Pagina 80 van 101

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 11:53
door JHS2013
Het gaat inderdaad om een tijdelijke snelheidsbeperking maar die tijdelijkheid kan soms redelijk lang gerekt worden en zelfs definitieve wijzigingen voorafgaan. Het gestreepte bord betekent dat dit eindezonebord op een plek staat waar normaal een bord staat met een hogere snelheid (of het begin vormt van de zone met tijdelijke vermindere snelheid).

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 12:00
door Shrek
wbrm schreef: 19 dec 2021, 11:42 Wanneer staat ETCS dan voor deze lijn op de planning (indicatief :lol: )?
Gezien de data toch compleet onbetrouwbaar zijn ga ik er niet op antwoorden. Maar het zal in ieder geval niet voor de komende 2 jaar zijn.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 12:27
door pietje
Maar in principe zou alles ETCS zijn in 2025?
Als je voor eender welke lijn een ruwe schatting wil, zal dat in vele gevallen het antwoord zijn.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 12:49
door Ducktape
Paul schreef: 23 dec 2021, 11:48
Ducktape schreef: 18 dec 2021, 13:22
Paul schreef: 18 dec 2021, 10:55 Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.

Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
De seinen op L. 59 zien eruit zoals op de foto hieronder (voorbij de bundel Sint-Niklaas-Oost, richting Antwerpen). Dat betekent toch "tijdelijke snelheidsbeperking wegens werken", of niet? En dat is toch iets anders dan die korte secties? Of wat is de precieze betekenis van dat rechthoekige bordje met geel-zwarte schuine strepen?

IMG_20211223_104151_887 (800x600).jpg
De 2 zwarte bollen op de borden duiden inderdaad het tijdelijke karakter aan, maar de situatie zal definitief zo worden hoor. Momenteel is het een "tijdelijke beperking" omdat de bestuurders zich nog moeten aanpassen om er maar 120 km/h te rijden ipv 140 km/h. Ikzelf ook, ik ben al 8 jaar bestuurder, en om ons de gewoonte af te leren om daar 140 km/h moet dat extra gesignaleerd worden. Binnen enkele weken/maanden zal het tijdelijke karakter dan verdwijnen en is het een permanente vertraging (tot er ETCS ligt, zoals al vermeld).
Het bord met de zwarte en gele strepen is een 'bijkomend aandachtsbord' zoals JHS2013 al zei. Ook die zullen verdwijnen.

De borden staan los van de 'korte secties', die enkel met lichtseinen getoond kunnen worden. De secties tussen de seinen zijn korter geworden, maar het zijn geen 'korte secties', net omdat de snelheid verlaagd werd. Moest de snelheid 140 km/h gebleven zijn was de afstand om te stoppen voor het volgende sein wel te kort, waardoor je wél met 'korte secties' zit, en dus groen-geel verticaal zal tegenkomen als het sein 2 seinen verder gesloten is.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 13:13
door Paul
Dank je, Ducktape, voor de duidelijke uitleg. Ik dacht dat dat bord met schuine strepen betekende: "werken aan de gang" maar het is dus gewoon om de aandacht te trekken. O.K.

Maar ik blijf erbij: de "modernisering" van de seininrichting heeft dus als resultaat dat de treinen jarenlang (minstens tot 2025) "trager" zullen moeten rijden. Dat is toch de wereld op zijn kop.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 13:40
door trainlovertje
Paul schreef: 23 dec 2021, 13:13 Dank je, Ducktape, voor de duidelijke uitleg. Ik dacht dat dat bord met schuine strepen betekende: "werken aan de gang" maar het is dus gewoon om de aandacht te trekken. O.K.

Maar ik blijf erbij: de "modernisering" van de seininrichting heeft dus als resultaat dat de treinen jarenlang (minstens tot 2025) "trager" zullen moeten rijden. Dat is toch de wereld op zijn kop.
Werken worden aangeduid met een rechthoekig bordje 'TW' (op een witte achtergrond), staat voluit voor Travaux/Werken.
En als je treinen trager gaat laten rijden om er per uur meer over datzelfde stuk spoor te kunnen laten rijden, zonder dat dat een significant reistijdverlenging met zich meebrengt, dan vind ik dat zeker een verantwoorde keuze.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 13:52
door Shrek
Paul schreef: 23 dec 2021, 13:13 Dank je, Ducktape, voor de duidelijke uitleg. Ik dacht dat dat bord met schuine strepen betekende: "werken aan de gang" maar het is dus gewoon om de aandacht te trekken. O.K.

