Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Malista »

Klassiekje schreef: 11 aug 2022, 14:02 Zowel 3, 15 als 25 kV zijn daar in het verleden al onderzocht denk ik, al gaat de voorkeur uiteraard uit naar 3kV.

Al is dat ondertussen toch wel wat achterhaald. Waarom de investering doen als binnen een aantal jaar 25kV toch de norm zal zijn.
Thans, van de nieuwe ICNGs die zijn besteld of geleverd heeft slechts een kleine minderheid 3kV ondersteuning maar wel allen 25kV AC (naast 1,5 kV). Ik snap de Nederlanders wel dat sommige kunstwerken moeilijk aan te passen zijn naar 25kV maar dan stel het toch uit naar wanneer het wel kan? (Bv. als een brug toch aan vervanging toe is, in Frankrijk doen ze ook een geleidelijke uitrol)
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 11 aug 2022, 15:49 Neen dat zijn eurosprinters.
Ja, mijn excuses, ik kwam er ook net achter na wat zoekwerk op het internet.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door desirootje »

ik snap niet waarom men na L43 niet direct ook plannen maakt voor L37 en zijn aftakkingen vanaf Angleur. De IC's daar rijden allemaal met HLE18's en rijtuigen die 25 kV aankunnen en sinds de klassiekjes eruit gaan kan men de L Spa-Aachen en de S Verviers-Herstal wss uitbaten met 2 spannings desiro's of desnoods ook een paar MR96's. Het lost ook de problemen met de spanningssluis met de Duitse grens op op een elegante manier.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Lynx »

DR-fan schreef: 11 aug 2022, 13:04 Nederland had jaren geleden het plan om over te schakelen. De daarmee gepaard gaande problemen lieten dat plan snel weer verdwijnen.
Nederland is momenteel bezig met voorbereidingen voor de omschakeling naar 3 kV. Voor ProRail vallen de kosten mee, dat gaat weliswaar om miljoenen euro's, maar relatief gezien valt het mee. Voor grote vervoerders als NS gaat het echter om ongeveer 2 miljard euro voor de ombouw van het materieel. Op dit moment wordt erover onderhandeld en dit najaar/komend voorjaar zou de regering een definitief besluit moeten nemen over een go/no-go.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jknockaert »

DR-fan schreef: 11 aug 2022, 15:02 Of 3 kV een slechte keuze is weet ik niet. In België en Nederland gaat het om vrij korte trajecten en overwegend vlakke lijnen. Polen en Italië zijn veel groter en zij hebben geen problemen om zware goederentreinen onder 3 kV te rijden terwijl vooral Italië toch veel bergachtiger is.
Tsjechië bouwt dan weer wel om van 3kV naar 25kV. Geen idee welke context hier de doorslag in geeft.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door DDietzen »

