Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dantjebram72 »

TimJ36 schreef: 23 jan 2021, 15:49 25kV wisselstroom is veel gevaarlijker bij elektrocutie, waarom behouden we het niet op het veiligere 3kV gelijkstroom?
3KV en veilig passen niet echt in een zin samen. Bij aanraking van zowel 25kv als 3kv zijn de gevolgen altijd fataal. Er zijn bij mijn weten nog nooit incidenten gebeurt bij een 25kv bovenleiding die met een 3kv bovenleiding voorkomen waren.

Daartegen wegen door voordelen van 25Kv totaal niet op tegen de nadelen van 3kv. De droom van Infrabel is dan ook een heel spoorwegnet onder 25kv.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

dantjebram72 schreef: 24 jan 2021, 12:56
TimJ36 schreef: 23 jan 2021, 15:49 25kV wisselstroom is veel gevaarlijker bij elektrocutie, waarom behouden we het niet op het veiligere 3kV gelijkstroom?
3KV en veilig passen niet echt in een zin samen. Bij aanraking van zowel 25kv als 3kv zijn de gevolgen altijd fataal. Er zijn bij mijn weten nog nooit incidenten gebeurt bij een 25kv bovenleiding die met een 3kv bovenleiding voorkomen waren.
Inderdaad, 3kV is helemaal niet minder gevaarlijk dan 25kV; dat hangt namelijk van de stroomsnelheid en niet van de spanning af.
Maar zo'n schok is ook niet altijd fataal, bij geen van beide. Maar die discussie gaat waarschijnlijk wat te veel off-topic...
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door pietje »

trainlovertje schreef: 24 jan 2021, 13:11 Inderdaad, 3kV is helemaal niet minder gevaarlijk dan 25kV; dat hangt namelijk van de stroomsnelheid en niet van de spanning af.
Dat moet je eens uitleggen, want stroomsnelheid is iets waarvan ik in deze context nog nooit gehoord heb.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 24 jan 2021, 21:53
trainlovertje schreef: 24 jan 2021, 13:11 Inderdaad, 3kV is helemaal niet minder gevaarlijk dan 25kV; dat hangt namelijk van de stroomsnelheid en niet van de spanning af.
Dat moet je eens uitleggen, want stroomsnelheid is iets waarvan ik in deze context nog nooit gehoord heb.
Sorry, ik bedoelde stroomsterkte.
Op het werk, meer bepaald bij de hemodynamiek in de kritieke geneeskunde, hebben we het wel eens over de stroomsnelheid van bloed. En in die materie wordt ook de Wet van Ohm gebruikt, hoewel het begrip stroomsnelheid eigenlijk enkel voorkomt in de Wet van Bernoulli...
Bon, heel even alles door elkaar gegooid in mijn hoofd, maar het dus gewoon stroom of stroomsterkte
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 24 jan 2021, 23:30 Sorry, ik bedoelde stroomsterkte.
Op het werk, meer bepaald bij de hemodynamiek in de kritieke geneeskunde, hebben we het wel eens over de stroomsnelheid van bloed. En in die materie wordt ook de Wet van Ohm gebruikt, hoewel het begrip stroomsnelheid eigenlijk enkel voorkomt in de Wet van Bernoulli...
Bon, heel even alles door elkaar gegooid in mijn hoofd, maar het dus gewoon stroom of stroomsterkte
Maar zoals hierboven al gesteld: 3kV en 25kV zijn even dodelijk, je moet er gewoon ver van weg blijven. Dit is ook helemaal geen groot probleem in ons land, buiten koperdieven en dat tragisch geval met spelende kinderen heb ik nog niet gehoord van iemand die de laatste jaren geëlektrocuteerd is aan de bovenleiding.
Dit is dus absoluut geen factor waar Infrabel naar kijkt bij bovenleidingsbouw of -vernieuwing.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dantjebram72 »

pietje schreef: 24 jan 2021, 21:53
trainlovertje schreef: 24 jan 2021, 13:11 Inderdaad, 3kV is helemaal niet minder gevaarlijk dan 25kV; dat hangt namelijk van de stroomsnelheid en niet van de spanning af.
Dat moet je eens uitleggen, want stroomsnelheid is iets waarvan ik in deze context nog nooit gehoord heb.
De 2 belangrijke factoren waar mensen aan dood gaan bij elektrocutie zijn Stroomsterkte en tijdsduur. De Stroomsterkte is gelijk aan de spanning delen door de weerstand. Het menselijk lichaam heeft een weerstand tussen de 10000 en de 50000 ohm. Dat wil dus zeggen dat je bij 3KV in het beste geval een stroom krijgt van 60MA en het slechte geval 300Ma. Bij 25Kv is die respectievelijk 500mA beste geval en 2500mA. Dit wil concreet zeggen dat je in bepaalde condities bij 3KV door het oog van de naald kan kruipen, maar in de meeste gevallen zullen zowel 3KV en 25KV even dodelijk zijn.

