werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

Als je vandaag de Train Map van NMBS eens opent, valt wederom het grote aantal totale lijnonderbrekingen wegens werkzaamheden op. Ik heb hieronder eens een opsomming gemaakt van welke lijnen onderbroken zijn, en het is goed mogelijk dat ik er nog enkele over het hoofd heb gezien:

- lijn 12 tussen Antwerpen-Noorderdokken en Kapellen
- lijn 15 tussen Lier en Herentals
- lijn 21 tussen Sint-Truiden en Hasselt
- lijn 34 tussen Tongeren en Hasselt
- lijn 50 tussen Denderleeuw en Jette
- lijn 53 tussen Mechelen en Leuven
- lijn 59 tussen Antwerpen-Zuid en Sint-Niklaas
- lijn 73 tussen Deinze en Lichtervelde
- lijn 78 tussen Saint-Ghislain en Doornik
- lijn 94 tussen Aat en Edingen
- lijn 96 tussen Bergen en Quévy
- lijn 124 tussen Nijvel en Luttre
- lijn 132 en 134 tussen Charleroi en Couvin

- op lijn 161 rijden geen stoptreinen tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies

De reden dat ik bovenstaande opsomming maak, is dat ik mij afvraag of die werkzaamheden niet efficiënter kunnen verlopen. Vandaag ben ik met de fiets bijvoorbeeld lijn 59 afgereden tussen Beveren en Zwijndrecht, en ik heb onderweg zo'n acht arbeiders van Infrabel aan het spoor zien werken, waarvan er vijf niets aan het doen waren op het moment dat ik er passeerde (behalve het roken van een sigaret). Aan de wissel ter hoogte van Y Zwijndrecht-Fort, waar al meer dan een jaar een 'tijdelijke' snelheidsbeperking van 60 km/h geldt, was niets te zien.

Is er een specifieke reden waarom Infrabel er voor kiest om op zo veel lijnen tegelijk met een relatief klein aantal arbeiders te werken?
Als men met meer arbeiders op een beperkter aantal lijnen zou werken, zouden zulke werkzaamheden volgens mij toch sneller afgelopen kunnen zijn? Er zijn nu namelijk lijnen zoals L12 en L59 die al gedurende meerdere jaren met zulke lijnonderbrekingen te maken krijgen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Wat zijn mijn vrouw en ik gelukkig dat we allebei gepensioneerd zijn. Toen we nog actief waren, moesten we wel tijdens de weekends gaan stappen. Zoals de zaken er nu bij liggen, zou het een voortdurend zoeken en schipperen zijn om toch maar een bruikbare (trein)verbinding te vinden, als dat al zou lukken. En een andere bedenking: als infrabel nu op zo veel plaatsen moet werken, dan moet het treinverkeer in de jaren 1970-1980-1990 wel in bijzonder gevaarlijke situaties afgewikkeld zijn. Ik weet wel, er rijden nu meer treinen en er is meer slijtage aan de infrastructuur, maar nu lijkt het er echt op dat men zo een veiligheidsmarge neemt, dat het nog nauwelijks houdbaar is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Het grote verschil met de jaren '90 is dat er toen dienst op enkelspoor kon, nu is dat verboden bij het overgrote deel van de werken.
Ook waren de amplitudes toen kleiner waardoor je 's nachts een uitgebreid werkvenster had. Tegenwoordig heb je op sommige lijnen amper 5u tussen laatste en eerste trein, dan is het niet de moeite meer om een werf te organiseren. Efficiënt doorwerken kan dan enkel tijdens een TLO.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Inderdaad en ik moet eerlijk zeggen dat het met dat verkeer op enkelspoor ook nog flink fout kon gaan. Dienstregelingen werden namelijk niet aangepast (er waren alleen papieren dragers!) en dat leidde soms tot grote vertragingen en afschaffingen. Bovendien werden deze werken zelden of nooit vooraf aangekondigd tenzij heel af en toe in de stations, maar op het moment dat je daar aankomt, is het natuurlijk al te laat...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Het grote verschil met de jaren '90 is dat er toen dienst op enkelspoor kon bij het overgrote deel van de werken, nu is dat verboden.
Ja, dat werd al eerder gesteld. Maar hoe is men daartoe gekomen? Omwille van de sacrosante veiligheid, wellicht? Zijn er cijfers die aantonen dat de veiligheid inderdaad verbeterd is, door die maatregel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 26 feb 2023, 15:02 Het grote verschil met de jaren '90 is dat er toen dienst op enkelspoor kon bij het overgrote deel van de werken, nu is dat verboden.
Ik dacht dat dat onder bepaalde voorwaarden nog steeds mogelijk was. In ieder geval reed ik een paar weken geleden op lijn 162 nog een heel stuk enkelspoor terwijl op het andere spoor gewerkt werd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Wout912 schreef: 26 feb 2023, 14:47 De reden dat ik bovenstaande opsomming maak, is dat ik mij afvraag of die werkzaamheden niet efficiënter kunnen verlopen. Vandaag ben ik met de fiets bijvoorbeeld lijn 59 afgereden tussen Beveren en Zwijndrecht, en ik heb onderweg zo'n acht arbeiders van Infrabel aan het spoor zien werken, waarvan er vijf niets aan het doen waren op het moment dat ik er passeerde (behalve het roken van een sigaret). Aan de wissel ter hoogte van Y Zwijndrecht-Fort, waar al meer dan een jaar een 'tijdelijke' snelheidsbeperking van 60 km/h geldt, was niets te zien.

