Pagina 79 van 101

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 10:24
door jpvdveer
Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 13:39
door trainlovertje
jpvdveer schreef: 03 dec 2021, 10:24 Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
Had het ook gelezen. Maar gaan de twee oude sporen THV Groenendaal dan meteen buiten dienst of niet? Want die sporen zijn volgens mij nog niet onder handen genomen, de perrons alleszins helemaal niet.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 13:45
door Shrek
trainlovertje schreef: 03 dec 2021, 13:39
jpvdveer schreef: 03 dec 2021, 10:24 Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
Had het ook gelezen. Maar gaan de twee oude sporen THV Groenendaal dan meteen buiten dienst of niet? Want die sporen zijn volgens mij nog niet onder handen genomen, de perrons alleszins helemaal niet.
De werken gaan één spoor per keer, dus één spoor komt in dienst, één gaat buiten dienst.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 14:56
door trainlovertje
Shrek schreef: 03 dec 2021, 13:45
trainlovertje schreef: 03 dec 2021, 13:39
jpvdveer schreef: 03 dec 2021, 10:24 Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
Had het ook gelezen. Maar gaan de twee oude sporen THV Groenendaal dan meteen buiten dienst of niet? Want die sporen zijn volgens mij nog niet onder handen genomen, de perrons alleszins helemaal niet.
De werken gaan één spoor per keer, dus één spoor komt in dienst, één gaat buiten dienst.
Maar het tweede spoor zal ook voor heel binnenkort zijn, geloof ik?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 15:04
door jpvdveer
Dat lijkt inderdaad ook een heel eind klaar te zijn. Ik weet alleen niet of daarvoor eerst het nieuwe middenperron in Groenendaal afgebouwd moet worden - het gedeelte daarvan wat er nu ligt is deels nogal smal.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 15:17
door Klassiekje
De 'buitenste' nieuwe perrons van Groenendaal komen één dezer dagen in dienst. De middenste gaan dan uiteraard buiten dienst.

Vanaf Bakenbos (tussen La Hulpe en Hoeilaart) wordt het nieuwe traject gevolgd tot net voor Bosvoorde. (richting Brussel)

In Hoeilaart en Groenendaal zullen de treinen dus stoppen op spoor 1 en 4.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 15:45
door Shrek
Klassiekje schreef: 03 dec 2021, 15:17 De 'buitenste' nieuwe perrons van Groenendaal komen één dezer dagen in dienst. De middenste gaan dan uiteraard buiten dienst.
Het noordelijkste spoor was toch al in dienst? Enkel het zuidelijkste komt er nu bij.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 dec 2021, 15:53
door Klassiekje
Shrek schreef: 03 dec 2021, 15:45
Klassiekje schreef: 03 dec 2021, 15:17 De 'buitenste' nieuwe perrons van Groenendaal komen één dezer dagen in dienst. De middenste gaan dan uiteraard buiten dienst.
Het noordelijkste spoor was toch al in dienst? Enkel het zuidelijkste komt er nu bij.
Ja, maar in Groenendaal komt daar ook een nieuw perron in dienst. Iets meer richting Brussel, parallel met de andere nieuwe perrons. :wink:

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 dec 2021, 10:55
door Paul
Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 dec 2021, 13:22
door Ducktape
Paul schreef: 18 dec 2021, 10:55 Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.

Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 dec 2021, 14:04
door Paul
Ducktape schreef: 18 dec 2021, 13:22
Paul schreef: 18 dec 2021, 10:55 Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.

Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
Dank je voor de uitleg, Ducktape.
Ik vind het toch wel straf dat een modernisering van de seininrichting leidt tot een jarenlange vertraging op de lijn...
Zijn er nog lijnen waar men op die manier te werk gaat?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 dec 2021, 14:13
door Shrek
Paul schreef: 18 dec 2021, 14:04
Ducktape schreef: 18 dec 2021, 13:22
Paul schreef: 18 dec 2021, 10:55 Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.

Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
Dank je voor de uitleg, Ducktape.
Ik vind het toch wel straf dat een modernisering van de seininrichting leidt tot een jarenlange vertraging op de lijn...
Zijn er nog lijnen waar men op die manier te werk gaat?
L50A onder andere

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 dec 2021, 02:57
door AlexNL
Er is een seinbeeld (groen geel verticaal) voor de situatie waarbij de blokken te kort zijn, maar wellicht is de seinrichting op L59 hiervoor niet uitgerust en is er i.v.m. de aanstaande uitrol van ETCS voor gekozen dat een tijdelijke snelheidsverlaging te verkiezen is boven een grote investering om meer seinbeelden te kunnen tonen op deze lijn.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 dec 2021, 11:42
door wbrm
Wanneer staat ETCS dan voor deze lijn op de planning (indicatief :lol: )?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 dec 2021, 11:48
door Paul
Ducktape schreef: 18 dec 2021, 13:22
Paul schreef: 18 dec 2021, 10:55 Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.

Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
De seinen op L. 59 zien eruit zoals op de foto hieronder (voorbij de bundel Sint-Niklaas-Oost, richting Antwerpen). Dat betekent toch "tijdelijke snelheidsbeperking wegens werken", of niet? En dat is toch iets anders dan die korte secties? Of wat is de precieze betekenis van dat rechthoekige bordje met geel-zwarte schuine strepen?
IMG_20211223_104151_887 (800x600).jpg