Pagina 13 van 17

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 06 apr 2021, 20:24
door Shrek
trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 22:38
Shrek schreef: 16 mei 2020, 23:40
Iain Dobson schreef: 16 mei 2020, 23:32 Does anyone know the actual date 25kV will be extended to Libramont? Are the current engineering works which finish in late May part of the changeover?

Will the 25kV / 3000 V DC changeover be at Hatrival north of Libramont?

Lastly does anyone know when the 25kV will be extended to the Meuse Bridge in Namur?

Any information would be appreciated.
De exacte datum weet ik niet, maar het zou pas ergens in 2021 zijn. Wanneer het tot Namen gaat is helemaal koffiedik kijken.
Ondertussen al meer duidelijkheid voor wanneer het zal zijn dit jaar?
Intussen is het al 2022 geworden :lol:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 14 jan 2022, 20:51
door desirootje
Hoe oud is de bovenleiding van L37, een tijdje geleden zei iemand dat het het waarschijnlijkst was dat er voorbij Welkenraedt een spanningssluis 3kV DC/25 kV AC zou komen en op de grens een 25kV AC/15kV AC sluis, dat lijkt me ideaal om die 1e spanningsluis door te trekken richting Verviers, sinds met uitzondering van de desiros op de S41's naar Eupen en de klassiekjes op de L-09 naar Aachen al het materiaal dat daar passeert onder 25 kV kan rijden, en sinds de klassiekjes weggaan en er 2-spannings desiro's zijn kun je ze door trekken zonder veel problemen.
Als er genoeg 2spanningsdesiro's zijn kun je de sluis zelfs in Angleur zetten.
Als de bovenleiding nog onlangs is vervangen dan is dat wss nog even dromen...

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 20 jan 2022, 22:00
door Iain Dobson
Shrek schreef: 06 apr 2021, 20:24
trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 22:38
Shrek schreef: 16 mei 2020, 23:40
De exacte datum weet ik niet, maar het zou pas ergens in 2021 zijn. Wanneer het tot Namen gaat is helemaal koffiedik kijken.
Ondertussen al meer duidelijkheid voor wanneer het zal zijn dit jaar?
Intussen is het al 2022 geworden :lol:
NMBS has moved the single voltage AM 96s away from Arlon so the only vehicles allocated to Arlon are 55 x AM08/5 Desiros. All the loco hauled trains on Line 162 are dual voltage [HLE 13s & HLE 18s] so the changeover could be any time.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 20 jan 2022, 22:18
door Shrek
Iain Dobson schreef: 20 jan 2022, 22:00
Shrek schreef: 06 apr 2021, 20:24
trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 22:38
Ondertussen al meer duidelijkheid voor wanneer het zal zijn dit jaar?
Intussen is het al 2022 geworden :lol:
NMBS has moved the single voltage AM 96s away from Arlon so the only vehicles allocated to Arlon are 55 x AM08/5 Desiros. All the loco hauled trains on Line 162 are dual voltage [HLE 13s & HLE 18s] so the changeover could be any time.
Augustus 2022 staat nu op de planning voor de activatie van de 25kV.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 05 feb 2022, 02:35
door Iain Dobson
Shrek schreef: 20 jan 2022, 22:18 Augustus 2022 staat nu op de planning voor de activatie van de 25kV.
Is the August 2022 switchover from Kleinbettingen to Hatrival [north of Libramont] or will the 25 kV go further?

The aim is to run the 25 kV to the bridge over the Meuse at Namur but when it gets there is with the Power Gods.

Thank you

Iain

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 05 feb 2022, 08:32
door Shrek
Iain Dobson schreef: 05 feb 2022, 02:35
Shrek schreef: 20 jan 2022, 22:18 Augustus 2022 staat nu op de planning voor de activatie van de 25kV.
Is the August 2022 switchover from Kleinbettingen to Hatrival [north of Libramont] or will the 25 kV go further?

The aim is to run the 25 kV to the bridge over the Meuse at Namur but when it gets there is with the Power Gods.

