werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 16 mar 2023, 23:48 Ik zag dit toevallig: https://www.hln.be/brugge/voorbereiding ... ~adf1a786/

Het gaat eigenlijk over de sectie waar het station Brugge-Sint-Pieters ligt. Is Sinterklaas langsgeweest met een cheque voor Infrabel?
Dit gaat maar over een klein stukje van wat er uiteindelijk nodig is. Waarom juist dit nu is mij nog niet helemaal duidelijk, mogelijks zitten er andere werken van de stad of nutsmaatschappijen er voor iets tussen.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 17 mar 2023, 00:24
trainlovertje schreef: 16 mar 2023, 23:48 Ik zag dit toevallig: https://www.hln.be/brugge/voorbereiding ... ~adf1a786/

Het gaat eigenlijk over de sectie waar het station Brugge-Sint-Pieters ligt. Is Sinterklaas langsgeweest met een cheque voor Infrabel?
Dit gaat maar over een klein stukje van wat er uiteindelijk nodig is. Waarom juist dit nu is mij nog niet helemaal duidelijk, mogelijks zitten er andere werken van de stad of nutsmaatschappijen er voor iets tussen.
Inderdaad wat vreemd. Al ligt het stuk Y-dudzele - brug Oostendsesteenweg ook al klaar. Zolang de 3de brug niet over het kanaal ligt kunnen ze toch niet verder naar Brugge
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ruben »

Kevin schreef: 17 mar 2023, 04:44
Shrek schreef: 17 mar 2023, 00:24
trainlovertje schreef: 16 mar 2023, 23:48 Ik zag dit toevallig: https://www.hln.be/brugge/voorbereiding ... ~adf1a786/

Het gaat eigenlijk over de sectie waar het station Brugge-Sint-Pieters ligt. Is Sinterklaas langsgeweest met een cheque voor Infrabel?
Dit gaat maar over een klein stukje van wat er uiteindelijk nodig is. Waarom juist dit nu is mij nog niet helemaal duidelijk, mogelijks zitten er andere werken van de stad of nutsmaatschappijen er voor iets tussen.
Inderdaad wat vreemd. Al ligt het stuk Y-dudzele - brug Oostendsesteenweg ook al klaar. Zolang de 3de brug niet over het kanaal ligt kunnen ze toch niet verder naar Brugge
Enkel het stuk Y.Dudzele - Blankenbergsesteenweg ligt klaar. Tussen beide steenwegen is er nog niets.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Tim »

Is het intussen al bekend wanneer de wissel in Melsele vervangen gaat worden? Na bijna 3 jaar dienst op enkelspoor is dat stilaan een schande aan het worden daar...
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

Blijkbaar wordt er dit weekend gewerkt in de buurt van Gent-Sint-Pieters. Hierdoor is de L-trein Eeklo - Ronse in een Eeklo Zottegem geworden. Het is op z'n minst een heel aparte verbinding geworden. Niet te min, alles is beter dat beperkt worden tussen Eeklo en Gent-Dampoort.
Bijlagen
Screenshot_20230511-232254.png
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

260689 schreef: 11 mei 2023, 23:40 Blijkbaar wordt er dit weekend gewerkt in de buurt van Gent-Sint-Pieters. Hierdoor is de L-trein Eeklo - Ronse in een Eeklo Zottegem geworden. Het is op z'n minst een heel aparte verbinding geworden. Niet te min, alles is beter dat beperkt worden tussen Eeklo en Gent-Dampoort.
Om diezelfde reden lijken de S53-treinen beperkt te zijn tot Antwerpen - Lokeren. De IC-treinen Antwerpen - Oostende nemen dit weekend nu zowel de bediening van Beervelde als van Gentbrugge over. Richting Antwerpen moeten ze dat tussen beide eindpunten in precies dezelfde tijd doen dan zonder die extra haltes. Richting Oostende krijgen ze drie minuten extra.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desirootje »

Er wordt zondag gewerkt aan de sporen rond Brussel, alle treinen vanuit Gent en de 2300 rijden om via Jette tot 10h, met uitzondering van de 2200 die gewoon niet rijdt tot 10h, ze stoppen allemaal in Denderleeuw en Schaarbeek, met uitzondering van de treinen naar de luchthaven, die slaan Schaarbeek over.
De S10's rijden tot 10h allemaal via de NZV en niet L28. De S3 is beperkt tot Denderleeuw
De treinen uit Antwerpen zijn beperkt tot Brussel-Zuid, De S5 rijdt enkel tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.
Er rijden amper treinen tussen Brussels Airport en de NZV. de S2 rijdt enkel Leuven-Brussel-Zuid
Vanuit Ottignies rijdt de S8 niet en neemt 2500 zijn haltes over, maar dat lijken andere werken te zijn in verband met het GEN.
Vanuit Charleroi is de IC beperkt tot Nijvel, de S1 rijdt pas vanaf 10h.
Treinen vanuit Tournai en Geraardsbergen rijden tot Edingen, treinen uit Mons zijn volledig afgeschaft, inclusief de L tot Aat? Binche heeft nu een IC tot La Louvière Centre.