Is er een specifieke reden waarom Infrabel er voor kiest om op zo veel lijnen tegelijk met een relatief klein aantal arbeiders te werken?
Als men met meer arbeiders op een beperkter aantal lijnen zou werken, zouden zulke werkzaamheden volgens mij toch sneller afgelopen kunnen zijn? Er zijn nu namelijk lijnen zoals L12 en L59 die al gedurende meerdere jaren met zulke lijnonderbrekingen te maken krijgen.
Je hebt natuurlijk maar een klein stukje van de werf gezien waardoor je een verkeerde indruk krijgt. Op L59 worden dit weekend tegelijk werken uitgevoerd aan de Kennedytunnel, de wissels in Zwijndrecht, de bruggen van de E34 èn de bovenleiding op meerdere plaatsen. Er zijn daar dus een pak meer dan 8 mensen aan het werk, maar dat is natuurlijk niet zichtbaar voor de doorsnee buitenstaander.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 26 feb 2023, 15:25
Shrek schreef: 26 feb 2023, 15:02 Het grote verschil met de jaren '90 is dat er toen dienst op enkelspoor kon bij het overgrote deel van de werken, nu is dat verboden.
Ik dacht dat dat onder bepaalde voorwaarden nog steeds mogelijk was. In ieder geval reed ik een paar weken geleden op lijn 162 nog een heel stuk enkelspoor terwijl op het andere spoor gewerkt werd.
Typfout van mij, de overgrote stond enkele woorden te vroeg. Bepaalde bovenleidings- en spoorwerken kunnen perfect op enkelspoor. Alleen duren de werken dan veel langer en moet je de dienstregeling gedurende langere tijd aanpassen. Op L162 heeft men daarvoor gekozen, op andere plaatsen is jarenlange hinder onwenselijk.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

Is het niet DVIS die de zogeheten 'werken met mogelijke indringing in het vrijeruimteprofiel' heeft verboden enkele jaren geleden? Na een zoveelste incident met de aanrijding van een kraan door een trein. Is hier onlangs nog aangehaald bij het ongeval op de lijn 53 als ik mij niet vergis.
Toen mocht er effectief nog naast een actieve werf gereden worden mits de nodige beschermingsmaatregelen met werfwachters met vlaggen of speciale seinen.

Op de L162 zijn er inderdaad nog enkele secties op enkelspoor maar ik heb ze daar overdag nog nooit weten werken (in de sporen, wel ernaast). De machines blijven daar dan wel staan omdat dat natuurlijker makkelijker is dan ze elke ochtend te gaan weghalen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

Wout912 schreef: 26 feb 2023, 14:47 Als je vandaag de Train Map van NMBS eens opent, valt wederom het grote aantal totale lijnonderbrekingen wegens werkzaamheden op. Ik heb hieronder eens een opsomming gemaakt van welke lijnen onderbroken zijn, en het is goed mogelijk dat ik er nog enkele over het hoofd heb gezien:

- lijn 12 tussen Antwerpen-Noorderdokken en Kapellen
- lijn 15 tussen Lier en Herentals
- lijn 21 tussen Sint-Truiden en Hasselt
- lijn 34 tussen Tongeren en Hasselt
- lijn 50 tussen Denderleeuw en Jette
- lijn 53 tussen Mechelen en Leuven
- lijn 59 tussen Antwerpen-Zuid en Sint-Niklaas
- lijn 73 tussen Deinze en Lichtervelde
- lijn 78 tussen Saint-Ghislain en Doornik
- lijn 94 tussen Aat en Edingen
- lijn 96 tussen Bergen en Quévy
- lijn 124 tussen Nijvel en Luttre
- lijn 132 en 134 tussen Charleroi en Couvin

