ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 05 jun 2023, 08:27
Shrek schreef: 04 jun 2023, 20:01 Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
Wordt de baanvaksnelheid op L96N dan ook opgeschroefd naar 220 km/u? Ik meen me te herinneren dat dat was beloofd voor wanneer er ETCS was aangelegd.
Neen daarvoor moeten er nog wat wissels vernieuwd worden. Maar het is wel al voorzien in de ETCS om ooit sneller te kunnen rijden.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België

Bericht door desirootje »

Zijn de duikbrillen eigenlijk al allemaal uitgerust met ETCS en is men al bezig aan de desiro's?
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: ETCS in België

Bericht door Malista »

De Desiro's gebruikt men frequent tussen Aarlen en Luxemburg, aangezien dat op de CFL infrastructuur enkel met ETCS L1 werkt vermoed ik dat de Desiro's reeds met ETCS zijn uitgerust, allessinds de 25kV modellen. Maar ik weet niet of ze compatibel zijn met ETCS L2.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België

Bericht door Eimai »

desirootje schreef: 05 jun 2023, 10:40 Zijn de duikbrillen eigenlijk al allemaal uitgerust met ETCS en is men al bezig aan de desiro's?
Desiro's hebben allemaal al etcs sinds ze in dienst kwamen maar ze moeten allemaal een nieuwe versie voor baseline 3 krijgen omdat ze nu geen level 1 limited supervision of level 2 kennen.

Sprinters hebben allemaal etcs gekregen.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België

Bericht door Ducktape »

NMBS zal nog een effortke mogen doen om al die Desiro's en HLE 18'en (wel N2 ETCS, maar geen N1 LS) voor 2025 uit te rusten met de nieuwste ETCS, want voor zover ik weet is er daar nog geen enkel stel of loc van aangepast. 305 stellen en pakweg 120 locs naar de werkplaats laten komen kost wel wat tijd...
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ETCS in België

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 04 jun 2023, 20:01 De indienstname van ETCS rond Brussel-Zuid is vlot verlopen, sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad. Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
Hebben de TGV R-stellen inmiddels al ETCS?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 05 jun 2023, 13:25
Shrek schreef: 04 jun 2023, 20:01 De indienstname van ETCS rond Brussel-Zuid is vlot verlopen, sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad. Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
Hebben de TGV R-stellen inmiddels al ETCS?
Neen die rijden op TBL1+ op L96N, de inbouw van ETCS zou pas in 2024 beginnen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Ducktape schreef: 05 jun 2023, 13:15 NMBS zal nog een effortke mogen doen om al die Desiro's en HLE 18'en (wel N2 ETCS, maar geen N1 LS) voor 2025 uit te rusten met de nieuwste ETCS, want voor zover ik weet is er daar nog geen enkel stel of loc van aangepast. 305 stellen en pakweg 120 locs naar de werkplaats laten komen kost wel wat tijd...
Bij zo'n modern meterieel zou dat toch vlotjes moeten lukken, zodra je de eerste rond hebt en je dus een geteste procedure hebt?
Uiteindelijk zit daar op dit moment al ETCS in, dus het is niet dat je vanaf 0 moet beginnen.
Je zal misschien wel hardware moeten vervangen, maar dat kan allemaal vooraf voorbereid worden zodat de eigenlijke inbouw op een handvol uren te regelen is.

Ik ben wel akkoord dat het qua organisatie wel een uitdaging is om dit zo efficiënt mogelijk te regelen, want het is idd niet zo dat er veel materieel en personeel op overschot is.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 05 jun 2023, 08:42
DDietzen schreef: 05 jun 2023, 08:27
Shrek schreef: 04 jun 2023, 20:01 Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
Wordt de baanvaksnelheid op L96N dan ook opgeschroefd naar 220 km/u? Ik meen me te herinneren dat dat was beloofd voor wanneer er ETCS was aangelegd.
Neen daarvoor moeten er nog wat wissels vernieuwd worden. Maar het is wel al voorzien in de ETCS om ooit sneller te kunnen rijden.
Ik hoop dat het er snel komt... het zal objectief misschien maar 1 minuut schelen , maar subjectief scheelt het veel meer!
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ETCS in België

Bericht door DDietzen »

1 à 2 minuten tijdwinst kan zomaar genoeg zijn om de Eurostar Londen-Amsterdam met een halfuur te kunnen versnellen, aangezien de rijpaden nu nét niet op elkaar lijken aan te sluiten.

