Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Paul »

Al die ontbrekende getallen waren ook ooit blokposten.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Waren die nummers niet op de mijlpalen gebaseerd?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

overweg13 schreef: 13 okt 2020, 16:12 In 1992 heb ik lijn 162 eens aan een grondig onderzoek onderworpen en ik noteerde toen de volgende seinhuizen:
30 Namur
35 Naninne
39 Assesse
43 Ciney
51 Haversin
56 Marloie
60 Jemelle
64 Grupont
66 Mirwart
70 Hatrival
74 Libramont (ook het nummer in 2020)
79 Neufchâteau
83 Lavaux
86 Marbehan
90 Habay
93 Stockem
94 Stockem
96 Arlon

Het is duidelijk dat er toen ook al heel wat seinhuizen verdwenen waren.
Er waren er (ook in die tijd) wel meer aan L162, zo was er bijvoorbeeld B.95 MKM en (als ik het goed heb) B.99 Autelbas.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door overweg13 »

Ik meen dat te mogen afleiden uit de ontbrekende nummers. Maar ik kan het ook fout voorhebben. Maar vermits de meeste tussenliggende stations in de periode ervoor over wijk- en maneuversporen beschikten, kan ik me voorstellen dat die stations ook over een eigen seinhuis of block beschikten. Verbeter me als ik fout zit.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Waarvan nu alles in Namur zou moeten zitten, libramont is enkel nog in dienst indien het echt nodig is. Dat is toch wat ik begrepen had.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Ik meende dat Libramont vanwege corona en de social distancing terug in dienst was?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Libramont is, net als Denderleeuw (in de toekomst), een leeg seinhuis dat gemakkelijk taken van andere seinhuizen kan overnemen. Het kan dus vrij snel geregeld worden dat een deel van het personeel (terug) naar daar verhuist.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door benimmeg »

Denderleeuw komt pas binnen 3 jaar naar Gent wanneer het nieuw seinhuis er staat. Denderleeuw staat zeker niet leeg en is continu bemand.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 13 okt 2020, 23:26 Denderleeuw komt pas binnen 3 jaar naar Gent wanneer het nieuw seinhuis er staat. Denderleeuw staat zeker niet leeg en is continu bemand.
Uiteraard, het is pas nadien dat het een reserveseinhuis wordt.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door benimmeg »

Shrek schreef: 13 okt 2020, 23:36
benimmeg schreef: 13 okt 2020, 23:26 Denderleeuw komt pas binnen 3 jaar naar Gent wanneer het nieuw seinhuis er staat. Denderleeuw staat zeker niet leeg en is continu bemand.
Uiteraard, het is pas nadien dat het een reserveseinhuis wordt.
Sorry, iets te snel gelezen. Ik had niet gezien dat er "in de toekomst" tussen haken stond.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Ruben »

Jan-Mark schreef: 13 okt 2020, 20:30 Ik meende dat Libramont vanwege corona en de social distancing terug in dienst was?
Je verwart waarschijnlijk met Ottignies.
Libramont is nog steeds gewoon in dienst.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door wattman »

Shrek schreef: 13 okt 2020, 16:45 Waren die nummers niet op de mijlpalen gebaseerd?
Day is inderdaad een goede vraag. Ik zie in dit draadje heel veel nummers, maar wat is de systematiek achter de nummering van de posten bij de NMBS? Doornummeren, of kilometers?
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door overweg13 »

Zonder enige twijfel: doornummeren. Kijk naar mijn lijst van lijn 162: de ontbrekende nummers hebben bestaan en je kunt zonder veel moeite uitzoeken in welk station de nu ontbrekende blocknummers thuishoorden. Soms lagen blocks ook buiten stations trouwens. Zelfs waar lijnen splitsten werd doorgenummerd: in Halle had je block 7 en 8, in Beert-Bellingen block 10, in Saintes block 11 (die nadien nog weer opgedoken is op een andere locatie) enz. (Ik vraag me trouwens af waar block 9 ooit geweest is, vermoedelijk bij de splitsing van lijnen 94 en 96 toen die nog buiten het station van Halle uit elkaar gingen.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Paul »

De blokposten werden gewoon doorgenummerd per lijn, dat had niets met kilometerpalen te maken.
De blokposten lagen vaak in een station, maar zeker niet altijd. Ik herinner mij bv. de stopplaats Lahage op L.165, afgelegen midden in het bos, daar was ook een bemande blokpost, gewoon om één paar mechanische seinen te bedienen. Ik stond daar ooit eenzaam op een trein te wachten, en de seingever kwam uit zijn hokje om mij te vertellen hoeveel vertraging die had :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ronny »

Het al vele jaren buiten dienst gestelde seinhuis in de driehoek van Aarschot werd deze week afgebroken.
Bijlagen
Herseltsesteenweg,Aarschot
Herseltsesteenweg,Aarschot
oud_seinhuis_driehoek.PNG (192.53 KiB) 3850 keer bekeken
Plaats reactie