Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

nahoj schreef: I.v.m. herelektrificatie: dit is eveneens een erg dure ingreep. Die bovendien een heleboel ander NMBS materieel uitlsuit.
Dat eerste is niet waar.
Wanneer op een bepaalde lijn de bovenleiding en onderstations versleten zijn en compleet vernieuwd moeten worden (zoals op L162 het geval is) is het goedkoper dit op 25kV te doen. Er is tevens meer vermogen beschikbaar voor de treinen.
Indien er dus genoeg materieel is dat 25kV aankan is dit veruit de beste oplossing.
Wanneer de witte klassiekjes en de 800-en eruit gaan en op hun beurt door meerspannig materieel vervangen worden, moet men de retrofit van de desiros gemakkelijk kunnen uitvoeren vind ik. Zodat op dat moment enkel nog de breaks, sprinters en loc 21+27 enkel op 3kV werken. De rest van het materieel is dan meerspannig (12,13,18,19,28 + nieuwe reeksen) of geretrofit (MS96 en MS08). Dan kan men zonder probleem elke te vernieuwen lijn op 25kV zetten. Dit bespaart op termijn zeer veel geld :wink:
pietje

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
nahoj schreef: I.v.m. herelektrificatie: dit is eveneens een erg dure ingreep. Die bovendien een heleboel ander NMBS materieel uitlsuit.
Dat eerste is niet waar.
Wanneer op een bepaalde lijn de bovenleiding en onderstations versleten zijn en compleet vernieuwd moeten worden (zoals op L162 het geval is) is het goedkoper dit op 25kV te doen. Er is tevens meer vermogen beschikbaar voor de treinen.
Indien er dus genoeg materieel is dat 25kV aankan is dit veruit de beste oplossing.
Wanneer de witte klassiekjes en de 800-en eruit gaan en op hun beurt door meerspannig materieel vervangen worden, moet men de retrofit van de desiros gemakkelijk kunnen uitvoeren vind ik. Zodat op dat moment enkel nog de breaks, sprinters en loc 21+27 enkel op 3kV werken. De rest van het materieel is dan meerspannig (12,13,18,19,28 + nieuwe reeksen) of geretrofit (MS96 en MS08). Dan kan men zonder probleem elke te vernieuwen lijn op 25kV zetten. Dit bespaart op termijn zeer veel geld :wink:
Hier sluit ik mij grotendeels bij aan, wel moet er rekening mee gehouden worden om niet al te kleine 25kV "eilandjes" te maken, oa. omwille van de noodzakelijke spanningssluizen.
ik vind het namelijk 100% verdedigbaar dat L25N volledig in 3 kV is uitgevoerd, maar een langere lijn, zoals Herentals-Neerpelt, is zonder twijfel goedkoper in bouw én exploitatie als ze in 25kV gebouwd wordt.
Zoals men de ombouw nu aanpakt, namelijk beginnen met lijnen die grenzen aan andere 25kV lijnen, is de meest pragmatische.
Het kan wel erg interessant worden als vroeg of laat een groot station als Namen of Luik aan de beurt komt, maar dat is zeker niet voor de eerste 10 jaar.
Trammist

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trammist »

pietje schreef:ik vind het namelijk 100% verdedigbaar dat L25N volledig in 3 kV is uitgevoerd, maar een langere lijn, zoals Herentals-Neerpelt, is zonder twijfel goedkoper in bouw én exploitatie als ze in 25kV gebouwd wordt.
Jammer genoeg is er voorlopig enkel Herentals-Mol gepland. Dat zou wél een 25kV-eilandje worden. Best zou zijn als men op 3kV-elektrificeert met installaties die 25kV-compatibel zijn, voor zover dat mogelijk is, natuurlijk.
pietje schreef:Het kan wel erg interessant worden als vroeg of laat een groot station als Namen of Luik aan de beurt komt, maar dat is zeker niet voor de eerste 10 jaar.
Hmm... ik dacht dat L162 vanuit Namen vertrok ?
Shrek schreef:Dat eerste is niet waar.
Wanneer op een bepaalde lijn de bovenleiding en onderstations versleten zijn en compleet vernieuwd moeten worden (zoals op L162 het geval is) is het goedkoper dit op 25kV te doen.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door 260689 »

Als men een bovenleiding vernieuwd of dergelijke, deze kan zowel op 3kv als op 25kv worden gezet. Is dit waar of niet? Steven of Dieter weten jullie daar iets van?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Als men een bovenleiding vernieuwd of dergelijke, deze kan zowel op 3kv als op 25kv worden gezet. Is dit waar of niet? Steven of Dieter weten jullie daar iets van?
Neen zo eenvoudig is het niet. Je kan ofwel een 3kV bovenleiding installeren (zoals op pakweg L25) ofwel een 25kV bovenleiding (zoals op pakweg L2). Alleen die laatste kan je ook op 3kV uitbaten, omgekeerd kan niet :wink:
Op het stuk Athus-Autelbas is de bovenleiding al enkele jaren gebouwd voor 25kV, maar momenteel wordt ze uitgebaat op 3kV :)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door bobke »

Vraagje, het derde en vierde spoor dat tussen Brugge en Gent wordt aangelegd, wordt dat 25kv of 3kv?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