Er zijn nog veel andere factoren zoals gelijkspanning, wisselspanning. doorslag van isolatie materiaal, ionisatie maar dat zou ons te ver leiden. Zoals al aangegeven moet je al serieus je best doen om in aanraking te komen met de bovenleiding en is het in beide gevallen bijna even fataal. Voor Infrabel dus totaal geen argument om niet voor 25KV te gaan

0 tot 2 mA - Prikkelend gevoel - loslaten van de spanningsdraad is mogelijk
2 tot 10 mA - Spieren verkrampen in de onderarm - loslaten van de spanningsdraad is nog met moeite mogelijk
10 tot 20 mA - Totale spierkramp - loslaten van de spanningsdraad is niet meer mogelijk
20 tot 30 mA - Ademnood - bij ontbreken van directe hulp is verstikking het gevolg
30 tot 100 mA - Ernstige ademnood - verstikking volgt meestal direct
Meer dan 100 mA - Meestal dodelijk
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

25 kV heeft ook minder onderstations nodig... Maar wel grotere isolatoren, en om heel België om te bouwen zal dat nog de grootste hinderpaal worden, want je moet dus ook meer afstand houden van bruggen en andere kunstwerken. Wellicht zijn er al studies naar gebeurd, maar ik zie het niet direct gebeuren in onze Noord-Zuidverbinding...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door K V B »

groentje schreef: 25 jan 2021, 04:01 25 kV heeft ook minder onderstations nodig... Maar wel grotere isolatoren, en om heel België om te bouwen zal dat nog de grootste hinderpaal worden, want je moet dus ook meer afstand houden van bruggen en andere kunstwerken. Wellicht zijn er al studies naar gebeurd, maar ik zie het niet direct gebeuren in onze Noord-Zuidverbinding...
De doorslagspanning in lucht is iets van 1Kv/mm, dus voor 25Kv is een afstand van 2,5cm eigenlijk al genoeg. Als men ooit de NZ verbinding zou herelektrificeren zou men dat met een stroomrail an het plafond kunnen doen. Zo dat men dat elders ook wel voor tunnels. Er zijn zelfs metro's die op 25Kv rijden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 25 jan 2021, 13:38
groentje schreef: 25 jan 2021, 04:01 25 kV heeft ook minder onderstations nodig... Maar wel grotere isolatoren, en om heel België om te bouwen zal dat nog de grootste hinderpaal worden, want je moet dus ook meer afstand houden van bruggen en andere kunstwerken. Wellicht zijn er al studies naar gebeurd, maar ik zie het niet direct gebeuren in onze Noord-Zuidverbinding...
De doorslagspanning in lucht is iets van 1Kv/mm, dus voor 25Kv is een afstand van 2,5cm eigenlijk al genoeg. Als men ooit de NZ verbinding zou herelektrificeren zou men dat met een stroomrail an het plafond kunnen doen. Zo dat men dat elders ook wel voor tunnels. Er zijn zelfs metro's die op 25Kv rijden...
2,5 cm in ideale omstandigheden, een beetje vochtigheid kan dat al veranderen. Met veiligheidsafstanden enzo erbij zit je al snel aan 30 cm. Maar ook dat is zeker niet onmogelijk in tunnels en wordt op meerdere plaatsen probleemloos toegepast.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 25 jan 2021, 14:52
K V B schreef: 25 jan 2021, 13:38
groentje schreef: 25 jan 2021, 04:01 25 kV heeft ook minder onderstations nodig... Maar wel grotere isolatoren, en om heel België om te bouwen zal dat nog de grootste hinderpaal worden, want je moet dus ook meer afstand houden van bruggen en andere kunstwerken. Wellicht zijn er al studies naar gebeurd, maar ik zie het niet direct gebeuren in onze Noord-Zuidverbinding...
De doorslagspanning in lucht is iets van 1Kv/mm, dus voor 25Kv is een afstand van 2,5cm eigenlijk al genoeg. Als men ooit de NZ verbinding zou herelektrificeren zou men dat met een stroomrail an het plafond kunnen doen. Zo dat men dat elders ook wel voor tunnels. Er zijn zelfs metro's die op 25Kv rijden...
2,5 cm in ideale omstandigheden, een beetje vochtigheid kan dat al veranderen. Met veiligheidsafstanden enzo erbij zit je al snel aan 30 cm. Maar ook dat is zeker niet onmogelijk in tunnels en wordt op meerdere plaatsen probleemloos toegepast.
30 cm moet in de NZ verbinding wel lukken. In sommige metrolijnen is het minder...
Stijn Mo
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2021, 09:56

