Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 27 jan 2023, 16:12 Is Aarschot dan echt het laatste niet gecentraliseerde seinhuis van België?

Ik heb het als kind in 1988 bezocht naar aanleiding van 125 jaar spoorwegen in Aarschot. Toen gepresenteerd als ultramodern, neusje van de zalm...
Toen was dat ook ultramodern. Gelukkig zijn de spoorwegen echter geëvolueerd en is het ultramodern van nu niet meer dat van 1988 :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

In Vlaanderen kan ik me alvast niet meteen een voorbeeld voor de geest halen, op hier en daar misschien een lokale bediening na in een bundel. Misschien in de haven van Antwerpen? Twijfelachtig, maar ik sluit het niet uit.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ronny »

Momenteel geen treinen in de zone Antwerpen door storing.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Intussen lijkt alles weer normaal
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jpvdveer »

Alweer. Prorail achterna?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

jpvdveer schreef: 03 feb 2023, 19:56 Alweer. Prorail achterna?
Gelukkig wel iets sneller opgelost dan in Nederland, waar ze vaak een halve dag of meer nodig lijken te hebben...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Eigenlijk heeft dit niet zoveel te maken met de concentratie, lijkt me...
Evenzeer kan ik niet laten me af te vragen wat er nu eigenlijk in panne is gegaan:
* het was toch in het - reeds gecentraliseerde - seinhuis/blokpost van Berchem?
* daar draaien ze toch al op EBP? Was het de EBP die de mist inging?
* of was het de bovenliggende applicatie - het Zwitserse ding waarvan ik altijd de naam vergeet, dat Artemis opvolgde?
* of was het de onderliggende besturingslaag - PLP of wat dan ook?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door desirootje »

Het is hier wss al eerder gevraagd maar hoe werken de seinhuizen die niet meer gebruikt worden? Is het mss zo dat als er problemen zijn in het seinhuis van Gent (zoals die bom dat in Gent Sint Pieters gevonden was tijdens de werken aan spoor 6 & 7, wat had kunnen leiden tot een evacuatie), dat men bepaalde delen van Oost-Vlaanderen nog kan beheren door mensen te laten werken in het seinhuis van Denderleeuw en andere nog operationele maar niet gebruikte seinhuizen? En onder welke omstandigheden zou men dit doen?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

In principe zijn er backup seinzalen.
Voor Hasselt is dit bijvoorbeeld de oude seinzaal van Leuven.
Ik denk wel niet dat er evenveel werkposten zijn dus het zal inderdaad eerder voor een beperkte exploitatie zijn.

Deze kunnen gebruikt worden in elke situatie die de evacuatie van het seinhuis vereist (brand bijvoorbeeld of zoals je zelf aanhaalt een perimeter tgv een bom).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Er staat ook ergens te lande een reserveseinhuis dat een volledig ander seinhuis moet kunnen overnemen bij grote problemen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ovspotter_be »

Is dit dan ook 24/7 bemand, of dient het personeel dan wel eerst nog in dit reserve-seinhuis te geraken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 04 feb 2023, 22:38 Is dit dan ook 24/7 bemand, of dient het personeel dan wel eerst nog in dit reserve-seinhuis te geraken?
Neen dat is niet bemand, het personeel moet in zo'n geval (bijvoorbeeld brand in het normale seinhuis) nog worden aangevoerd. Bovendien moeten de netwerken dan anders geconfigureerd worden waardoor je sowieso niet onmiddellijk kan overnemen bij calamiteiten.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door desirootje »

Is het seinhuis van Denderleeuw, dat nog niet zo lang geleden vernieuwd is dan enkel opnieuw gebouwd om in geval van nood enkel mensen naar Denderleeuw en een paar andere seinhuizen te sturen in plaats van ze naar de vroegere blokposten in Aalst, Zottegem, Ninove, Geraardsbergen,... te sturen? Was het enkel gebouwd om efficiënter te kunnen werken in geval van nood?
En is de locatie van enkele van die reserveseinhuizen bekend, of is dat niet zo vanuit veiligheid?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door DR-fan »

desirootje schreef: 04 feb 2023, 23:13 Is het seinhuis van Denderleeuw, dat nog niet zo lang geleden vernieuwd is dan enkel opnieuw gebouwd om in geval van nood enkel mensen naar Denderleeuw en een paar andere seinhuizen te sturen in plaats van ze naar de vroegere blokposten in Aalst, Zottegem, Ninove, Geraardsbergen,... te sturen? Was het enkel gebouwd om efficiënter te kunnen werken in geval van nood?
En is de locatie van enkele van die reserveseinhuizen bekend, of is dat niet zo vanuit veiligheid?
Dat is geen groot geheim: de teveel gebouwde nieuwe seinhuizen zijn zo groot dat je er onmogelijk naast kan kijken. Voor Brussel staat het noodseinhuis bv in de bundels van Schaarbeek. Dat kan binnen een paar minuten na aankomst van het personeel opgestart worden, hoewel er slechts plaats is voor 8 personen. De volledige dienstregeling uitvoeren wordt dan wel moeilijk. De werking van dat noodseinhuis wordt trouwens wekelijks gecontroleerd, dus dat mag het probleem niet zijn. Alleen: het was bedoeld om ofwel B.8 Brussel-N ofwel B.1 Brussel-Z over te nemen. Nu beiden samen zitten, is het noodseinhuis dus veel te klein. Volgens wat ik heb vernomen (verbeter me maar indien nodig) zou het nieuwe seinhuis van Denderleeuw nu als noodopvang voor Brussel gaan dienen.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Natje049 »

DR-fan schreef: 05 feb 2023, 14:43 Nu beiden samen zitten, is het noodseinhuis dus veel te klein. Volgens wat ik heb vernomen (verbeter me maar indien nodig) zou het nieuwe seinhuis van Denderleeuw nu als noodopvang voor Brussel gaan dienen.

Een goede twee jaar geleden werd door iemand ven Infrabel eens gezegd dat het seinhuis in Schaarbeek, onder de 36N vrij zal komen voor NMBS om te gebruiken, er is al spraken geweest dat wij (Onderstationscheffen, rangeerder, bestuurders rangeringen) dat zouden gaan gebruiken. Ondertussen zijn wijzelf al verhuisd naar een andere plek die eigenlijk veel beter ligt voor ons. Maar het gebouw zal misschien wel vrijkomen voor een andere dienst of een andere gebruiker.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Plaats reactie