- op lijn 161 rijden geen stoptreinen tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies

De reden dat ik bovenstaande opsomming maak, is dat ik mij afvraag of die werkzaamheden niet efficiënter kunnen verlopen. Vandaag ben ik met de fiets bijvoorbeeld lijn 59 afgereden tussen Beveren en Zwijndrecht, en ik heb onderweg zo'n acht arbeiders van Infrabel aan het spoor zien werken, waarvan er vijf niets aan het doen waren op het moment dat ik er passeerde (behalve het roken van een sigaret). Aan de wissel ter hoogte van Y Zwijndrecht-Fort, waar al meer dan een jaar een 'tijdelijke' snelheidsbeperking van 60 km/h geldt, was niets te zien.

Is er een specifieke reden waarom Infrabel er voor kiest om op zo veel lijnen tegelijk met een relatief klein aantal arbeiders te werken?
Als men met meer arbeiders op een beperkter aantal lijnen zou werken, zouden zulke werkzaamheden volgens mij toch sneller afgelopen kunnen zijn? Er zijn nu namelijk lijnen zoals L12 en L59 die al gedurende meerdere jaren met zulke lijnonderbrekingen te maken krijgen.
L59 is enkel tussen Melsele en Antwerpen-Zuid dat de werken zich al heel de week bevinden. De stoptreinen rijden tot Melsele en wijken uit naar Bundel Kallo
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 26 feb 2023, 16:58 L59 is enkel tussen Melsele en Antwerpen-Zuid dat de werken zich al heel de week bevinden. De stoptreinen rijden tot Melsele en wijken uit naar Bundel Kallo
Maar dit weekend rijdt daar ook niets.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 26 feb 2023, 16:37 Is het niet DVIS die de zogeheten 'werken met mogelijke indringing in het vrijeruimteprofiel' heeft verboden enkele jaren geleden? Na een zoveelste incident met de aanrijding van een kraan door een trein. Is hier onlangs nog aangehaald bij het ongeval op de lijn 53 als ik mij niet vergis.
Toen mocht er effectief nog naast een actieve werf gereden worden mits de nodige beschermingsmaatregelen met werfwachters met vlaggen of speciale seinen.

Op de L162 zijn er inderdaad nog enkele secties op enkelspoor maar ik heb ze daar overdag nog nooit weten werken (in de sporen, wel ernaast). De machines blijven daar dan wel staan omdat dat natuurlijker makkelijker is dan ze elke ochtend te gaan weghalen.
DVIS (tegenwoordig NSA Belgium) was inderdaad degene die deze manier van werken verboden heeft, maar het was wel terecht gezien het aantal ongelukken.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

Shrek schreef: 26 feb 2023, 15:26
Wout912 schreef: 26 feb 2023, 14:47 De reden dat ik bovenstaande opsomming maak, is dat ik mij afvraag of die werkzaamheden niet efficiënter kunnen verlopen. Vandaag ben ik met de fiets bijvoorbeeld lijn 59 afgereden tussen Beveren en Zwijndrecht, en ik heb onderweg zo'n acht arbeiders van Infrabel aan het spoor zien werken, waarvan er vijf niets aan het doen waren op het moment dat ik er passeerde (behalve het roken van een sigaret). Aan de wissel ter hoogte van Y Zwijndrecht-Fort, waar al meer dan een jaar een 'tijdelijke' snelheidsbeperking van 60 km/h geldt, was niets te zien.

