ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 06 dec 2022, 14:06
Rww schreef: 30 nov 2022, 11:56 Ik vraag me af of ETCS het makkelijker gaat maken voor landen als belgie en frankrijk om te switchen van links naar rechts.


Je hebt geen seinen meer die vervangen moeten worden.
De meeste spoorlijnen in België zijn toch al zo ingericht dat beide sporen in beide richtingen gebruikt kunnen worden? In Frankrijk doorgaans toch ook. Laatste op een TGV naar Toulouse zelfs een stuk lang op het rechter spoor gereden tussen Lyon en Valence...
Uiteraard kunnen ze in beide richtingen gebruikt worden, maar op sommige plaatsen (zoals geschrankte haltes) zijn er secundaire gevolgen. Op kleinere lijnen met verouderde seininrichting is de capaciteit op tegenspoor ook lager.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: ETCS in België.

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 02 dec 2022, 15:53
Geen idee wat een AB/SB/LB is, maar dat staat in ieder geval niet gespecifieers in de Europese subsets dus ik denk dat je de naam wat verward hebt.
Dat wordt in de video die JHS2013 gelinkt had beschreven. Het zijn duitse termen, maar er is een datapunt Aufwärte, Sperrsignal en Langsamfahrstelle. AW/SA/LF. Daarvoor zijn dan varianten voor datapunten langs perrons gemaakt, genaamd AB/SB/LB.

Dus ik vraag me af of dat een Duits verzinsel is dat door Duitse ETCS balises doorgegeven wordt en of dat dan niet begrepen wordt door treinsystemen die niet specifiek voor Duitsland software hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Reeds lang heb ik een aanvoelen dat de diverse spoorbedrijven - in dit geval specifiek de spoorbeheerders - het helemaal niet prettig vinden om aan de Europese leiband te moeten lopen, en ieder mogelijk achterpoortje in die Europese regelgeving benutten om toch maar een dingetje van zichzelf te kunnen doen. Maar ik ben natuurlijk een outsider, ik heb noch de vakkennis noch de informatie om dat hard te maken met feiten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 06 dec 2022, 21:31
Shrek schreef: 02 dec 2022, 15:53
Geen idee wat een AB/SB/LB is, maar dat staat in ieder geval niet gespecifieers in de Europese subsets dus ik denk dat je de naam wat verward hebt.
Dat wordt in de video die JHS2013 gelinkt had beschreven. Het zijn duitse termen, maar er is een datapunt Aufwärte, Sperrsignal en Langsamfahrstelle. AW/SA/LF. Daarvoor zijn dan varianten voor datapunten langs perrons gemaakt, genaamd AB/SB/LB.

Dus ik vraag me af of dat een Duits verzinsel is dat door Duitse ETCS balises doorgegeven wordt en of dat dan niet begrepen wordt door treinsystemen die niet specifiek voor Duitsland software hebben.
Oh op die manier. Dat heeft niets met software te maken, maar puur met de parameters die doorgegeven worden. Die Duitse bakens geven dezelfde pakketten door als hun Belgische of Spaanse evenkniëen, elke Europese trein (met de baseline 3 uiteraard) kan dat lezen. De verstuurde info is echter verschillend, maar dat is logisch gezien de Duitse reglementering anders is dan pakweg de Franse of Britse.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Dat heeft niets met software te maken, maar puur met de parameters die doorgegeven worden.
O ja, natuurlijk. En wie gaat die doorgegeven parameters dan inlezen? De software, toch wel, zeker? Of Prosper van de kreemkar, misschien :) ?
Die Duitse bakens geven dezelfde pakketten door als hun Belgische of Spaanse evenkniëen
Is dat niet eerder te lezen als "de vormgeving van de pakketten is Europees genormaliseerd, en dus overal conform, maar dat zegt niets over de inhoud"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Sinds gisteren is ETCS N1 LS in dienst op L52 tussen Ant-Zuid en Puurs, en werd N1 verlengd op L59 van iets voor Ant-Zuid tot Zwijndrecht.

Een treintje Roosendaal-Puurs gaat op zijn korte traject dus in 5 verschillende beveiligingsniveaus rijden. Quasi niks tussen RSD en Essen, waar het ETCS N2 wordt tot Sint-Mariaburg waar het N1 wordt, tot Ant-Zuid waar het N1 LS wordt en vlak voor Puurs wordt het TBL1+ omdat het station nog niet met ETCS uitgerust is. Elk systeem heeft zijn eigen regeltjes en kenmerken, dus als bestuurder kan je maar best wakker zijn als er iets mis gaat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 12 dec 2022, 13:21 Sinds gisteren is ETCS N1 LS in dienst op L52 tussen Ant-Zuid en Puurs, en werd N1 verlengd op L59 van iets voor Ant-Zuid tot Zwijndrecht.

