Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Verbaast mij nog altijd dat Frankrijk met 1500V en 25KV dat niet op grote schaal doet... voordelen zullen dus nogal meevallen ?
In Frankrijk wordt er geen enkele lijn nog op 1500v gebouwd/geëlektrificeerd.
Is er in Frankrijk ooit een duidelijk "beleid" geweest om stapsgewijze "om te bouwen" ?
Volgens mij is er in praktisch alle gelijkstroom-landen een "studie" geweest, nergens heeft men genoeg voordelen gevonden om "om te bouwen".
Laatst gewijzigd door dentheo op 09 jan 2011, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
bobke schreef:
Men is van plan om in de toekomst op 25kv te rijden, dan vind ik wel, dat men ieder kans (het aanleggen van een nieuwe spoorlijn, of herelektrificatie,...) moet grijpen om een 25kv wasdraad te hangen. En aangezien het mogelijk is om op 25kv met 3kv treinen te rijden (en omgekeerd gaat niet), zie ik niet echt de problemen om toch niet te doen?
Verbaast mij nog altijd dat Frankrijk met 1500V en 25KV dat niet op grote schaal doet... voordelen zullen dus nogal meevallen ?
Beide systemen hebben hun pro's.
25kv meer onderhoud van de isolatoren, duurdere produkten om ze te wassen. regelmatig buitendienststelliningen.Met 25Kv kan je gemakkelijker berekenen op welke mast/isolator er problemen zijn.
de schakelaars voor 25kv zijn ook duurder ,maar je kan makkelijker herconfigureren.De topografie van de lijn is ook afhakelijk, alsook de plaatsing van het equipment met betreking tot overslag.
Behalve de uniformiteit ttz alles op 25kv en geen meerspaningslocs meer nodig (behalve...) is de rest millimeterwerk bij de pro en contra.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Verbaast mij nog altijd dat Frankrijk met 1500V en 25KV dat niet op grote schaal doet... voordelen zullen dus nogal meevallen ?
In Frankrijk wordt er geen enkele lijn nog op 1500v gebouwd/geëlektrificeerd.
Is er in Frankrijk ooit een duidelijk "beleid" geweest om stapsgewijze "om te bouwen" ?
Volgens mij is er in praktisch alle gelijkstroom-landen een "studie" geweest, nergens heeft men genoeg voordelen gevonden om "om te bouwen".
Daarbij komt nog de geografische en atmospherische omgeving soms beter is voor 3KV of 1.5KV dan 25KV.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Bij 25 kV is dat allemaal haalbaar met 1 onderstation ergens in Mol (handig, want vlak bij een elektriciteitscentrale) de autotrafo's voor 25kV hebben geen externe aansluiting (bij Elia), waardoor deze optie veel goedkoper is.
En aangezien er tegen de tijd dat de wasdraad in Mol operationeel is, voldoende Desiro's of 18'en zijn, kan het geen probleem zijn om direct op 25 kV te werken.
Nein man ! In Mol zitten ze nu al met veel te weinig reactief vermogen, daar kunnen echt geen treinen meer bij. Een groot onderstation in Herentals of Geel recht aan de 380kV lijkt mij een veel betere oplossing. Ook in de ardennen hebben ze de 25kV-onderstations aan de grootste hoogspanningslijnen gehangen en niet aan het lokale net, omdat de belastingen zeer onevenwichtig zijn.
pietje schreef: Hetgeen ik trouwens bedoelde met geen te kleine "eilandjes" is dat je lijnen van pakweg 10 km best niet omzet naar 25kV als deze aan beide uiteindes aansluit op een 3KV net, vooral ivm. de noodzakelijke spanningssluizen.
De lijn naar Mol luit enkel in Herentals en Hasselt aan op klassiek 3kV net, en dat is toch gemakkelijk 50 km uit elkaar, dus niet zo'n probleem.
25 kV-eilandjes zijn volgens mij niet eens z'n groot probleem. Een spanningssluis is nu ook weer niet zo ingewikkeld en modern materieel doet de omschakeling volledig automatisch :)
LHOON schreef: Deze opmerking had betrekking op het gebruik van een 25 kV bovenleiding op 3kV. Voor uw voorbeeld (12200 kW) geeft dit een stroom van ongeveer 500A bij 25kV, waarop de bovenleiding moet voorzien zijn (gesteld dat de arbeidsfactor ongeveer 1 is). Deze stroom geeft bij 3kV echter slechts 1500kW vermogen...

Vandaar dat de bovenleidingen bij 3kV (en a fortiori bij 1500V) een veel grotere sectie moeten hebben!
Maar zoals ik al eerder zei wordt in de tijdelijke 3kV-configuratie de veel dikkere feeder mee gebruikt als onderdeel van de bovenleiding, waardoor de stromen (bijna) even groot mogen zijn als bij een klassieke 3000v-lijn :wink:
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door b-loc »

Dus als ik het goed begrijp zal er eerst 3KV op de bovenleiding staan en daarna pas 25KV?
pietje