Is er een specifieke reden waarom Infrabel er voor kiest om op zo veel lijnen tegelijk met een relatief klein aantal arbeiders te werken?
Als men met meer arbeiders op een beperkter aantal lijnen zou werken, zouden zulke werkzaamheden volgens mij toch sneller afgelopen kunnen zijn? Er zijn nu namelijk lijnen zoals L12 en L59 die al gedurende meerdere jaren met zulke lijnonderbrekingen te maken krijgen.
Je hebt natuurlijk maar een klein stukje van de werf gezien waardoor je een verkeerde indruk krijgt. Op L59 worden dit weekend tegelijk werken uitgevoerd aan de Kennedytunnel, de wissels in Zwijndrecht, de bruggen van de E34 èn de bovenleiding op meerdere plaatsen. Er zijn daar dus een pak meer dan 8 mensen aan het werk, maar dat is natuurlijk niet zichtbaar voor de doorsnee buitenstaander.
Uiteraard heb ik niet de volledige werf gezien en zullen er wel meer dan acht mensen aan het werk zijn. Ik heb voor deze mensen die in weer en wind tijdens de weekends werken overigens het grootste respect, maar dat was niet echt het punt dat ik wilde maken. Aan de wissels in Zwijndrecht was vandaag bijvoorbeeld niets (meer) te zien, waardoor ik mij afvroeg of die onderbreking echt wel negen volledige dagen moet duren. Als Infrabel nu minder werkzaamheden tegelijk zou uitvoeren, zouden er toch meer mensen tegelijk kunnen worden ingezet op een bepaalde werf? Zou het dan niet mogelijk zijn om die werken op pakweg vijf dagen af te ronden en om daarna dan door te schuiven naar een andere lijn? Of zijn er naast het aantal beschikbare arbeiders nog andere factoren die ervoor zorgen dat werken een bepaald aantal dagen duren?

(Een toch wel belangrijke onderbreking die ik in het lijstje in mijn vorige post trouwens nog ben vergeten is die van de lijn 161 tussen Gembloux en Namen.)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Meer mensen inzetten op een werf gaat niet noodzakelijk het werk rapper doen gaan, hoor. Ik geef maar even een heel absurd voorbeeld: er ligt EEN grote steen op de sporen. Er moet dus een ploeg ter plaatse gaan met een kraan, dat zal een man (of vrouw!) of vier zijn, stel ik me zo voor. Gaat die ene steen nu rapper verwijderd zijn als men acht of twaalf of twintig mensen stuurt? Nee, toch?!

Ik ben dan altijd wel heel kritisch op al wat van dicht of ver op een overheidsdienst gelijkt :) maar durf toch wel aannemen dat men de omvang van de ploegen zorgvuldig bekijkt, er zit daar een stevig kostenplaatje aan vast. Trouwens, als Infrabel meerdere werken op een lijn samenvat in een enkele periode, om de hinder toch nog een beetje te beperken, dan moet die periode ruim genoeg zijn om elk van die werken af te dekken, best nog met enige marge want er kan altijd iets verkeerd lopen. Zolang elk van de werken binnen het totale venster blijft is er niks aan de hand. En ik durf er alweer op te rekenen dat Infrabel dat venster niet breder zal maken dan nodig, want dat kost hen ook weer geld, of zo durf ik toch veronderstellen. Ze worden tenslotte betaald om spoor beschikbaar te stellen, dus hoe minder spoor er beschikbaar is, hoe minder ze worden betaald. Toch?

En ja, het slaat dood als men die ploeg dan ziet staan kletsen en/of roken en/of de gazet lezen, maar dit is nu eenmaal geen bandwerk. Een oude kameraad van me werkte in de Antwerpse haven aan de drijvende kranen, die mannen (ja, enkel mannen aldaar toentertijd :) ! ) deden soms uren aan een stuk niks, zo is die stiel nu eenmaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Wout912 schreef: 26 feb 2023, 17:40 Uiteraard heb ik niet de volledige werf gezien en zullen er wel meer dan acht mensen aan het werk zijn. Ik heb voor deze mensen die in weer en wind tijdens de weekends werken overigens het grootste respect, maar dat was niet echt het punt dat ik wilde maken. Aan de wissels in Zwijndrecht was vandaag bijvoorbeeld niets (meer) te zien, waardoor ik mij afvroeg of die onderbreking echt wel negen volledige dagen moet duren.
Enkel het gedeelte in de Kennedytunnel en aan de bruggen van de E34 duurt 9 dagen, de rest is op 2 dagen klaar waardoor afgelopen weekdagen toch nog treinen tot Melsele konden rijden. En ja, de tunnelwerken duren zo lang. Die tunnel is helaas heel krap waardoor je quasi niets kan doen zolang er treinen rijden. Om dan het objectief te halen van een complete renovatie met alle moderne veiligheidssnufjes heb je veel tijd nodig.

Maak je trouwens maar geen zorgen over de beschikbaarheid van Infrabelpersoneel, het grootste deel van de werken gebeurt door gespecialiseerde aannemers.
Plaats reactie