Een treintje Roosendaal-Puurs gaat op zijn korte traject dus in 5 verschillende beveiligingsniveaus rijden. Quasi niks tussen RSD en Essen, waar het ETCS N2 wordt tot Sint-Mariaburg waar het N1 wordt, tot Ant-Zuid waar het N1 LS wordt en vlak voor Puurs wordt het TBL1+ omdat het station nog niet met ETCS uitgerust is. Elk systeem heeft zijn eigen regeltjes en kenmerken, dus als bestuurder kan je maar best wakker zijn als er iets mis gaat :mrgreen:
Ja tijdelijk is het inderdaad een lappendeken, maar we werken eraan. De ETCS2 in Puurs komt eraan over een paar jaar. Ook over de omschakeling van L52 naar ETCS2 wordt al nagedacht. Enkel het eerste stukje, van Roosendaal tot de grens, zal waarschijnlijk nog lang zonder beveiliging blijven... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 02 dec 2022, 18:46 Aangezien mensen hier precies soms iets meer over etcs weten... Weet er hier iemand waarom op lijn 12 in level 2 er verschillende seinen zijn waar je geen update van je MA krijgt tot je pakweg 100 meter bent voor het sein dat rood stond? Level 2 zou normaal toch steeds updates moeten doorsturen, maar als je naar sommige seinen op de lijn rijdt die rood staan en je de twee geel al gepasseerd bent, en het rood sein komt open naar twee geel of later zelfs groen, wordt de MA niet aangepast en moeten we dus blijven afremmen tot we bijna stilstaan voor dat sein, waar we dan opeens een update binnen krijgen.

Instructie heeft wel al eens gehoord bij Infrabel en er zou een technische reden voor zijn maar de situatie lijkt ons erg vreemd gewoon en niet echt hoe level 2 zou moeten werken.
Dat is inderdaad een bug in de RBC's. De leverancier is op de hoogte maar lijkt niet echt gehaast om snel een patch te maken :roll:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 12 dec 2022, 13:35 Enkel het eerste stukje, van Roosendaal tot de grens, zal waarschijnlijk nog lang zonder beveiliging blijven... :roll:
Volgens de laatste voortgangsrapportage van het ERTMS-uitrolprogramma in Nederland zou Kijfhoek - Roosendaal-grens in de periode 2026-2028 moeten worden voorzien van ETCS L2 only.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 13 dec 2022, 22:35
Shrek schreef: 12 dec 2022, 13:35 Enkel het eerste stukje, van Roosendaal tot de grens, zal waarschijnlijk nog lang zonder beveiliging blijven... :roll:
Volgens de laatste voortgangsrapportage van het ERTMS-uitrolprogramma in Nederland zou Kijfhoek - Roosendaal-grens in de periode 2026-2028 moeten worden voorzien van ETCS L2 only.
Sinds 2010 staat in elke voortgangsreportage al dat het over 5 jaar klaar gaat zijn, eerst zien en dan geloven :wink:
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Ik begrijp ook nog steeds niet waarom de Nederlanders zo terughoudend zijn, vooral op de lokaties waar je echt wel een verschil kunt maken.
Ik weet dat ze al een werkend systeem hebben dat voor het binnenlands gebruik voldoet en alles aan hoog tempo vervangen is inderdaad kapitaalvernietiging.
Maar de grensbaanvakken lijken mij eigenlijk no-brainers, zowel richting Roosendaal als richting Maastricht.

Ik had toch ergens begrepen dat het niet abnormaal ingewikkeld was om op baanvakken zowel ATB als ETCS parallel te installeren?

Iets wat volgens mij ook een duidelijke winst zou opleveren: het werkingsgebied van de Limax treinen Aken-Maastricht-Luik volledig onder ETCS brengen, waardoor er weer wat complexiteit uit de treinen gehaald kan worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien heeft men in NL net zo weinig belangstelling voor grensoverschrijdende lokale treinen als in Belgie :wink: ?

Enne, geen enkele infrastructuurbeheerder heeft er belang bij dat de treinen minder complex worden. Niet dat ze er tegen zouden zijn, maar een prioriteit is het evenmin.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: ETCS in België.

Bericht door giuseppe »

Er ligt inmiddels ATB-EG op de grensbaanvakken. Wat in principe net zo veilig is als ETCS1LS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

giuseppe schreef: 14 dec 2022, 17:34 Er ligt inmiddels ATB-EG op de grensbaanvakken. Wat in principe net zo veilig is als ETCS1LS.
En dat was een redelijk nutteloze investering want als de treinen het niet kunnen lezen ben je daar helemaal niets mee.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Er ligt tegenwoordig ATB-EG tussen Maastricht en Visé-grens, dat klopt.

In het verleden heeft dat baanvak een ontheffing gekregen voor de uitrol van ATB, omdat er enkel Belgisch reizigersmaterieel reed dat niet is voorzien van ATB. Arriva wil daar gaan rijden met FLIRTs, die wél zijn voorzien van ATB.

De werking van ATB-EG zal er waarschijnlijk wat mee te maken: als er geen ATB-code in het spoor staat, wordt de snelheid door het systeem beperkt tot 40 km/u. Voor een trein die van Luik naar Maastricht rijdt en die bij de grens omschakelt van TBL/ETCS naar ATB zou dit meteen een snelheidsbeperking van 40 km/u met zich meebrengen totdat de trein een ATB-signaal oppikt.
Plaats reactie