Dus raad ik de treinspotters aan om dit weekend naar Denderleeuw of L50 te komen om al die treinen te zien, mensen die langs L50 wonen en van plan waren iets te doen, raad ik dan aan om uit te slapen want de slagbomen gaan meer dicht dan open zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 31 mei 2023, 21:49 Er wordt zondag gewerkt aan de sporen rond Brussel, alle treinen vanuit Gent en de 2300 rijden om via Jette tot 10h, met uitzondering van de 2200 die gewoon niet rijdt tot 10h, ze stoppen allemaal in Denderleeuw en Schaarbeek, met uitzondering van de treinen naar de luchthaven, die slaan Schaarbeek over.
De S10's rijden tot 10h allemaal via de NZV en niet L28. De S3 is beperkt tot Denderleeuw
De treinen uit Antwerpen zijn beperkt tot Brussel-Zuid, De S5 rijdt enkel tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.
Er rijden amper treinen tussen Brussels Airport en de NZV. de S2 rijdt enkel Leuven-Brussel-Zuid
Vanuit Ottignies rijdt de S8 niet en neemt 2500 zijn haltes over, maar dat lijken andere werken te zijn in verband met het GEN.
Vanuit Charleroi is de IC beperkt tot Nijvel, de S1 rijdt pas vanaf 10h.
Treinen vanuit Tournai en Geraardsbergen rijden tot Edingen, treinen uit Mons zijn volledig afgeschaft, inclusief de L tot Aat? Binche heeft nu een IC tot La Louvière Centre.

Dus raad ik de treinspotters aan om dit weekend naar Denderleeuw of L50 te komen om al die treinen te zien, mensen die langs L50 wonen en van plan waren iets te doen, raad ik dan aan om uit te slapen want de slagbomen gaan meer dicht dan open zijn.
Jep, dat is de indienstname van ETCS in Brussel-Zuid. Dit zal ineens ook de grootste buitendienststelling zijn die we in het hele ETCS-programma gaan nodig hebben.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

De L15 zal vanaf morgen beschikbaar zijn voor elektrische tractie. Bij Infrabel in het EBP beeld al geupdate van diesel naar electrische lijn.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door pietje »

Top, hopelijk zo snel mogelijk gedaan met de dieseltjes in de Kempen en Limburg en kan de tankinstallatie in Mol verwijderd worden :-)

Maar ja, dan komen er waarschijnlijk vooral M5 en AM80 in de plaats, ook niet echt een vooruitgang me dunkt :-(
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Kevin »

pietje schreef: 18 jun 2023, 22:22 Top, hopelijk zo snel mogelijk gedaan met de dieseltjes in de Kempen en Limburg en kan de tankinstallatie in Mol verwijderd worden :-)

Maar ja, dan komen er waarschijnlijk vooral M5 en AM80 in de plaats, ook niet echt een vooruitgang me dunkt :-(
inderdaad... En de buskes zijn nog zo slecht niet van comfort...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Behalve bij een hittegolf. Elke voorbije zomer waren er wel een paar dagen dat ze volledig aan de kant moesten blijven, met verbussing tot gevolg. En de trillingen zijn toch niet voor iedereen zo fijn, noch de geluidsoverlast. M5 en break gaan er snel genoeg van tussen, de komende jaren. En in afwachting rijden ze tenminste, mét raampjes die open kunnen.
Laatst gewijzigd door groentje op 19 jun 2023, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door pietje »

@groentje Daar heb je idd gelijk in (al vermoed ik dat je ook de M5 bedoelt ipv M6)
Maar het is nogal frustrerend dat de vervanging van rollend materieel veel te traag gaat, waardoor het comfort voor de reizigers en personeel nogal ondermaats is.
Zeker nu er zoveel MW41 op overschot zijn, had het veel beter geweest om 2/3 van die reeks te verkopen en in ruil versneld nieuw materieel aan te kopen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Ja. Alleen is het aankopen van nieuw materiaal niet zo simpel, er is krapte op alle mogelijke markten: grondstoffen, energie, personeel, noem maar op. Of waar komt anders de vertraging vandaan in de oplevering van de M7?

Materiaal wegdoen is simpel, vandaag. Iets in de plaats kopen is lastiger, en zeker als men zoekt wat iedereen zoekt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

@pietje: inderdaad mistypt en aangepast.
Plaats reactie