Of die trein straks überhaupt nog rijdt is helaas een tweede, maar dat terzijde :cry:
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België

Bericht door desirootje »

DDietzen schreef: 06 jun 2023, 10:18 1 à 2 minuten tijdwinst kan zomaar genoeg zijn om de Eurostar Londen-Amsterdam met een halfuur te kunnen versnellen, aangezien de rijpaden nu nét niet op elkaar lijken aan te sluiten.

Of die trein straks überhaupt nog rijdt is helaas een tweede, maar dat terzijde :cry:
Ik heb erover gelezen en de trein wordt toch enkel tijdelijk gecanceled, vanwege de werken aan Amsterdam-Centraal en het gebrek aan een installatie om de controle te doen in andere Amsterdamse stations en het beperkte aandeel dat Rotterdam aanbiedt, niets over een permanente stopzetting...
Ze zouden wel tot Rotterdam mogen rijden imo, de reizigers vanuit Amsterdam zouden dan minder ver moeten reizen om de Eurostar te nemen, en zou hun passagiersaantal artificieel verhogen, nu ja als men de stijging in reizigers aankan bij de paspoort controle.
Aan de andere kant kan men dan meer rijpaden aanbieden aan de Thalys (of Eurostar Amsterdam-Parijs)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ETCS in België

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 06 jun 2023, 13:07
DDietzen schreef: 06 jun 2023, 10:18 1 à 2 minuten tijdwinst kan zomaar genoeg zijn om de Eurostar Londen-Amsterdam met een halfuur te kunnen versnellen, aangezien de rijpaden nu nét niet op elkaar lijken aan te sluiten.

Of die trein straks überhaupt nog rijdt is helaas een tweede, maar dat terzijde :cry:
Ik heb erover gelezen en de trein wordt toch enkel tijdelijk gecanceled, vanwege de werken aan Amsterdam-Centraal en het gebrek aan een installatie om de controle te doen in andere Amsterdamse stations en het beperkte aandeel dat Rotterdam aanbiedt, niets over een permanente stopzetting...
Ze zouden wel tot Rotterdam mogen rijden imo, de reizigers vanuit Amsterdam zouden dan minder ver moeten reizen om de Eurostar te nemen, en zou hun passagiersaantal artificieel verhogen, nu ja als men de stijging in reizigers aankan bij de paspoort controle.
Aan de andere kant kan men dan meer rijpaden aanbieden aan de Thalys (of Eurostar Amsterdam-Parijs)
Maar men kan in Rotterdam niet nog meer reizigers laten opstappen, de zeer beperkte capaciteit daar is het probleem. Dan zou de trein quasi leeg tot Brussel rijden, waardoor de trein niet rendabel meer is.
Ik ben er zeker van dat 'dwarsligger' ProRail dusdanig veel druk zal voelen uit alle hoeken van het politiek spectrum dat er uiteindelijk wel een oplossing uit de bus zal komen om de trein alsnog in Amsterdam te kunnen ontvangen tijdens de werken op Amsterdam-C.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ETCS in België

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 05 jun 2023, 14:51
FLV-FGSP schreef: 05 jun 2023, 13:25 Hebben de TGV R-stellen inmiddels al ETCS?
Neen die rijden op TBL1+ op L96N, de inbouw van ETCS zou pas in 2024 beginnen.
Ik meende dat de SNCF dat niet meer de moeite vond. Anderzijds is er nog niets bekend over de opvolging van de TGV R.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 06 jun 2023, 19:47
Shrek schreef: 05 jun 2023, 14:51
FLV-FGSP schreef: 05 jun 2023, 13:25 Hebben de TGV R-stellen inmiddels al ETCS?
Neen die rijden op TBL1+ op L96N, de inbouw van ETCS zou pas in 2024 beginnen.
Ik meende dat de SNCF dat niet meer de moeite vond. Anderzijds is er nog niets bekend over de opvolging van de TGV R.
Ze zijn van gedachte veranderd toen bleek dat de abdeee piste, 3kV inbouwen in de océanes, nog duurder was.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

SNCF heeft vorig een bestelling geplaatst bij Alstom voor de levering van 15 'internationale' TGV M's, wellicht willen ze die naar België sturen?
Plaats reactie