Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

De 25kV vanaf Libramont komt zelfs deze zomer al in dienst. Het onderstation in Stockem is al gereed en de bovenleiding zo goed als.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steve »

Dan ben ik toch ook heel benieuwd welke materieelverschuivingen dat zal veroorzaken. Een groot deel van de treinen tot Aarlen wordt nog steeds door (mono-) MS96's gedaan en ook de pendels tussen Aarlen en Luxemburg (meestal met 13+I6/I10/I11) hebben dan mogelijk niet veel zin meer als het nieuwe 25kV-materieel toch meteen naar Luxemburg kan doorrijden. Ik hoop alvast dat er geen massale Desiro-import zal gebeuren...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Davy »

Misschien I11-rijtuigen die gaan vrijkomen uit de Oostende - Eupen? Want normaalgezien zou daar M7 instromen komend voorjaar.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jan_olieslagers »

Of ineens M7 op deze lijn ook? Kunnen die eigenlijk 25kV aan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 23 feb 2020, 09:53 Of ineens M7 op deze lijn ook? Kunnen die eigenlijk 25kV aan?
Die kunnen 25KV en als ik het goed voor heb ook 1,5KV. Daarmee bedoelen we de M7 moterstellen
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 23 feb 2020, 05:59 Dan ben ik toch ook heel benieuwd welke materieelverschuivingen dat zal veroorzaken. Een groot deel van de treinen tot Aarlen wordt nog steeds door (mono-) MS96's gedaan en ook de pendels tussen Aarlen en Luxemburg (meestal met 13+I6/I10/I11) hebben dan mogelijk niet veel zin meer als het nieuwe 25kV-materieel toch meteen naar Luxemburg kan doorrijden. Ik hoop alvast dat er geen massale Desiro-import zal gebeuren...
Zoveel meerspannige Desiro's op overschot zijn er zeker niet, nu ze ook van Liers naar Luxemburg rijden (en merk op dat deze vanaf december elk uur zal rijden). Daarnaast worden ze ook gebruikt voor nagenoeg alle L-treinen in de provincie Luxemburg en de P-treinen naar Brecht/Noorderkempen.
jan_olieslagers schreef: Of ineens M7 op deze lijn ook? Kunnen die eigenlijk 25kV aan?
Hopelijk komen daar geen M7's de eerste jaren, totdat ze een toelating voor Luxemburg hebben, want anders zullen we nog steeds verplicht moeten overstappen in Aarlen om naar Luxemburg te sporen.
Iain Dobson
Berichten: 262
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Iain Dobson »

Shrek schreef: 23 feb 2020, 00:03 De 25kV vanaf Libramont komt zelfs deze zomer al in dienst. Het onderstation in Stockem is al gereed en de bovenleiding zo goed als.
Apologies for posting in English.

Does anyone know the actual date 25kV will be extended to Libramont? Are the current engineering works which finish in late May part of the changeover?

Will the 25kV / 3000 V DC changeover be at Hatrival north of Libramont?

Lastly does anyone know when the 25kV will be extended to the Meuse Bridge in Namur?

Any information would be appreciated.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Iain Dobson schreef: 16 mei 2020, 23:32 Does anyone know the actual date 25kV will be extended to Libramont? Are the current engineering works which finish in late May part of the changeover?

Will the 25kV / 3000 V DC changeover be at Hatrival north of Libramont?

Lastly does anyone know when the 25kV will be extended to the Meuse Bridge in Namur?

Any information would be appreciated.
De exacte datum weet ik niet, maar het zou pas ergens in 2021 zijn. Wanneer het tot Namen gaat is helemaal koffiedik kijken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 16 mei 2020, 23:40
Iain Dobson schreef: 16 mei 2020, 23:32 Does anyone know the actual date 25kV will be extended to Libramont? Are the current engineering works which finish in late May part of the changeover?

Will the 25kV / 3000 V DC changeover be at Hatrival north of Libramont?

Lastly does anyone know when the 25kV will be extended to the Meuse Bridge in Namur?

Any information would be appreciated.
De exacte datum weet ik niet, maar het zou pas ergens in 2021 zijn. Wanneer het tot Namen gaat is helemaal koffiedik kijken.
Ik hoop dat Ian geen Google Translate gebruikt, want je tweede zin wordt daar vertaald als "When it comes to Namur, coffee grounds are completely covered." :lol: :lol: it's an expression used to say there's no clue whatsoever yet.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dentheo »

Ik denk dat de Engelsen theeblaadjes lezen..... reading tea-leaves..Ian ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Iain Dobson
Berichten: 262
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Iain Dobson »

dentheo schreef: 17 mei 2020, 10:31 Ik denk dat de Engelsen theeblaadjes lezen..... reading tea-leaves..Ian ?
I am with it now! We do read the tea leaves to predict the future.

https://www.allure.com/story/how-to-rea ... sseography

We also look at Crystal Balls [large glass balls], tap the table [a seance] and guessing also works.
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jpvdveer »

Onderstaand twee foto's van de huidige situatie in Ciney. Het nieuwe perron krijgt aardig vorm, en op de eerste foto is ook te zien dat het huidige perron door een nieuw perron zal worden vervangen. Uiteindelijk krijgt Ciney dus twee perrons.
IMG_1899.JPG
IMG_1898.JPG
Het westelijke spoor aan de zuidzijde van het station is al naar het nieuwe perron geleid en is momenteel dus buiten dienst (en wordt momenteel vernieuwd) - de treinen gaan hier momenteel allemaal over het oostelijke spoor.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Davy »

Wat wordt de definitieve configuratie van het station Ciney?
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Klassiekje »

Het zouden niet twee maar drie perrons moeten zijn :wink:

Sporen 1 tot 4 voor reizigerstreinen en spoor 5 voor de CFB.
En ik dacht ook nog twee bundelsporen.

EDIT: De aansluiting van de CFB zou ook apart kunnen liggen, daar ben ik niet zeker van.

Meer hier. (Franstalig)
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jpvdveer »

Aha - er komen op basis van dit document zelfs vijf sporen voor reizigers met drie perrons (plus een vierde perron voor de CFB). Ik neem aan dat het momenteel in aanbouw zijnde perron dan de toekomstige sporen 4 en 5 omvat.
Plaats reactie