Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door TKR »

Waarom naar een lijst kijken waar je verschillende keren moet doorklikken en het belgische net al goed moet kennen om op de site te navigeren als je gewoon in een oogopslag op een kaart de info kan binnenhalen? ;)

https://www.openrailwaymap.org/

(selecteer 'electrification' in de linkermenu)
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door DR-fan »

TKR schreef: 09 feb 2022, 13:57 Waarom naar een lijst kijken waar je verschillende keren moet doorklikken en het belgische net al goed moet kennen om op de site te navigeren als je gewoon in een oogopslag op een kaart de info kan binnenhalen? ;)

https://www.openrailwaymap.org/

(selecteer 'electrification' in de linkermenu)
Omdat die kaart onvolledig en op sommige plaatse onjuist is en je er ook geen geschiedenis van de lijn bijkrijgt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Intussen zijn in het nieuwe tractieonderstation van Heinsch de transfo's op hun plaats gezet: https://www.youtube.com/watch?v=P7PgDbAvaX4
In augustus gaat de bovenleiding dan over naar 25kV.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 18 mei 2022, 22:55 Intussen zijn in het nieuwe tractieonderstation van Heinsch de transfo's op hun plaats gezet: https://www.youtube.com/watch?v=P7PgDbAvaX4
In augustus gaat de bovenleiding dan over naar 25kV.
Treinverkeer onderbroken van 5 augustus tot 29 augustus
https://www.railtech.be/nl/innovatie/20 ... eken-tijd/
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door maarten »

Als lijn 162 vanaf Jambes op 25 kV gezet wordt, wat wordt dan de situatie bij Marloie / Marche-en-Famenne? De trein van Luik rijdt nu door tot Marloie en zal dan ook met tweespanningsstellen gereden moeten worden. Is dat het plan?
Of zijn er zelfs plannen om heel lijn 43 tot bij Angleur naar 25 kV om te bouwen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 28 jun 2022, 14:01 Als lijn 162 vanaf Jambes op 25 kV gezet wordt, wat wordt dan de situatie bij Marloie / Marche-en-Famenne? De trein van Luik rijdt nu door tot Marloie en zal dan ook met tweespanningsstellen gereden moeten worden. Is dat het plan?
Of zijn er zelfs plannen om heel lijn 43 tot bij Angleur naar 25 kV om te bouwen?
Nabij Melreux komt er een spanningssluis 3/25kV.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 28 jun 2022, 14:12
maarten schreef: 28 jun 2022, 14:01 Als lijn 162 vanaf Jambes op 25 kV gezet wordt, wat wordt dan de situatie bij Marloie / Marche-en-Famenne? De trein van Luik rijdt nu door tot Marloie en zal dan ook met tweespanningsstellen gereden moeten worden. Is dat het plan?
Of zijn er zelfs plannen om heel lijn 43 tot bij Angleur naar 25 kV om te bouwen?
Nabij Melreux komt er een spanningssluis 3/25kV.
Dus zelfs Marche-en-Famenne zal al onder 25 kV liggen... conclusie: het zullen sowieso tweespanningsstellen moeten zijn. Met 95 MS085-stellen neem ik aan dat er daar voldoende van beschikbaar zijn, zeker als er op termijn geen meer nodig zijn richting Noorderkempen (doortrekking van een van de IC's) en op Luik-Luxemburg (vervanging door IC-waardig materieel zoals MS96 of M7). De vraag is natuurlijk welk van al die gebeurtenissen eerst zal komen. :roll:
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door maarten »

Je mag toch verwachten dat M7 tegen die tijd wel in dienst is. Dat maakt ook rijtuigstammen met een 18 vrij om richting Luxemburg te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Er zijn echt wel genoeg 2-spanningsdesiros om alle L-treinen in de Ardennen, Antwerpen-Noorderkempen en Luik-Luxemburg te doen hoor. Er rijden er nu tientallen rond gemengd met 8000 en 8100-reeksen.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Zwoopaman »

Antwerpen Noorderkempen wordt al een tijdje niet meer met MR08 gereden maar met een T19 + M6.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

Inderdaad sinds december komt daar geen desiro meer. Infrabel wil enkel nog treinen met ETCS 2 aan boord op lijn 4 en dat heeft de desiro niet.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

Inderdaad, en na de vakantie zouden we op 25kV moeten rijden vanaf Hatrival.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Zie ook https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=267410#p267410

Wat ik me wel afvraag, is hoe het komt dat er wel treinverkeer blijft rijden op de plaats waar de spanningssluis komt, maar niet tussen Libramont en Aarlen. Wat moet ik me dan voorstellen bij die werken? Wat wordt er precies gedaan?

Trouwens, wat gebeurt er met de huidige spanningssluizen tussen Libramont en Bertrix en Aarlen en GH Luxemburg? Blijven die an sich gewoon bestaan, maar dan zonder spanningsverschil op de beide secties? Of komen daar ook aanpassingen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 09 aug 2022, 16:16 Zie ook https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=267410#p267410

Wat ik me wel afvraag, is hoe het komt dat er wel treinverkeer blijft rijden op de plaats waar de spanningssluis komt, maar niet tussen Libramont en Aarlen. Wat moet ik me dan voorstellen bij die werken? Wat wordt er precies gedaan?

Trouwens, wat gebeurt er met de huidige spanningssluizen tussen Libramont en Bertrix en Aarlen en GH Luxemburg? Blijven die an sich gewoon bestaan, maar dan zonder spanningsverschil op de beide secties? Of komen daar ook aanpassingen?
De werken beginnen bij het tractieonderstation van Heinsch en rond Arlon. Momenteel kan Libramont dus nog even op 3kV blijven werken.
Volgende week is het dan omgekeerd: Arlon is dan klaar op 25kV en Libramont gaat dan buiten dienst voor de omschakeling.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 09 aug 2022, 17:31
trainlovertje schreef: 09 aug 2022, 16:16 Zie ook https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=267410#p267410

Wat ik me wel afvraag, is hoe het komt dat er wel treinverkeer blijft rijden op de plaats waar de spanningssluis komt, maar niet tussen Libramont en Aarlen. Wat moet ik me dan voorstellen bij die werken? Wat wordt er precies gedaan?

Trouwens, wat gebeurt er met de huidige spanningssluizen tussen Libramont en Bertrix en Aarlen en GH Luxemburg? Blijven die an sich gewoon bestaan, maar dan zonder spanningsverschil op de beide secties? Of komen daar ook aanpassingen?
De werken beginnen bij het tractieonderstation van Heinsch en rond Arlon. Momenteel kan Libramont dus nog even op 3kV blijven werken.
Volgende week is het dan omgekeerd: Arlon is dan klaar op 25kV en Libramont gaat dan buiten dienst voor de omschakeling.
Ahzo, ik had niet door dat Libramont zelf nog aan de beurt kwam. En de huidige spanningssluizen? Moeten daar aanpassingen aan gebeuren?
Plaats reactie