Tsjechië heeft ook serieuze plannen om een compleet HSL-netwerk aan te leggen, dat ongetwijfeld met 25kV geëlektrificeerd zal worden. Wellicht wil men het conventionele net ombouwen naar 25kV zodat de extra HSL-treinen die besteld zullen worden, geen 3kV-installatie nodig gaan hebben?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Tsjechië had wel al een aanzienlijk deel van het netwerk dat op 25 kV rijdt sinds de electrificatie, in Nederland gaat het nog altijd maar om 2 lijnen met bijzondere exploitatievoorwaarden. Op termijn vermoed ik zal Nederland inderdaad omschakelen, maar ik vermoed dat dat nog vele decennia verder is. Ondertussen kan 3 kV daar wel de capaciteit al verhogen aan een relatief betaalbaar budget. Ik hoop echter wel dat ze dan minstens in het zuiden beginnen, waar ze onmiddellijk aansluiting hebben aan een bestaand 3-kV-netwerk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 11 aug 2022, 17:56 ik snap niet waarom men na L43 niet direct ook plannen maakt voor L37 en zijn aftakkingen vanaf Angleur. De IC's daar rijden allemaal met HLE18's en rijtuigen die 25 kV aankunnen en sinds de klassiekjes eruit gaan kan men de L Spa-Aachen en de S Verviers-Herstal wss uitbaten met 2 spannings desiro's of desnoods ook een paar MR96's. Het lost ook de problemen met de spanningssluis met de Duitse grens op op een elegante manier.
Rond L37 is de leeftijd van de bovenleidingsonderdelen heel verschillend. L37 zelf en het onderstation van Welkenraedt zijn verouderd en moeten vervangen worden. Maar de bovenleidingen op L44 en L39 alsook het onderstation van Pepinster zijn nog in goede staat. Nu onmiddellijk alles gaan vervangen is kapitaalsvernietiging, dat doen we dus niet. Het enige wat eventueel zou kunnen is bij renovatie al 25kV-ready bovenleidingen gebruiken zodat over 20-30 jaar alsnog omgebouwd kan worden.
Op L162 was er een unieke situatie omdat zowat alle onderdelen tegelijk einde levensduur waren en er dus geen grote meerkost was om om te schakelen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 11 aug 2022, 23:16 Rond L37 is de leeftijd van de bovenleidingsonderdelen heel verschillend. L37 zelf en het onderstation van Welkenraedt zijn verouderd en moeten vervangen worden. Maar de bovenleidingen op L44 en L39 alsook het onderstation van Pepinster zijn nog in goede staat. Nu onmiddellijk alles gaan vervangen is kapitaalsvernietiging, dat doen we dus niet. Het enige wat eventueel zou kunnen is bij renovatie al 25kV-ready bovenleidingen gebruiken zodat over 20-30 jaar alsnog omgebouwd kan worden.
Op L162 was er een unieke situatie omdat zowat alle onderdelen tegelijk einde levensduur waren en er dus geen grote meerkost was om om te schakelen.
L44 werd in 1971 geëlektrificeerd, 5 jaar na L37. Zo groot zal die kapitaalsvernietiging dus niet zijn. L49 is onder draad sinds 1984 en dat is inderdaad veel recenter. Het gaat echter om een korte enkelspoige lijn zonder eigen onderstation, wat de kosten beperkt. Voor het geringe verkeer op L39 moet er dan een spanningssluis voorzien worden aan de inrit van Welkenraedt. Bovendien kan je deze lijn gemakkelijker een week sperren voor de ombouw dan andere verbindingen, eventueel in 2 fases (Luik - Verviers en Verviers - grens).
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door pietje »

jknockaert schreef: 11 aug 2022, 20:47
DR-fan schreef: 11 aug 2022, 15:02 Of 3 kV een slechte keuze is weet ik niet. In België en Nederland gaat het om vrij korte trajecten en overwegend vlakke lijnen. Polen en Italië zijn veel groter en zij hebben geen problemen om zware goederentreinen onder 3 kV te rijden terwijl vooral Italië toch veel bergachtiger is.
Tsjechië bouwt dan weer wel om van 3kV naar 25kV. Geen idee welke context hier de doorslag in geeft.
Als ik de kaart van Tsjechië bekijk, zou het mij verbazen als de ombouw naar 25 kV daar binnen pakweg een decennium afgerond zou zijn.
Tenzij al die 3KV onderdelen al einde levensduur zijn, vermoed ik dat het vooral is dat men de princiepsbeslissing genomen heeft om alleen nog te investeren in 25kV voor nieuwbouw en vervangingen, maar dat is vooral een gok van mij.

Qua herelectrificatie is het in mijn ogen vooral belangrijk dat NL en FR investeren om van hun 1500 (of 1800) V DC netten af geraken, want die spanning zorgt echt wel voor operationele beperkingen die er bij 3 kV DC veel gemakkelijker op te vangen zijn. En dan is het uiteraard belangrijk om uit te rekenen naar welke spanning ze best overschakelen.
FR denk ik eerder naar 25 kV AC, want dat maakt de binnenlandse exploitatie eenvormiger (en ik vermoed ook goedkoper)
In NL heeft men uitgerekend dat 3 kV DC goedkoper is in ombouw en exploitatie, dus hopelijk vindt men daar zo snel mogelijk de nodige financiën.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jknockaert »