Maar ik blijf erbij: de "modernisering" van de seininrichting heeft dus als resultaat dat de treinen jarenlang (minstens tot 2025) "trager" zullen moeten rijden. Dat is toch de wereld op zijn kop.
Er zijn meer dingen in het leven dan snelheid. Zo is de capaciteit van gemengde lijnen passagiers-goederen nog veel belangrijker dan die paar minuten reistijd. Men wil meer goederentreinen uit de haven richting Gent/Frankrijk, dit is de prijs ervoor.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 14:01
door desirootje
is er iets gelijkaardigs dat ze in Brussel kunnen doen voor capaciteitsverhoging, of is de snelheid daar zo laag dat er weinig extra's uit te halen is. Heeft men trouwens de capaciteit voor het GEN op een kwartierdienst te laten rijden, of plant men dan eerder S3's naar Brussel-Zuid en S8'en naar Brussel-Noord of Schaarbeek? Of is het hele idee van een kwartierfrequentie van de tafel?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 14:34
door Ducktape
trainlovertje schreef: 23 dec 2021, 13:40
Paul schreef: 23 dec 2021, 13:13 Dank je, Ducktape, voor de duidelijke uitleg. Ik dacht dat dat bord met schuine strepen betekende: "werken aan de gang" maar het is dus gewoon om de aandacht te trekken. O.K.

Maar ik blijf erbij: de "modernisering" van de seininrichting heeft dus als resultaat dat de treinen jarenlang (minstens tot 2025) "trager" zullen moeten rijden. Dat is toch de wereld op zijn kop.
Werken worden aangeduid met een rechthoekig bordje 'TW' (op een witte achtergrond), staat voluit voor Travaux/Werken.
En als je treinen trager gaat laten rijden om er per uur meer over datzelfde stuk spoor te kunnen laten rijden, zonder dat dat een significant reistijdverlenging met zich meebrengt, dan vind ik dat zeker een verantwoorde keuze.
Euh nee. Borden TW bestaan al jaren niet meer, en deze werden ook enkel gebruikt als er een werf was die weken of maanden duurde én er indringing in het vrijeruimteprofiel was (lees: mobiele kranen die in en uit het spoor reden bijvoorbeeld).

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 14:37
door jan_olieslagers
desirootje schreef: 23 dec 2021, 14:01 is er iets gelijkaardigs dat ze in Brussel kunnen doen voor capaciteitsverhoging, of is de snelheid daar zo laag dat er weinig extra's uit te halen is. Heeft men trouwens de capaciteit voor het GEN op een kwartierdienst te laten rijden, of plant men dan eerder S3's naar Brussel-Zuid en S8'en naar Brussel-Noord of Schaarbeek? Of is het hele idee van een kwartierfrequentie van de tafel?
Is deze vraag wel op haar plaats in deze draad? Over het GEN zijn er toch al wel, zou ik denken, en met werken heeft dit toch niks te maken?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 15:36
door Paul
Shrek schreef: 23 dec 2021, 13:52
Paul schreef: 23 dec 2021, 13:13 Dank je, Ducktape, voor de duidelijke uitleg. Ik dacht dat dat bord met schuine strepen betekende: "werken aan de gang" maar het is dus gewoon om de aandacht te trekken. O.K.

Maar ik blijf erbij: de "modernisering" van de seininrichting heeft dus als resultaat dat de treinen jarenlang (minstens tot 2025) "trager" zullen moeten rijden. Dat is toch de wereld op zijn kop.
Er zijn meer dingen in het leven dan snelheid. Zo is de capaciteit van gemengde lijnen passagiers-goederen nog veel belangrijker dan die paar minuten reistijd. Men wil meer goederentreinen uit de haven richting Gent/Frankrijk, dit is de prijs ervoor.
Dank je, Shrek, dat argument begrijp ik.
Misschien dan eindelijk ook die kapotte wissel aan Y Melsele eens vervangen, dat zal ook wel helpen om de goederentreinen uit de haven vlotter richting Gent/Frankrijk te krijgen...

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 jan 2022, 11:31
door Paul
Paul schreef: 23 dec 2021, 11:48
IMG_20211223_104151_887 (800x600).jpg
De bordjes met gele en zwarte strepen en de zwarte bollen zijn inmiddels verdwenen:

IMG_20220118_102814_016 (800x600).jpg

De 'tijdelijke' situatie is dus 'permanent' geworden. :wink:
De herhalingsborden onderweg (bv. net voorbij het station van Nieuwkerken-Waas) zijn ook weggenomen. De TB's zullen de nieuwe situatie inmiddels voldoende gewend zijn.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 07 feb 2022, 21:05
door Lukas
Hoi,

Shrek,

De komende weekends zijn er werken gepland op lijn 35 en 53. Weet jij soms wat ze gaan doen?

Lukas

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 07 feb 2022, 21:11
door Shrek
Lukas schreef: 07 feb 2022, 21:05 Hoi,

Shrek,

De komende weekends zijn er werken gepland op lijn 35 en 53. Weet jij soms wat ze gaan doen?

Lukas
Vanalles: bovenleiding, seininrichting, wissels en er is het AWV dat iets aan de viaduct van Wilsele gaat doen waar ze de spoorlijn buitendienst voor moeten hebben.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 07 feb 2022, 21:21
door Lukas
Hoi,

Shrek,

Bedankt voor je snel antwoord!!

Lukas