werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door giuseppe »

Shrek schreef: 11 feb 2021, 00:15
CursorX schreef: 11 feb 2021, 00:08 Ondertussen is er ter hoogte van Oostkamp al een heel stuk spoor gelegd aan beide kanten. Ik weet niet waar men de zak geld gevonden heeft, maar 't moet een hele grote geweest zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/02/03 ... 1-2882103/
Tot aan de wissels Stuivenberg gaat al snel in dienst. Oostkamp zal dan al op 4 sporen komen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door CursorX »

giuseppe schreef: 11 feb 2021, 08:59
Shrek schreef: 11 feb 2021, 00:15
CursorX schreef: 11 feb 2021, 00:08 Ondertussen is er ter hoogte van Oostkamp al een heel stuk spoor gelegd aan beide kanten. Ik weet niet waar men de zak geld gevonden heeft, maar 't moet een hele grote geweest zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/02/03 ... 1-2882103/
Tot aan de wissels Stuivenberg gaat al snel in dienst. Oostkamp zal dan al op 4 sporen komen.
Is wissels Stuivenberg iets nieuws? Of zijn dat die aan Beernem? (Eerlijk, ik heb de term nog nooit gehoord)
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door stijn »

CursorX schreef: 11 feb 2021, 09:26 Is wissels Stuivenberg iets nieuws? Of zijn dat die aan Beernem? (Eerlijk, ik heb de term nog nooit gehoord)
Net na Oostkamp (komende van Brugge) kruist de spoorlijn de Styvenbergstraat... vermoedelijk daar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

In de toekomstige situatie komt er inderdaad een wisselcomplex tussen Oostkamp en Beernem, ter vervanginging van de wissels in Beernem zelf.
De wissels in Aalter gaan ook weg ten voordele van een nieuw wisselcomplex tussen Bellem en Aalter en in Landegem zal ook geen enkele wissel meer overblijven eens Drongen volledig uitgebouwd is.
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Y Tivoli »

Ik begrijp nog steeds niet waarom wissels op viersporige stukken voor het laatste stopstation worden gezet.
Dan moet een snelle IC naar een zijspoor waar mogelijks nog een stoptrein rijdt.
Je hebt meer spelling als je die wissel kan zetten/houden waar ze nu ligt. Namelijk na het laatste stopstation (Oostkamp).
Op L36(N) is dat ook zo. Voor Herent richting Leuven bijvoorbeeld en voor Nossegem richting Zaventem.

Is er iets dat ik uit het oog verlies?
Bochtenstraal lijkt het me niet te zijn op stuk Brugge-Oostkamp-Beernem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Y Tivoli schreef: 11 feb 2021, 10:56 Ik begrijp nog steeds niet waarom wissels op viersporige stukken voor het laatste stopstation worden gezet.
Dan moet een snelle IC naar een zijspoor waar mogelijks nog een stoptrein rijdt.
Je hebt meer spelling als je die wissel kan zetten/houden waar ze nu ligt. Namelijk na het laatste stopstation (Oostkamp).
Op L36(N) is dat ook zo. Voor Herent richting Leuven bijvoorbeeld en voor Nossegem richting Zaventem.

Is er iets dat ik uit het oog verlies?
Bochtenstraal lijkt het me niet te zijn op stuk Brugge-Oostkamp-Beernem.
Er is wel een groot verschil tussen beide plaatsen. In Herent zijn het wissels die dagelijks gebruikt worden (vandaar ook de 120 km/h), als het gekund had zouden ze daar wel tussen Herent en Leuven geplaatst zijn.
In Oostkamp gaat het om hulpwissels van 90 km/h die enkel bij problemen of storingen gebruikt worden. Zo'n wisselcomplex ligt best niet te dicht bij het wisselcomplex van Brugge om het stuk op één spoor te beperken bij problemen.
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Y Tivoli »

Shrek schreef: 11 feb 2021, 12:16 In Oostkamp gaat het om hulpwissels van 90 km/h die enkel bij problemen of storingen gebruikt worden. Zo'n wisselcomplex ligt best niet te dicht bij het wisselcomplex van Brugge om het stuk op één spoor te beperken bij problemen.
Ah zo, als hulpwissels? Dat zou ik jammer vinden.
Mij lijkt het wel opportuun om de wissels aan Oostkamp frequent te gebruiken om voor te sorteren voor L50/L51 later. Dit kan ongelijksvloers via L50A/5. Veel beter dan gelijksvloers vlak voor/na station Brugge, zeker als er het om goederentreinen zou gaan.

In zo'n geval is de situatie wel vergelijkbaar met die rond Herent...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Y Tivoli schreef: 11 feb 2021, 14:45
Shrek schreef: 11 feb 2021, 12:16 In Oostkamp gaat het om hulpwissels van 90 km/h die enkel bij problemen of storingen gebruikt worden. Zo'n wisselcomplex ligt best niet te dicht bij het wisselcomplex van Brugge om het stuk op één spoor te beperken bij problemen.
Ah zo, als hulpwissels? Dat zou ik jammer vinden.
Mij lijkt het wel opportuun om de wissels aan Oostkamp frequent te gebruiken om voor te sorteren voor L50/L51 later. Dit kan ongelijksvloers via L50A/5. Veel beter dan gelijksvloers vlak voor/na station Brugge, zeker als er het om goederentreinen zou gaan.