Thank you

Iain
Het gedeelte ten noorden van Libramont is nog lang niet klaar. Het onderstation van Achêne moet eerst nog uitgebreid worden en er moet ook nog een heel stuk bovenleiding vernieuwd worden. Daar is nog zeker 3 jaar werk aan.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 05 feb 2022, 10:38
door Iain Dobson
Shrek schreef: 05 feb 2022, 08:32
Iain Dobson schreef: 05 feb 2022, 02:35
Shrek schreef: 20 jan 2022, 22:18 Augustus 2022 staat nu op de planning voor de activatie van de 25kV.
Is the August 2022 switchover from Kleinbettingen to Hatrival [north of Libramont] or will the 25 kV go further?

The aim is to run the 25 kV to the bridge over the Meuse at Namur but when it gets there is with the Power Gods.

Thank you

Iain
Het gedeelte ten noorden van Libramont is nog lang niet klaar. Het onderstation van Achêne moet eerst nog uitgebreid worden en er moet ook nog een heel stuk bovenleiding vernieuwd worden. Daar is nog zeker 3 jaar werk aan.
Dank uw wel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 09:28
door Nono
Waarom rijden sommige treinen op 25 kV en andere op 3 kV?

Waar rijden ze op 25 KV?

Waarom is het bij 3 KV gelijkspanning en bij 25 KV wisselspanning?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 09:40
door groentje
Grofweg, 25 kV is beter geschikt voor hogere snelheden, dus zijn de hogesnelheidslijnen uitgerust met 25 kV. Daar aast heb je minder onderstations nodig, dus iets goedkoper. Daarnaast zijn een aantal lijnen in het zuiden van het land ook geëlektrificeerd met 25 kV, omdat dat de spanning is die ze ook in Frankrijk en Luxemburg gebruiken.
Waarom dan niet het hele net op 25 kV? Toen België begon met electrificeren was 3 kV de meest betrouwbare technologie beschikbaar. Ombouwen kost een massa geld, en ook het materieel moet geschikt zijn, dat is niet het geval voor de meerderheid van de Belgische treinen. Daarom werd de lijn naar Mol en Hamont met 3 kV geëlektrificeerd, want zo moesten ze geen nieuwe tweespannige treinen kopen. Voor de lijnen naar Luxemburg speelde dat niet of minder, treinen moeten immers al tweespannige zijn om Luxemburg (en Frankrijk) in te kunnen. Daarom wordt binnenkort de lijn naar Luxemburg op 25 kV gebracht...

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 09:52
door jan_olieslagers
Bij 25kV kan men door dezelfde koperdiameter 8 keer zoveel vermogen trekken als bij 3kV, dus wordt 25kV vooral toegepast waar er veel vermogen nodig is. Dat is in de eerste plaats bij supersnelle treinen, en anderszijds voor zwaar goederenverkeer, bv. de lijn "Athus-Meuse".

De overstap van gelijkspanning naar wisselspanning is een kwestie van technologische evolutie, tegenwoordig is wisselspanning eenvoudiger te hanteren en te transporteren en te manipuleren.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 11:16
door DR-fan
Ook niet vergeten dat de bovenleiding op L162 ondertussen al 65 jaar oud is. Als je toch alles moet vernieuwen, kun je beter 25 kV nemen op hellingrijke lijnen.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 11:40
door Nono
L162 van waar tot waar gaat die?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 11:43
door 260689
Nono schreef: 09 feb 2022, 11:40 L162 van waar tot waar gaat die?
Van Namen tot de grens met Luxemburg.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... elgi%C3%AB

Hier staan alle lijnen van België op.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 12:04
door jan_olieslagers
Kijk beter op https://sites.google.com/view/belgischespoorlijnen , de recente herwerking van een oudbekende vaste waarde door een medelid van dit forum. Proficiat, trouwens, Paul, met deze herwerking!

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 09 feb 2022, 12:06
door 260689
jan_olieslagers schreef: 09 feb 2022, 12:04 Kijk beter op https://sites.google.com/view/belgischespoorlijnen , de recente herwerking van een oudbekende vaste waarde door een medelid van dit forum. Proficiat, trouwens, Paul, met deze herwerking!
Die site had ik nog niet ontdekt! Top!