Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 16 okt 2021, 19:25 Zijn overwegen afhankelijk van EBP ?
Ik dacht die die "autonoom" zijn, ze moeten toch ook sluiten als er een trein "weggelopen " is ?
Ik denk wel dat EBP de rijrichting moet doorgeven aan de overweg voor de lange aanrij-sectie....(NMBS taal ??)
Hier worden de termen EBP (de visualisatie- en bedieningslaag) en PLP (de hardware-laag) door elkaar gehaald.
Het is wanneer een overweg in PLP wordt uitgevoerd dat er inderdaad enkele seconden verloren gaan tegenover de relais-versie.
Maar de PLP-overwegen zijn inderdaad grotendeels autonoom, de meesten vereisen geen enkel commando uit de EBP om te funtioneren.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door AlexNL »

EBP = de bedienlaag, ofwel het werken met computerschermen en technologiegestuurd
PLP = post met geprogrammeerde logica, de computergestuurde laag die tussen de EBP en de seinen en wissels buiten zit (de zogeheten interlocking of inklinking).

SIMIS is technologie en een merk van Siemens, het is hun implementatie van PLP.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door stijn »

Goede morgen,

Rond Aarschot staan nu overal Infrabel contianers, ik neem aan met de PLP sturingskaarten erin?

Ik meen te begrijpen dat het seinhuis op termijn niet meer gaat dienen. Maar de relaiszaal eronder, blijft die nog in gebruik?

Groetjes,

Stijn

PS Beetje of topic... Ook in Aarschot heeft men alle sporen voor het LCI aangelegd, maar van het gebouw is nog geen spoor... weet iemand hoe het daar mee zit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 25 okt 2021, 07:46 Goede morgen,

Rond Aarschot staan nu overal Infrabel contianers, ik neem aan met de PLP sturingskaarten erin?

Ik meen te begrijpen dat het seinhuis op termijn niet meer gaat dienen. Maar de relaiszaal eronder, blijft die nog in gebruik?

Groetjes,

Stijn

PS Beetje of topic... Ook in Aarschot heeft men alle sporen voor het LCI aangelegd, maar van het gebouw is nog geen spoor... weet iemand hoe het daar mee zit?
De relaiszaal gaat ook weg, de PLP en Simis neemt immers alles over.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door trainlovertje »

In Brussel is vandaag het nieuwe seinhuis plechtig geopend door de minister: www.bruzz.be/videoreeks/donderdag-27-ja ... gd-brussel. Welke blokposten worden vervangen door dit seinhuis?

En nu er nog maar 10 actieve seinhuizen zijn (https://press.infrabel.be/belgie-voorlo ... einverkeer), bestaat traffic control nog zoals dat vijf jaar geleden bestond (met of zonder RDV)? Of is dat in stilte opgedoekt/stervende?
En vanwaar worden de HSL's in België nu geleid? Bestaat blok 12(?) nog?
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Klassiekje »

trainlovertje schreef: 26 jan 2023, 22:30 In Brussel is vandaag het nieuwe seinhuis plechtig geopend door de minister: www.bruzz.be/videoreeks/donderdag-27-ja ... gd-brussel. Welke blokposten worden vervangen door dit seinhuis?
Daar zitten B.8 Brussel-Noord, B.1 Brussel-Zuid en S.II Vorst-Rijtuigen nu samen in de Fonsnylaan.
Wel slechts tijdelijk want normaal worden de oude blok 1 en de arbeiderswoningen in de Frankrijkstraat nog gesloopt om daar een volledig nieuw seinhuis te bouwen.
trainlovertje schreef: 26 jan 2023, 22:30 En nu er nog maar 10 actieve seinhuizen zijn (https://press.infrabel.be/belgie-voorlo ... einverkeer), bestaat traffic control nog zoals dat vijf jaar geleden bestond (met of zonder RDV)? Of is dat in stilte opgedoekt/stervende?
En vanwaar worden de HSL's in België nu geleid? Bestaat blok 12(?) nog?
Traffic Control is nu Central Dispatch geworden. Die zitten in het ROC in de Frankrijkstraat samen met o.a. blok 12 (bestaat nog) en de RTS ofte Realtime Train Supervisors (een beetje het nieuwe RDV) en nog wat andere organen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Niet helemaal, Central Dispatch is ook naar hetzelfde gebouw verhuisd (in afgeslankte vorm), en B.12 HSL heeft z'n hoekje in het nieuwe eengemaakte Brusselse seinhuis. Sinds begin dit jaar vallen we ook hiërarchisch onder het seinhuis, en niet langer onder CD, +al schrijven we wel nog steeds onze eigen relazen als vanouds.)
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Klassiekje »

Ah kijk, mijn kennis is alweer verouderd :mrgreen:

Eigenlijk zitten we nu dus terug met een compleet fysieke scheiding tussen NMBS en Infrabel?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Yep. Infrabel wou af van de huurkosten in de Frankrijkstraat, en had nog ruimte vrij in de Fonsnylaan. Op lokaal vlak zit er ook nog wel nog RTS (of 2), dus de band is niet helemaal doorgeknipt. De rol van CD is ook wel verkleind, nu de seinhuizen steeds meer zelf regelingsbevoegdheid krijgen.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

Men vergeet wel nog dat Blok 6 Aarschot bestaat precies.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Dan toch niet heel erg lang meer? Laatste wat ik me herinner is dat o.a. Heist-Op-Den-Berg en de driehoek Aarschot al bij Leuven zat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

byter schreef: 27 jan 2023, 09:22 Men vergeet wel nog dat Blok 6 Aarschot bestaat precies.
Die zien ze inderdaad over het hoofd :lol: Maar goed, de bottomline was dat alle 10 geconcentreerde seinhuizen er nu zijn, die ene tafel die Hasselt nog bij gaat krijgen uit Aarschot verandert daar niets aan.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

groentje schreef: 27 jan 2023, 13:14 Dan toch niet heel erg lang meer? Laatste wat ik me herinner is dat o.a. Heist-Op-Den-Berg en de driehoek Aarschot al bij Leuven zat.
Najaar '23 moet nog het stuk L35 Testelt/Schulen overgenomen worden.
Anyway, gewoon kleine ergernis hoe ze soms communiceren ;p
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door stijn »

Is Aarschot dan echt het laatste niet gecentraliseerde seinhuis van België?

Ik heb het als kind in 1988 bezocht naar aanleiding van 125 jaar spoorwegen in Aarschot. Toen gepresenteerd als ultramodern, neusje van de zalm...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

kleine ergernis hoe ze soms communiceren
Allee, gij, dat hadden we nu nog nooit gehoord :twisted:
Alleen weet ik niet zo zeker of die "soms" wel goed geplaatst is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie