Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Net zoals je Eeklo NMBS en Eeklo SCM hebt zal er ook een Ciney NMBS en Ciney CFB komen wat verderop. Op die manier kan de CFB een vlotte pendeldienst blijven doen tot Ciney met niet-Infrabel-gehomologeerd materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef:Het zouden niet twee maar drie perrons moeten zijn :wink:

Sporen 1 tot 4 voor reizigerstreinen en spoor 5 voor de CFB.
En ik dacht ook nog twee bundelsporen.

EDIT: De aansluiting van de CFB zou ook apart kunnen liggen, daar ben ik niet zeker van.

Meer hier. (Franstalig)
1-5 zijn reizigersperrons en 6-7 bundelsporen, het perron van het TSP ligt noordelijker dan de andere perrons.
Ik zie trouwens dat het TSP daar heel wat speelgoed krijgt: 4 eigen wissels en iets wat op een draaischijf lijkt
Jan-Mark
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Jan-Mark »

Klopt, er komt ook een eigen blokpost met mechanische seinen en de draaischijf uit Montzen wordt er geplaatst.
trainlovertje
Berichten: 1343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Denkt Infrabel eraan de gehele lijn 43, vanaf kort na Angleur, eveneens te herelektrificeren naar 25 kV? Als binnenkort het zuidelijkste deel van L43 inclusief Marloie onder 25 kV komt, zullen alle treinen die er rijden sowieso beide spanningen moeten lusten...
Dat dit geen prioriteit is snap ik, maar mijn vraag is dan ook bedoeld over lange termijn.
jpvdveer
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jpvdveer »

Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Davy
Berichten: 476
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Davy »

Komt dat spoor (spoor 1 dacht ik?) te Marloie waar nu de stopper staat dan ook onder 25kV.?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Davy schreef:Komt dat spoor (spoor 1 dacht ik?) te Marloie waar nu de stopper staat dan ook onder 25kV.?
Ja, de spanningssluis komt in Melreux.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef:Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Inderdaad, die bovenleiding kan nog makkelijk 30 jaar mee.
trainlovertje
Berichten: 1343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 16 dec 2020, 18:20
jpvdveer schreef:Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Inderdaad, die bovenleiding kan nog makkelijk 30 jaar mee.
Juist, maar wat is de lange termijnvisie van Infrabel voor deze lijn? Naar 25kV AC omschakelen of niet?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 16 dec 2020, 18:20
jpvdveer schreef:Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Inderdaad, die bovenleiding kan nog makkelijk 30 jaar mee.
Juist, maar wat is de lange termijnvisie van Infrabel voor deze lijn? Naar 25kV AC omschakelen of niet?
Daar is nu nog niets over beslist. Hoogstwaarschijnlijk hangt dat samen met het nieuwe onderstation voor L42, wanneer dat over 25 jaar ook verouderd is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Naast de combo L42/43 die vanuit één onderstation gevoed kunnen worden en L154 zie ik enkel nog de combo L132/L130A als kanshebber om op 25kV te komen, voor de rest denk ik niet dat er op middellange termijn nog 25kV opportuniteiten zijn.
groentje
Berichten: 6455
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Hoe oud is de bovenleiding op lijn 37? Die lijnen, samen met lijnen 44, 49, 39 en 24 zijn volgens mij op termijn ook wel een kanshebber voor herelectrificatie, al dan niet op 15 kV, naar Duits model. De treinen die erop rijden kunnen voor het merendeel minstens één van beide spanningen aan, ofwel komen ze van HSL2, ofwel gaan ze naar Duitsland. DB Netze wil nog steeds af van de omschakeling in Aachen Hbf...
Klassiekje
Berichten: 200
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Klassiekje »

Wat ga je dan doen met de binnenlandse bediening van L37 en Eupen? Nieuw materieel aankopen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Hoe oud is de bovenleiding op lijn 37? Die lijnen, samen met lijnen 44, 49, 39 en 24 zijn volgens mij op termijn ook wel een kanshebber voor herelectrificatie, al dan niet op 15 kV, naar Duits model. De treinen die erop rijden kunnen voor het merendeel minstens één van beide spanningen aan, ofwel komen ze van HSL2, ofwel gaan ze naar Duitsland. DB Netze wil nog steeds af van de omschakeling in Aachen Hbf...
15kV is absoluut geen optie, dat komt tot aan de Hammerbrucke en niet verder, in België is het 3 of 25kV.
L37 zou op zich wel op 25kV kunnen komen, maar het probleem daar is dat de onderstations nog relatief nieuw zijn en dus nog lang niet einde levensduur.
trainlovertje
Berichten: 1343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 17 dec 2020, 10:22 Naast de combo L42/43 die vanuit één onderstation gevoed kunnen worden en L154 zie ik enkel nog de combo L132/L130A als kanshebber om op 25kV te komen, voor de rest denk ik niet dat er op middellange termijn nog 25kV opportuniteiten zijn.
Waarom zouden lijnen 130a en 132 onder 25kV komen denk je? Lijn 132 wordt dan een "eiland" waarbij je altijd materieel op twee spanningen moet voorzien omdat ze altijd tot Charleroi rijden. Ook de treinen op lijn 130a rijden vaak de grens niet over waarvoor je alsnog tweespannig materieel dient te vinden.
Plaats reactie