden er niet meer voorbij, enkel ledige ritten mogen dat nog. Heeft te maken met de kans dat je niet volledig aan perron geraakt doordat de trein voor jou defect valt of een reiziger in jouw trein een noodsteun gaat bedienen of ….. onder de noemer beter voorkomen dan genezen.
Plaats reactie