ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 27 okt 2021, 08:36 De eurobakens alvast wel (ook al liggen ze niet noodzakelijk juist of op voldoende plaatsen). ETCS 2 vergt om te beginnen een RBC ( die heb je gewoonweg niet bij ETCS LS en ETCS1) en alle seinen die op dezelfde manier aangestuurd worden. Dat laatste ontbreekt dus blijkbaar op dat baanvak.
Het baanvak Mol-Hamont is al wel 100% PLP, maar in de toekomstige RBC-zone zitten ook onder andere Leopoldsburg en Geel, daar is er wel nog veel werk te doen.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 »

Shrek schreef: 27 okt 2021, 09:44
Steven schreef: 27 okt 2021, 08:36 De eurobakens alvast wel (ook al liggen ze niet noodzakelijk juist of op voldoende plaatsen). ETCS 2 vergt om te beginnen een RBC ( die heb je gewoonweg niet bij ETCS LS en ETCS1) en alle seinen die op dezelfde manier aangestuurd worden. Dat laatste ontbreekt dus blijkbaar op dat baanvak.
Het baanvak Mol-Hamont is al wel 100% PLP, maar in de toekomstige RBC-zone zitten ook onder andere Leopoldsburg en Geel, daar is er wel nog veel werk te doen.
Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 27 okt 2021, 10:38 Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
Een RBC-zone is groter dan een baanvak, om het RBC te kunnen installeren moeten alle betrokken stations en baanvakken volledig gemoderniseerd zijn.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 »

Shrek schreef: 27 okt 2021, 11:01
dantjebram72 schreef: 27 okt 2021, 10:38 Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
Een RBC-zone is groter dan een baanvak, om het RBC te kunnen installeren moeten alle betrokken stations en baanvakken volledig gemoderniseerd zijn.
Maar ik veronderstel toch niet in een keer? Als het RBC er al was vandaag kon spoorlijn 19 al op ETCS 2 gaan en de rest nog op TBL1+ of ETCS LS? En als vervolgens de andere betrokken lijnen waren opgebouw naar PLP konden die stap voor stap toegevoegd worden aan het RBC en zo ook ETCS2 krijgen? Of zie ik dat totaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 27 okt 2021, 15:37
Shrek schreef: 27 okt 2021, 11:01
dantjebram72 schreef: 27 okt 2021, 10:38 Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
Een RBC-zone is groter dan een baanvak, om het RBC te kunnen installeren moeten alle betrokken stations en baanvakken volledig gemoderniseerd zijn.
Maar ik veronderstel toch niet in een keer? Als het RBC er al was vandaag kon spoorlijn 19 al op ETCS 2 gaan en de rest nog op TBL1+ of ETCS LS? En als vervolgens de andere betrokken lijnen waren opgebouw naar PLP konden die stap voor stap toegevoegd worden aan het RBC en zo ook ETCS2 krijgen? Of zie ik dat totaal verkeerd?
Jawel, de bedoeling is om dat allemaal in één keer te doen. Een RBC aanpassen is nog heel complex en vraagt nog veel manuren die niet beschikbaar zijn, tussenfases worden dus zoveel mogelijk vermeden. Gezien de levercapaciteit van de RBC's door de leverancier ook heel laag is, kan Infrabel wel de keuze maken eerst de zones te voorzien waar later weinig of geen aanpassingen meer nodig zijn zonder dat dit impact heeft op de totale uitrolsnelheid.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 27 okt 2021, 08:36 RBC = radio baken center
Radio block centre, in de Nederlandse versie van de TSI op 2 manieren vertaald :/

Groetjes,
Rian
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 26 okt 2021, 19:26Op termijn komt daar wel ETCS2, maar om snel tegen 2025 overal ETCS te hebben wordt er voorlopig de goedkoopste variant geïnstalleerd.
Yup, 'k heb nu eens op limited supervision gereden en het is duidelijk dat er totaal niet gedacht is aan de treinbestuurder die erop moet rijden in dat systeem en enkel voor de goedkoopste rommel gegaan is die ze etcs kunnen noemen. Dit is totaal niet aangenaam om mee te rijden.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Eimai schreef: 30 okt 2021, 16:47
Shrek schreef: 26 okt 2021, 19:26Op termijn komt daar wel ETCS2, maar om snel tegen 2025 overal ETCS te hebben wordt er voorlopig de goedkoopste variant geïnstalleerd.
Yup, 'k heb nu eens op limited supervision gereden en het is duidelijk dat er totaal niet gedacht is aan de treinbestuurder die erop moet rijden in dat systeem en enkel voor de goedkoopste rommel gegaan is die ze etcs kunnen noemen. Dit is totaal niet aangenaam om mee te rijden.
Care to share? Ik heb de opleiding LS nog niet gekregen en heb er dus nog geen ervaring mee.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: ETCS in België.

Bericht door traindriverbe »

Eimai schreef: 30 okt 2021, 16:47
Shrek schreef: 26 okt 2021, 19:26Op termijn komt daar wel ETCS2, maar om snel tegen 2025 overal ETCS te hebben wordt er voorlopig de goedkoopste variant geïnstalleerd.
Yup, 'k heb nu eens op limited supervision gereden en het is duidelijk dat er totaal niet gedacht is aan de treinbestuurder die erop moet rijden in dat systeem en enkel voor de goedkoopste rommel gegaan is die ze etcs kunnen noemen. Dit is totaal niet aangenaam om mee te rijden.
Rij er bijna dagelijks op en deze "Aldi" versie is idd niks waard voor ons , alles wordt wel gecontroleerd wat het op zich wel veilig maakt , maar zelf zie je niks op je ETCS scherm buiten een paar symbolen :roll: ( geen plafondsnelheid , geen doelafstand , geen planning , ...) maar er ligt ondertussen wel ETCS hé :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

traindriverbe schreef: 01 nov 2021, 20:47 alles wordt wel gecontroleerd wat het op zich wel veilig maakt
En zelfs dat is niet helemaal waar. De remcurves die in het LS-systeem gebruikt worden kunnen niet overal garanderen dat de trein gestopt raakt, daarom worden ze dan ook niet getoond. Op sommige momenten zal het systeem dus te laat ingrijpen. Het is nog steeds beter dan TBL1+, maar een volledige controle van de snelheid is er dus niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Kortom, zowat het enige voordeel is dat het compatibel is
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 »

groentje schreef: 02 nov 2021, 08:56 Kortom, zowat het enige voordeel is dat het compatibel is
En toch ook de verhoogde veiligheid. TBL1+ doet geen enkele controle op de snelheid (behalve naar een rood sein), ETCS LS kan ook snelheidsverlangingen controleren. Je kan er wel vanuitgaan dat ETCS LS je niet aan 120km/u gaat laten rijden als er een stuk aankomt van 60km/u.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Yassine_TB »

ETCS LS is dus beetje te vergelijken met het franse KVB systeem? controle op achtergrond maar je ziet er weinig van. Toch al serieuze verbetering tov TBL1+
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Yassine_TB schreef: 02 nov 2021, 14:24 ETCS LS is dus beetje te vergelijken met het franse KVB systeem? controle op achtergrond maar je ziet er weinig van. Toch al serieuze verbetering tov TBL1+
Inderdaad, daar lijkt het op. Uiteraard is het beter dan TBL1+, maar dat is nu niet heel moeilijk :lol:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
 lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
 lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
 lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
Plaats reactie