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Stijn Mo »

K V B schreef: 25 jan 2021, 15:43
Shrek schreef: 25 jan 2021, 14:52
K V B schreef: 25 jan 2021, 13:38

De doorslagspanning in lucht is iets van 1Kv/mm, dus voor 25Kv is een afstand van 2,5cm eigenlijk al genoeg. Als men ooit de NZ verbinding zou herelektrificeren zou men dat met een stroomrail an het plafond kunnen doen. Zo dat men dat elders ook wel voor tunnels. Er zijn zelfs metro's die op 25Kv rijden...
2,5 cm in ideale omstandigheden, een beetje vochtigheid kan dat al veranderen. Met veiligheidsafstanden enzo erbij zit je al snel aan 30 cm. Maar ook dat is zeker niet onmogelijk in tunnels en wordt op meerdere plaatsen probleemloos toegepast.
30 cm moet in de NZ verbinding wel lukken. In sommige metrolijnen is het minder...
Is 25KV niet veel gevaarlijker voor inductie. Lijkt me vooral in stationsomgevingen minder veilig. Stel dat er ooit iemand in zijn hoofd haalt om met een lang metalen voorwerp rond te lopen, lijkt me de kans reëel dat via inductie de stroom overspringt. Als ik op 25KV-lijnen werk is dit telkens 1 van de eerste richtlijnen: nooit met een lang voorwerp rondlopen! op 3KV krijg ik nooit die richtlijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jan_olieslagers »

Opletten met de terminologie, er wordt toch bedoeld "vonkoverslag"? Dat heeft niets met inductie te maken!

Dat gezegd zijnde: ja er gaat bij 25 kV eerder overslag optreden dan bij 3 kV, maar er zijn nog meer factoren die meespelen, luchtvochtigheid niet het minst.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Stijn Mo schreef: 30 jan 2021, 10:18 Is 25KV niet veel gevaarlijker voor inductie. Lijkt me vooral in stationsomgevingen minder veilig. Stel dat er ooit iemand in zijn hoofd haalt om met een lang metalen voorwerp rond te lopen, lijkt me de kans reëel dat via inductie de stroom overspringt. Als ik op 25KV-lijnen werk is dit telkens 1 van de eerste richtlijnen: nooit met een lang voorwerp rondlopen! op 3KV krijg ik nooit die richtlijn.
Inductie treedt pas op als je over meerdere honderden meter een parallelle geleider hebt, dus ja als jij met een staaf van 500m lang op het perron staat kan je daar last van hebben. Bij normale gebruiksvoorwerpen is er geen enkel risico.

Je mag in de buurt van geen enkele bovenleiding met lange voorwerpen rondlopen, zoals hierboven al gezegd: of je nu 3000v of 25000v door je heen krijgt, je bent even dood.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door b-loc »

Stijn Mo schreef: 30 jan 2021, 10:18
K V B schreef: 25 jan 2021, 15:43
Shrek schreef: 25 jan 2021, 14:52
2,5 cm in ideale omstandigheden, een beetje vochtigheid kan dat al veranderen. Met veiligheidsafstanden enzo erbij zit je al snel aan 30 cm. Maar ook dat is zeker niet onmogelijk in tunnels en wordt op meerdere plaatsen probleemloos toegepast.
30 cm moet in de NZ verbinding wel lukken. In sommige metrolijnen is het minder...
Is 25KV niet veel gevaarlijker voor inductie. Lijkt me vooral in stationsomgevingen minder veilig. Stel dat er ooit iemand in zijn hoofd haalt om met een lang metalen voorwerp rond te lopen, lijkt me de kans reëel dat via inductie de stroom overspringt. Als ik op 25KV-lijnen werk is dit telkens 1 van de eerste richtlijnen: nooit met een lang voorwerp rondlopen! op 3KV krijg ik nooit die richtlijn.
Ook op lijnen met 3kV staan deze waarschuwingsborden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 16 mei 2020, 23:40
Iain Dobson schreef: 16 mei 2020, 23:32 Does anyone know the actual date 25kV will be extended to Libramont? Are the current engineering works which finish in late May part of the changeover?

Will the 25kV / 3000 V DC changeover be at Hatrival north of Libramont?

Lastly does anyone know when the 25kV will be extended to the Meuse Bridge in Namur?

Any information would be appreciated.
De exacte datum weet ik niet, maar het zou pas ergens in 2021 zijn. Wanneer het tot Namen gaat is helemaal koffiedik kijken.
Ondertussen al meer duidelijkheid voor wanneer het zal zijn dit jaar?
Plaats reactie