Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: 13 mar 2021, 18:42
In de uiteindelijke situatie zal het effectief veiliger zijn, zaken als het ongeval op de overweg in Langdorp zullen niet meer mogelijk zijn.
Daar moet ik u tegenspreken: technisch is er even grote veiligheid mogelijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 13 mar 2021, 18:56
Shrek schreef: 13 mar 2021, 18:42
In de uiteindelijke situatie zal het effectief veiliger zijn, zaken als het ongeval op de overweg in Langdorp zullen niet meer mogelijk zijn.
Daar moet ik u tegenspreken: technisch is er even grote veiligheid mogelijk.
Niet beheerde seinen stonden in de tegenrichting van de sperring toch op groen? Dat is met de PLP/SIW niet het geval.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Dat klopt. Met AR is het evenwel technisch mogelijk om dat ook rood te laten zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 14 mar 2021, 20:19 Dat klopt. Met AR is het evenwel technisch mogelijk om dat ook rood te laten zijn.
Dus is op die plek de situatie na overname veiliger dan de situatie voor de werken.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door stijn »

dekooiker schreef: 13 mar 2021, 12:27 Ik vrees dat dit echt uitzonderlijk was, of in een weekend. Aan de andere kant is dat optimaal gebruik maken van de mogelijkheden. Dat is een gegeven waar veel verkeersleiders verstek laten gaan.
Ik heb het (weliswaar reeds een paar jaar geleden) meermaals zien gebeuren in de avondspits...

Groetjes,

Stijn
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Aarschot deed dat inderdaad regelmatig, het hing een beetje af van wie van dienst was op TC en in Aarschot zelf, maar het was zeker niet uiterst zeldzaam.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

groentje schreef: 16 mar 2021, 17:45 Aarschot deed dat inderdaad regelmatig, het hing een beetje af van wie van dienst was op TC en in Aarschot zelf, maar het was zeker niet uiterst zeldzaam.
Uit de tijd dat verkeersleiders nog zelf initiatief durfden nemen, iets wat nu helaas niet vaak meer voorvalt.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Is "durfden" wel het goede woord? Mij lijkt het dat ze (nuja, toch minstens "sommigen") dat vandaag nog evenzeer zouden durven, en ook best correct en verantwoord zouden kunnen inschatten - maar dat ze het niet meer mogen, of zelfs, zoals hierboven uitgelegd, gewoonweg niet meer kunnen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Er zijn wel degelijk mensen die initiatief nemen om de mogelijkheden zo goed en kwaad als kan te benutten. Helaas is het merendeel, vooral jonger volk, bang van alles wat niet de voorziene gang van zaken is. Maar degenen die wél willen doen wat kan worden inderdaad meer dan eens tegengewerkt door zij die niet beter weten dan altijd hetzelfde.
Destijds heb ik B.12 Berchem de trein uit Neerpelt van Mortsel over lijn 27A tegenspoor Berchem weten binnentrekken. Een regelaar met veel zin voor initiatief, een onderchef met dito inzichten en een operator die er de lol van inziet, en het loopt weer vlotter dan op dubbel geel rijden. Helaas is die regelaar met pensioen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Klassiekje »

Het is wel al eens eerder gezegd denk ik maar je ziet gewoon dat het regelen van het verkeer puur theoretisch verloopt tegenwoordig.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Er zijn ook veel minder mensen die het allemaal in de gaten moeten houden. En toegegeven, als er dan iets misloopt met zo'n regeling (enkele weken geleden was er een akkefietje met een trein op tgenspoor van Waregem(?) naar Gent die niet alleen lijn 75 overhoop heeft gezet, maar ook station Gent-St-Pieters en veel gevolgsvertragingen elders), vergaat de goesting je wel wat om nog veel te proberen. Ik ben ook al met mijn kop tegen de muur gelopen, hoor, genre voorrang geven aan een ICE die dan blijkt beperkt te zijn aan 160 omwille van technische problemen, bijvoorbeeld.. En dan ben je ook maar menselijk als je daarna iets voorzichtiger bent. Laten volgen is ten slotte zeer makkelijk te verklaren voor de statistieken, als het tegen gaat, is het voor jouw rekening.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

groentje schreef: 17 mar 2021, 22:04 Er zijn ook veel minder mensen die het allemaal in de gaten moeten houden.
Dat is zeker waar, vroeger had praktisch elk station een blokpost en nu moet 1 operator een grote zone in het oog houden.
Ik rij nu 14 jaar treinen en moet toch zeggen dat ik vroeger veel vlotter het land kon doorkruisen dan nu.
EBP mag dan technologische vooruitgang zijn, is het daarom beter? Ik vind alvast van niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Er zijn ook meer treinen in totaal, dus logisch dat er minder mogelijk is. Eventjes een parallel trekken is niet altijd meer mogelijk, en treinen rijden ook dichter opeen. Er is ook de hele evolutie naar Central Dispatch, waar de blokken zelf verantwoordelijk worden voor het regelen van het verkeer, maar daar geen of weinig ervaring mee hebben, En om toch een beetje te relativeren, ook in het begin van mijn carrière op Traffic Control hoorde ik de oudere garde treinen aan de kant zetten omdat een stoptrein misschien een paar minuten vertraging zou kunnen oplopen...
hypertech
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2021, 19:11

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door hypertech »

Afbeelding Weet iemand waar dit seinhuis te vinden zou zijn? Het lijkt qua architectuur en wissels op dat van Sourbrodt. Maar het is niet hetzelfde. Iemand enig idee?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door JHS2013 »

Het lijkt me in het buitenland te staan. Op de plaatjes lijkt een Slavische taal (Tsjechisch/Pools) te staan: “na tor”: naar spoor…
“z toru”: van spoor….
Plaats reactie