werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Terugkijkend op een rijke wandelcarrière prijs ik me gelukkig dat we als gepensioneerden bijna uitsluitend op weekdagen kunnen gaan stappen. Als ik de lijst met geplande werken bekijk, huiver ik toch nog even. Het gebeurde vroeger natuurlijk ook wel, maar zeker niet in de mate waarin tegenwoordig hele baanvakken voor de duur van een weekend worden gesloten. We zijn wel beter geïnformeerd, maar het zou toch voortdurend wikken en wegen zijn: welke regio kunnen we dit (en volgend weekend) best vermijden? Vroeger kon je nog met vrij grote zekerheid zeggen dat kerkelijke feestdagen gerespecteerd werden, maar tegenwoordig lijken die al dan niet verlengde weekends bij voorkeur de spelmomenten van Infrabel te zijn. Maar zoals gezegd: morgen stappen we normaal gezien en ik zie niet meteen problemen, het is nu eenmaal een weekdag, al is dat tijdens de schoolvakanties ook lang geen garantie.
Met vriendelijke groet

overweg13
ov_wijzer
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ov_wijzer »

Tim schreef: 07 mar 2022, 21:33 Blijkbaar lijkt de vertakking Melsele nu toch definitief gerepareerd te zijn want de 2 sporen van lijn 10 zijn in dienst gebleven. De vraag is alleen voor hoelang... :mrgreen:
Niet lang, sinds 14 April is er weer een wisselstoring, en het heeft blijkbaar 0 prio want er zijn geen vooruitzichten op herstel. Trieste situatie! Inmiddels dus weer enkelspoor rijden vanaf bundel Kallo tot aan Melsele.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Wat is er "technisch" zo speciaal aan die bepaalde wissel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

Komend weekend worden het derde en vierde spoor tussen Y Oostkamp en Y Stuivenberg in dienst genomen.
Als ik het goed onthouden heb wordt de huidige lijn 50A/5 bij die gelegenheid hernoemd naar lijn 50B.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door JHS2013 »

Naar lijn 50D
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Dan krijg je (tijdelijk) twee lijnen die 50D heten: van Gent tot Landegem en van Oostkamp tot Brugge. Dan zou ik de lijn gewoon nog niet herbenoemen tot de lijn volledig af is...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Paul »

FLV-FGSP schreef: 28 apr 2022, 17:34 Komend weekend worden het derde en vierde spoor tussen Y Oostkamp en Y Stuivenberg in dienst genomen
Waar ligt Y Stuivenberg?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Kevin »

Paul schreef: 28 apr 2022, 18:41
FLV-FGSP schreef: 28 apr 2022, 17:34 Komend weekend worden het derde en vierde spoor tussen Y Oostkamp en Y Stuivenberg in dienst genomen
Waar ligt Y Stuivenberg?
Tussen Oostkamp en Beernem thv de tunnel in de stuivenbergstraat
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shin »

Heb het niet direct gezien, maar ik heb een vraag over de extra sporen tussen Gent en Brugge.

Zijn en plannen over een verhoging van de baanvaksnelheid? Heb ooit eens ergens gelezen dat het de bedoeling is om oostende - brussel naar 200 km/h te brengen.
Young age train lover
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door LML »

Lijkt me eerder dat Brugge-Gent-Brussel 200 km/u wordt. Dat Oostende-Brugge dat ook wordt, heb ik (nog) niets van vernomen, noch gelezen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Brugge Oostende is nooit voorzien geweest om 200 km/u te doen, wel 160 km/u. De baanvakken die men aan 200 km/u zou willen zijn Brugge - Brussel, Brussel Leuven (reeds in dienst), Halle - Brussel (wachtend op ETCS?). Hoever het staat om dit alles werkelijk te maken is de grote vraag. Ik had al vernomen in eerdere gesprekken dat men op sommige stukken dan toch bij 160 km/u blijft. Afwachten dus.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desirootje »

Is er ook al enige interne communicatie over een frequentieverhoging op L50A of wacht men daarmee? Is het mss zoals L50C waar L50A gesloten werd voor onderhoud op het moment dat L50C open ging?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Echt nieuws over nieuwe diensten zijn er altijd maar na de zomer, vooraf hoor je enkel maar geruchten waar je nog niets mee bent.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Als je het Federaal Planbureau hoort zeggen dat het aantal reizigers zal afnemen, zie je de bui al hangen: het zal het excuus zijn om af te bouwen i.p.v. uit te breiden.
Met vriendelijke groet

overweg13
ov_wijzer
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ov_wijzer »

dentheo schreef: 27 apr 2022, 21:47 Wat is er "technisch" zo speciaal aan die bepaalde wissel ?
Geen idee, inmiddels nog steeds geen vooruitzichten op herstel. Voor het gemak is vooralsnog maar gemeld dat spoor B de rest van het jaar buiten dienst blijft vanaf Kallo tot aan Melsele. Onbegrijpelijk dat dit zo makkelijk gaat, cargo is blijkbaar totaal niet belangrijk.
Plaats reactie