Dat zal eerder 3kV worden, men streeft er nu vooral na om alles ten zuiden van Samber en Maas op 25kV te krijgen. Daarna zal eventueel de rest wel volgen maar dan zijn we alweer 20 of 30 jaar verder.
Trammist

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Trammist »

Tegen wanneer komt Namen-Dinant aan de beurt?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door bobke »

Steven schreef:Dat zal eerder 3kV worden, men streeft er nu vooral na om alles ten zuiden van Samber en Maas op 25kV te krijgen. Daarna zal eventueel de rest wel volgen maar dan zijn we alweer 20 of 30 jaar verder.
Men is van plan om in de toekomst op 25kv te rijden, dan vind ik wel, dat men ieder kans (het aanleggen van een nieuwe spoorlijn, of herelektrificatie,...) moet grijpen om een 25kv wasdraad te hangen. En aangezien het mogelijk is om op 25kv met 3kv treinen te rijden (en omgekeerd gaat niet), zie ik niet echt de problemen om toch niet te doen?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door LML »

Ik denk ook eerder dat er voor Herentals-Mol 25000V~ -infrastructuur zal geplaatst worden, maar dat de spanning 3000V= wordt.
Dit stukje op 25000V~ zetten zou ontzettend lomp zijn. Dan heb je materieel nodig voor 2 spanningen...
Als ze dan Herentals-Antwerpen herelektrificeren over x-aantal jaar, dan kan je de hele boel op 25000V~ zetten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

LML schreef:Ik denk ook eerder dat er voor Herentals-Mol 25000V~ -infrastructuur zal geplaatst worden, maar dat de spanning 3000V= wordt.
Dit stukje op 25000V~ zetten zou ontzettend lomp zijn. Dan heb je materieel nodig voor 2 spanningen...
Als ze dan Herentals-Antwerpen herelektrificeren over x-aantal jaar, dan kan je de hele boel op 25000V~ zetten...
Over 3 jaar (wanneer dat traject klaar zou moeten zijn) zijn er 100 nieuwe stellen die op 2 spanningen kunnen rijden samen met 120 locs, dus ik zie niet echt een tekort aan materieel.
Het enige probleem om dat op die lijn te doen is het ontbreken van een onderstation, zo eentje alleen bouwen voor dat korte stukje is misschien wat duur :roll:
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dentheo »

bobke schreef:
Men is van plan om in de toekomst op 25kv te rijden, dan vind ik wel, dat men ieder kans (het aanleggen van een nieuwe spoorlijn, of herelektrificatie,...) moet grijpen om een 25kv wasdraad te hangen. En aangezien het mogelijk is om op 25kv met 3kv treinen te rijden (en omgekeerd gaat niet), zie ik niet echt de problemen om toch niet te doen?
Verbaast mij nog altijd dat Frankrijk met 1500V en 25KV dat niet op grote schaal doet... voordelen zullen dus nogal meevallen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door nighttrain »

LML schreef:Ik denk ook eerder dat er voor Herentals-Mol 25000V~ -infrastructuur zal geplaatst worden, maar dat de spanning 3000V= wordt.
Dit stukje op 25000V~ zetten zou ontzettend lomp zijn. Dan heb je materieel nodig voor 2 spanningen...
Als ze dan Herentals-Antwerpen herelektrificeren over x-aantal jaar, dan kan je de hele boel op 25000V~ zetten...
waarom voor 2 spanningen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Dieselfreak »

bobke schreef:En aangezien het mogelijk is om op 25kv met 3kv treinen te rijden (en omgekeerd gaat niet)
Is het niet precies omgekeerd? Bij mijn weten kan al het materieel dat op 25kv kan rijden (HLE 13, AM96 nummers 441-490, hogesnelheidstreinen die in Brussel stoppen,...) ook op 3kv rijden, maar kunnen Breaks, klassiekjes, Duikbrillen, etc. uitsluitend op 3kv rijden.

Een probleem van 25kv is, dat M6'en niet op die lijnen kunnen rijden omdat er vanwege de hogere spanning een grotere afstand moet zijn tussen het dak van de rijtuigen en de bovenleiding, die bij de M6 niet gehaald wordt. De M6'en zijn nog gloednieuw, ik zie dus nog niet snel het hele Belgische net onder 25kv gestoken worden, of die honderden rijtuigen mogen geschrapt worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door nighttrain »

Dieselfreak schreef:
bobke schreef:En aangezien het mogelijk is om op 25kv met 3kv treinen te rijden (en omgekeerd gaat niet)
Is het niet precies omgekeerd? Bij mijn weten kan al het materieel dat op 25kv kan rijden (HLE 13, AM96 nummers 441-490, hogesnelheidstreinen die in Brussel stoppen,...) ook op 3kv rijden, maar kunnen Breaks, klassiekjes, Duikbrillen, etc. uitsluitend op 3kv rijden.

Een probleem van 25kv is, dat M6'en niet op die lijnen kunnen rijden omdat er vanwege de hogere spanning een grotere afstand moet zijn tussen het dak van de rijtuigen en de bovenleiding, die bij de M6 niet gehaald wordt. De M6'en zijn nog gloednieuw, ik zie dus nog niet snel het hele Belgische net onder 25kv gestoken worden, of die honderden rijtuigen mogen geschrapt worden.
Wat bepaald wat in de hele vraagstellining??wat is ondergeschikt?
Plaats reactie