pietje schreef: 12 aug 2022, 14:23 Als ik de kaart van Tsjechië bekijk, zou het mij verbazen als de ombouw naar 25 kV daar binnen pakweg een decennium afgerond zou zijn.
Tenzij al die 3KV onderdelen al einde levensduur zijn, vermoed ik dat het vooral is dat men de princiepsbeslissing genomen heeft om alleen nog te investeren in 25kV voor nieuwbouw en vervangingen, maar dat is vooral een gok van mij.
Tsjechië een beetje kennende zou ik inderdaad niet de adem inhouden...
pietje schreef: 12 aug 2022, 14:23Qua herelectrificatie is het in mijn ogen vooral belangrijk dat NL en FR investeren om van hun 1500 (of 1800) V DC netten af geraken, want die spanning zorgt echt wel voor operationele beperkingen die er bij 3 kV DC veel gemakkelijker op te vangen zijn. En dan is het uiteraard belangrijk om uit te rekenen naar welke spanning ze best overschakelen.
FR denk ik eerder naar 25 kV AC, want dat maakt de binnenlandse exploitatie eenvormiger (en ik vermoed ook goedkoper)
In Frankrijk zijn er ook nog stukken 1,5kV bovenleiding van het type catenaire midi, daar wil men sowieso vanaf. Je zou vermoeden dat het dan voor de hand ligt meteen over te gaan op 25kV, maar links en rechts blijft het toch 1,5 kV bij modernisering. Geen idee waarom. Er zal wel een Franse reden voor zijn.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door DR-fan »

En ondertussen willen de Britten weer met 750 V derde rail gaan elektrificeren wegens eenvoudiger en goedkoper dan 25 kV. Rare jongens die Britten...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 13 aug 2022, 08:49 En ondertussen willen de Britten weer met 750 V derde rail gaan elektrificeren wegens eenvoudiger en goedkoper dan 25 kV. Rare jongens die Britten...
Dat zou me nu wel heel sterk verbazen, ze bestuderen daar immers het ombouwen naar 25kV van hetbzuidwestelijk net. Heb je toevallig een bron van dit gegeven?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 13 aug 2022, 08:55 Dat zou me nu wel heel sterk verbazen, ze bestuderen daar immers het ombouwen naar 25kV van hetbzuidwestelijk net. Heb je toevallig een bron van dit gegeven?
Jazeker: dit komt uit het rapport van een parlementaire werkgroep over de toekomst van de Britse spoorwegen:

"Some 30% of the electrified railway in the UK uses third rail rather than overheard systems, where the electricity is supplied through a conductor placed alongside or between the rails of a railway track. Electrification via a third rail is most commonly found in London and the south-east. Third-rail systems were installed from the 1920s onwards. The last length of third rail was installed to Weymouth in the 1980s. We understand that Network Rail is working with the Office of Rail and Road on a project on the Merseyrail network to explore whether further sections of electrification can be delivered using a third-rail infill. Electrification of the third rail could help train operators in the south-east to deliver further decarbonisation of the network without the need for costly overhead electrification or delays from the advances in battery or hydrogen technology. We recommend that Network Rail and the ORR continue to explore the potential for an extension in third-rail electrification capability and that the Department, as the overall sponsor of rail decarbonisation, proactively monitors this development in the event that Network Rail and the Office of Rail and Road are unable to reach an agreement on whether to proceed with further third-rail electrification projects."

Het volledige rapport vind je hier: https://publications.parliament.uk/pa/c ... /87606.htm

Sindsdien zijn er ook al (kritische) artikels over verschenen in de tijdschriften Rail en Modern Railways, maar die kan ik hier niet zomaar publiceren. Het probleem van het net in het zuidoosten is het nog net iets kleinere profiel vergeleken met de rest van het net. Dat betekent dat bij een ombouw naar 25 kV zowat alle bruggen over het spoor vervangen moeten worden en dat lijkt onbetaalbaar.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door JHS2013 »

Zoals ik begrijp uit deze tekst adviseren ze om diesellijnen die aansluiten op 3e raillijnen ook te elektrificeren met 3e rail, wat op zich logisch is natuurlijk.
Plaats reactie