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
pietje schreef: Bij 25 kV is dat allemaal haalbaar met 1 onderstation ergens in Mol (handig, want vlak bij een elektriciteitscentrale) de autotrafo's voor 25kV hebben geen externe aansluiting (bij Elia), waardoor deze optie veel goedkoper is.
En aangezien er tegen de tijd dat de wasdraad in Mol operationeel is, voldoende Desiro's of 18'en zijn, kan het geen probleem zijn om direct op 25 kV te werken.
Nein man ! In Mol zitten ze nu al met veel te weinig reactief vermogen, daar kunnen echt geen treinen meer bij. Een groot onderstation in Herentals of Geel recht aan de 380kV lijkt mij een veel betere oplossing. Ook in de ardennen hebben ze de 25kV-onderstations aan de grootste hoogspanningslijnen gehangen en niet aan het lokale net, omdat de belastingen zeer onevenwichtig zijn.
Euh, dat van Mol was maar een voorbeeldje, Geel is ook al goed :wink:
Ik wist niet dat ELIA toestond om aan te sluiten op de 380 kV, maar in de industriezone van Geel passeert nog een andere hoogspanningslijn.

edit: blijkbaar wordt Achene/Houyet gevoed vanop 380 kV, maar daar is in de buurt ook niets anders te vinden. De andere 25 kV lijnen worden gevoed vanuit 150 en 220 kV lijnen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Accelerat »

Misschien een compleet debiele nergens op slaande vraag, maar toch stel ik hem:
Is de stroomrekening voor 25 kV niet VÉÉL duurder dan die voor 3 kV?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door LHOON »

sncf-sncb schreef:Misschien een compleet debiele nergens op slaande vraag, maar toch stel ik hem:
Is de stroomrekening voor 25 kV niet VÉÉL duurder dan die voor 3 kV?
Men betaalt voor geleverde energie (kWh), dus dat zal het verschil niet maken. Integendeel, bij 25 kV zijn de verliezen wellicht iets minder.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door LHOON »

nighttrain schreef: Daarbij komt nog de geografische en atmospherische omgeving soms beter is voor 3KV of 1.5KV dan 25KV.
Dit begrijp ik niet goed; heeft dit te maken met beperkt ruimteprofiel?

In Brussel zou naar verluidt 25 kV een probleem zijn op de NZV gezien de beschikbare ruimte in de tunnels niet voldoede zou zijn voor de lange 25 kV isolatoren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Euh, dat van Mol was maar een voorbeeldje, Geel is ook al goed :wink:
Ik wist niet dat ELIA toestond om aan te sluiten op de 380 kV, maar in de industriezone van Geel passeert nog een andere hoogspanningslijn.

edit: blijkbaar wordt Achene/Houyet gevoed vanop 380 kV, maar daar is in de buurt ook niets anders te vinden. De andere 25 kV lijnen worden gevoed vanuit 150 en 220 kV lijnen.
Men neemt steeds (met uitzondering van Trois-Ponts) het sterkste net dat in de buurt ligt, ook voor Elia komt dit beter uit. In Trois-Ponts staat de 220kV transfo wel vlak naast die van 380kV, dus in de praktijk hangt die ook direct op het grootste net :)

LHOON schreef: Dit begrijp ik niet goed; heeft dit te maken met beperkt ruimteprofiel?
Het atmosferische deel begrijp ik wel, wanneer er vochtige, zoute lucht in de buurt van 25kV lijnen komt gebeuren er soms ongewilde overslagen. Op de lijn Lille-Kanaaltunnel gebeurt dit van tijd tot tijd. Maar geografisch lijkt er mij niet echt een verschil te zijn. Met 25kV kan je meer vermogen naar de treinen sturen waardoor ze misschien iets sneller een bergpas over kunnen, maar dat kan in princiepe ook door gewoon nog meer en nog grotere DC-onderstations te bouwen :roll:
LHOON schreef: In Brussel zou naar verluidt 25 kV een probleem zijn op de NZV gezien de beschikbare ruimte in de tunnels niet voldoede zou zijn voor de lange 25 kV isolatoren.
In de tunnels van L37 was ook geen plaats voor een 3000v bovenleiding, dus hebben ze alles daar een beetje dieper gegraven. Misschien kan zoiets ook wel in brussel.
Er bestaan ook systemen met vaste staven boven het spoor ipv bovenleidingskabels, dit neemt een stuk minder plaats in maar laat geen hoge snelheden toe (maar dat is geen probleem in de NZV).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

LHOON schreef:
sncf-sncb schreef:Misschien een compleet debiele nergens op slaande vraag, maar toch stel ik hem:
Is de stroomrekening voor 25 kV niet VÉÉL duurder dan die voor 3 kV?
Men betaalt voor geleverde energie (kWh), dus dat zal het verschil niet maken. Integendeel, bij 25 kV zijn de verliezen wellicht iets minder.
Inderdaad, en volgens de netverklaring betaalt de verbuiker aan infrabel ook de kost van de verliezen.
Misschien is infrabel dan toch niet zo slecht af met die 3000v :lol:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Accelerat »

Bedankt voor de uitleg, het is mij nu duidelijk. :D
pietje

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door pietje »

dentheo schreef: Is er in Frankrijk ooit een duidelijk "beleid" geweest om stapsgewijze "om te bouwen" ?
Volgens mij is er in praktisch alle gelijkstroom-landen een "studie" geweest, nergens heeft men genoeg voordelen gevonden om "om te bouwen".
Dat komt ook omdat ombouwen niet het juiste woord is, maar eerder afbreken en volledig van 0 beginnen.
Tevens zullen de voordelen toch wel voldoende zijn om 25 kV "eilandjes" te bouwen temidden 1500V lijnen, terwijl het omgekeerde nergens gebeurt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

nog vermelden, dat de EU sterke promotie maakt voor het gebruik van 15kV of 25kV.
lucdekeyser

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door lucdekeyser »

Vooraleer heel het net is omgeschakeld naar 25 kV zijn we 2070, of later
Is de timing van die omschakeling nog niet bekend?

Luc
Plaats reactie