Pagina 15 van 17

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 aug 2022, 19:01
door Shrek
trainlovertje schreef: 09 aug 2022, 18:31
Shrek schreef: 09 aug 2022, 17:31
trainlovertje schreef: 09 aug 2022, 16:16 Zie ook https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=267410#p267410

Wat ik me wel afvraag, is hoe het komt dat er wel treinverkeer blijft rijden op de plaats waar de spanningssluis komt, maar niet tussen Libramont en Aarlen. Wat moet ik me dan voorstellen bij die werken? Wat wordt er precies gedaan?

Trouwens, wat gebeurt er met de huidige spanningssluizen tussen Libramont en Bertrix en Aarlen en GH Luxemburg? Blijven die an sich gewoon bestaan, maar dan zonder spanningsverschil op de beide secties? Of komen daar ook aanpassingen?
De werken beginnen bij het tractieonderstation van Heinsch en rond Arlon. Momenteel kan Libramont dus nog even op 3kV blijven werken.
Volgende week is het dan omgekeerd: Arlon is dan klaar op 25kV en Libramont gaat dan buiten dienst voor de omschakeling.
Ahzo, ik had niet door dat Libramont zelf nog aan de beurt kwam. En de huidige spanningssluizen? Moeten daar aanpassingen aan gebeuren?
De huidige spanningssluizen worden omgebouwd tot fasescheidingszones.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 10 aug 2022, 17:37
door Malista
Is er bij Infrabel eigenlijk een concreet plan om te elektrificeren op 25 kV 50 Hz AC? In de provincie Luxemburg is alles binnenkort op 25 kV maar in Limburg elektrificeert Infrabel nog steeds nieuwe lijnen met 3 kV? Het nieuw rollend materieel van de CFL is uitgerust met TBL1+ en ETCS L2 maar werkt enkel onder 25 kV. Ze kunnen binnenkort hun nieuw materieel dus inzetten op Belgisch grondgebied tot Rivage, Libramont en Anseremme. :shock:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 10 aug 2022, 17:43
door Shrek
Malista schreef: 10 aug 2022, 17:37 Is er bij Infrabel eigenlijk een concreet plan om te elektrificeren op 25 kV 50 Hz AC? In de provincie Luxemburg is alles binnenkort op 25 kV maar in Limburg elektrificeert Infrabel nog steeds nieuwe lijnen met 3 kV? Het nieuw rollend materieel van de CFL is uitgerust met TBL1+ en ETCS L2 maar werkt enkel onder 25 kV. Ze kunnen binnenkort hun nieuw materieel dus inzetten op Belgisch grondgebied tot Rivage, Libramont en Anseremme. :shock:
Neen er is geen groot 25kV-plan helaas. Na L162 zijn er enkel vage plannen om ooit L43 en L154 om te bouwen, maar daar blijft het dan ook bij.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 10 aug 2022, 18:01
door Malista
Voornamelijk aangrenzende lijnen dus die niet al te zwaar gebruikt worden? De L43 kan men waarschijnlijk voeden met één onderstation?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 10 aug 2022, 18:19
door Shrek
Malista schreef: 10 aug 2022, 18:01 Voornamelijk aangrenzende lijnen dus die niet al te zwaar gebruikt worden? De L43 kan men waarschijnlijk voeden met één onderstation?
Het nieuwe onderstation van Ciney/Achêne wordt krachtig genoeg om deze lijn erbij te kunnen nemen.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 13:04
door DR-fan
Eigenlijk is het logisch dat het beperkt blijft tot de lijnen ten zuiden van de Maas. Het zijn lange lijnen met weinig vertakkingen en relatief kleine stations. Een volledig drukbereden net ombouwen is heel andere koek. Probeer je voor te stellen dat stations als Gent-St-Pieters, Hasselt en Berchem langdurig in twee gedeeld moeten worden tijdens de ombouw, om over Brussel maar te zwijgen! Er rijdt ook nog veel te veel éénspannig materieel rond om zoiets realistisch te maken. Nederland had jaren geleden het plan om over te schakelen. De daarmee gepaard gaande problemen lieten dat plan snel weer verdwijnen.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 13:20
door Shrek
DR-fan schreef: 11 aug 2022, 13:04 Eigenlijk is het logisch dat het beperkt blijft tot de lijnen ten zuiden van de Maas. Het zijn lange lijnen met weinig vertakkingen en relatief kleine stations. Een volledig drukbereden net ombouwen is heel andere koek. Probeer je voor te stellen dat stations als Gent-St-Pieters, Hasselt en Berchem langdurig in twee gedeeld moeten worden tijdens de ombouw, om over Brussel maar te zwijgen! Er rijdt ook nog veel te veel éénspannig materieel rond om zoiets realistisch te maken. Nederland had jaren geleden het plan om over te schakelen. De daarmee gepaard gaande problemen lieten dat plan snel weer verdwijnen.
Je moet geen stations langdurig in twee delen om de spanning om te schakelen hoor. Kijk maar naar Arlon of Libramont, daar is het op een weekje geklaard. Technisch is het allemaal perfect mogelijk, maar er is op dit moment geen businesscase voor. Onder andere het enkelspannig materieel maakt het omschakelen op grote schaal nog niet realistisch op dit moment.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 13:45
door DDietzen
DR-fan schreef: 11 aug 2022, 13:04 Nederland had jaren geleden het plan om over te schakelen. De daarmee gepaard gaande problemen lieten dat plan snel weer verdwijnen.
Bedoel je overschakelen naar 25kV wisselstroom of naar 3kV gelijkstroom? Bij mijn weten is dat eerste een stuk lastiger (aangezien de bestaande bovenleiding gelijkstroom is) en daarom van de baan, terwijl het tweede nog relatief haalbaar is. Eindeloos doormodderen op 1500V gelijkstroom is ook geen optie als je meer en zwaardere treinen dichter op elkaar wilt gaan rijden, wat wel de ambitie lijkt.