In zo'n geval is de situatie wel vergelijkbaar met die rond Herent...
Goederentreinen zitten in normale omstandigheden op de buitenste sporen, die moeten dus niet wisselen. Voor de IC's naar Knokke en Blankenberge houden ze de kruisingen blijkbaar toch liever in het rooster van Brugge.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 11 feb 2021, 14:55 Goederentreinen zitten in normale omstandigheden op de buitenste sporen, die moeten dus niet wisselen. Voor de IC's naar Knokke en Blankenberge houden ze de kruisingen blijkbaar toch liever in het rooster van Brugge.
Ze zullen wel hun redenen hebben, maar je zou denken "een gelijkvloerse kruising minder is een bron van vertragingen minder".
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 11 feb 2021, 15:37
Shrek schreef: 11 feb 2021, 14:55 Goederentreinen zitten in normale omstandigheden op de buitenste sporen, die moeten dus niet wisselen. Voor de IC's naar Knokke en Blankenberge houden ze de kruisingen blijkbaar toch liever in het rooster van Brugge.
Ze zullen wel hun redenen hebben, maar je zou denken "een gelijkvloerse kruising minder is een bron van vertragingen minder".
De reden is dat L50A/5 (ze gaan die wel hernoemen) op die plaats al vol gaat zitten met goederentreinen en stoptreinen. Het heeft geen zin om 4 sporen aan te leggen als je tussen Brugge en Oostkamp alle verkeer behalve 2 IC's op dezelfde sporen zet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 feb 2021, 12:16 Er is wel een groot verschil tussen beide plaatsen. In Herent zijn het wissels die dagelijks gebruikt worden (vandaar ook de 120 km/h), als het gekund had zouden ze daar wel tussen Herent en Leuven geplaatst zijn.
In Oostkamp gaat het om hulpwissels van 90 km/h die enkel bij problemen of storingen gebruikt worden. Zo'n wisselcomplex ligt best niet te dicht bij het wisselcomplex van Brugge om het stuk op één spoor te beperken bij problemen.
Zijn de wissels van 90 km/h net ten westen van Diegem dan ook hulpwissels? Die worden wel al jarenlang meermaals per uur gebruikt.
Ik had eigenlijk gedacht dat dat met het gereedkomen van de viersporigheid van Brusssel-Zuid naar lijn 50a wel minder zou worden maar die indruk heb ik helaas niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 feb 2021, 19:23
Shrek schreef: 11 feb 2021, 12:16 Er is wel een groot verschil tussen beide plaatsen. In Herent zijn het wissels die dagelijks gebruikt worden (vandaar ook de 120 km/h), als het gekund had zouden ze daar wel tussen Herent en Leuven geplaatst zijn.
In Oostkamp gaat het om hulpwissels van 90 km/h die enkel bij problemen of storingen gebruikt worden. Zo'n wisselcomplex ligt best niet te dicht bij het wisselcomplex van Brugge om het stuk op één spoor te beperken bij problemen.
Zijn de wissels van 90 km/h net ten westen van Diegem dan ook hulpwissels? Die worden wel al jarenlang meermaals per uur gebruikt.
Ik had eigenlijk gedacht dat dat met het gereedkomen van de viersporigheid van Brusssel-Zuid naar lijn 50a wel minder zou worden maar die indruk heb ik helaas niet.

Groetjes,
Rian
Daar is niet genoeg ruimte voor langere wissels. Het blijft wel de bedoeling die in de toekomst minder te gebruiken.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ostbahnhof »

Bericht is verwijderd, niet goed gezien 😀
Laatst gewijzigd door ostbahnhof op 12 feb 2021, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

ostbahnhof schreef: 12 feb 2021, 15:46 Waarschijnlijk staat de routeplanner nog niet op punt. Wegens sluiting van de Kennedy-trein-tunnel rijden de treinen om. De trein van bijlage1 staat niet tussen de treinen van bijlage2. Zou dit tegen morgen nog in orde komen?
Trein 1837 staat er wel degelijk tussen. Het is de eerste optie in de onderste screenshot.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Een vraagje over de werken aan L124: gaat men het stuk tussen Braine-Alliance en Baulers ook op vier sporen brengen? Daar gebeurt namelijk niet veel. Wacht men nog op de vergunningen misschien? Op satellietbeelden lijkt het er alleszins op dat er veel onteigeningen zullen moeten gebeuren in de dorpskern van Lillois-Witterzée, dus ik kan wel begrijpen dat de vergunning hierdoor met wat vertraging komt (zoals op het Vlaamse stuk in Linkebeek en Rode ook het probleem is...).
Plaats reactie