Het zou natuurlijk wel tragikomisch zijn als Nederland over een paar decennia dan eindelijk overschakelt op 3kV gelijkstroom, maar België intussen de stap heeft gemaakt naar 25kV wisselstroom, waardoor er alsnog een spanningssluis op de landsgrenzen moet blijven :lol:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 14:02
door Klassiekje
Zowel 3, 15 als 25 kV zijn daar in het verleden al onderzocht denk ik, al gaat de voorkeur uiteraard uit naar 3kV.

Al is dat ondertussen toch wel wat achterhaald. Waarom de investering doen als binnen een aantal jaar 25kV toch de norm zal zijn.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 14:56
door DR-fan
Shrek schreef: 11 aug 2022, 13:20
DR-fan schreef: 11 aug 2022, 13:04 Eigenlijk is het logisch dat het beperkt blijft tot de lijnen ten zuiden van de Maas. Het zijn lange lijnen met weinig vertakkingen en relatief kleine stations. Een volledig drukbereden net ombouwen is heel andere koek. Probeer je voor te stellen dat stations als Gent-St-Pieters, Hasselt en Berchem langdurig in twee gedeeld moeten worden tijdens de ombouw, om over Brussel maar te zwijgen! Er rijdt ook nog veel te veel éénspannig materieel rond om zoiets realistisch te maken. Nederland had jaren geleden het plan om over te schakelen. De daarmee gepaard gaande problemen lieten dat plan snel weer verdwijnen.
Je moet geen stations langdurig in twee delen om de spanning om te schakelen hoor. Kijk maar naar Arlon of Libramont, daar is het op een weekje geklaard. Technisch is het allemaal perfect mogelijk, maar er is op dit moment geen businesscase voor. Onder andere het enkelspannig materieel maakt het omschakelen op grote schaal nog niet realistisch op dit moment.
Arlon is een vrij klein station zonder aftakkende lijnen en in Libramont bestaat al sinds 2002 een spanningssluis op L165. Dat is heel wat anders dan bv Mechelen met treinrelaties en goederenstromen die er in alle richtingen kruisen. Als je dat station bv in 1 keer ombouwt (wat inderdaad vrij snel gaat) betekent dat wel dat alle treinen er ineens met tweespanningsmaterieel moeten rijden - en dat zijn véél relaties.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 15:02
door DR-fan
DDietzen schreef: 11 aug 2022, 13:45 Het zou natuurlijk wel tragikomisch zijn als Nederland over een paar decennia dan eindelijk overschakelt op 3kV gelijkstroom, maar België intussen de stap heeft gemaakt naar 25kV wisselstroom, waardoor er alsnog een spanningssluis op de landsgrenzen moet blijven :lol:
Als ik me niet vergis is de Betuweroute ook 25 kV, dus een spanningssluis met Duitsland zal altijd blijven bestaan. Het is immers ondenkbaar dat het hele "15 kV-blok" (D, A, CH, S, N) gaat ombouwen naar 25 kV.

Ik bedoelde inderdaad ombouw naar 25 kV toen daar tijdens de aanleg van de Betuweroute over nagedacht werd.

Of 3 kV een slechte keuze is weet ik niet. In België en Nederland gaat het om vrij korte trajecten en overwegend vlakke lijnen. Polen en Italië zijn veel groter en zij hebben geen problemen om zware goederentreinen onder 3 kV te rijden terwijl vooral Italië toch veel bergachtiger is.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 15:15
door maarten
DR-fan schreef: 11 aug 2022, 13:04
Nederland had jaren geleden het plan om over te schakelen. De daarmee gepaard gaande problemen lieten dat plan snel weer verdwijnen.
Om naar 3 kV om te schakelen geeft eigenlijk geen grote problemen. Je moet beginnen met tweespanningsmaterieel aan te schaffen en als dat er voldoende is kun je gaan ombouwen.

In feite wat België dus ook doet. De ombouw van L162 naar 25 kV was niet mogelijk als NMBS geen Desiros en Vectrons met 25 kV had gehad.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 15:20
door Shrek
maarten schreef: 11 aug 2022, 15:15 De ombouw van L162 naar 25 kV was niet mogelijk als NMBS geen Desiros en Vectrons met 25 kV had gehad.
De NMBS heeft geen Vectrons.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 15:48
door ovspotter_be
Shrek schreef: 11 aug 2022, 15:20 De NMBS heeft geen Vectrons.
Zijn de HLE18/19 technisch gezien geen Vectron's?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 aug 2022, 15:49
door Shrek
ovspotter_be schreef: 11 aug 2022, 15:48
Shrek schreef: 11 aug 2022, 15:20 De NMBS heeft geen Vectrons.
Zijn de HLE18/19 technisch gezien geen Vectron's?
Neen dat zijn eurosprinters.