werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Wat kan die burgemeester daar nu aan doen? Het spoorbedrijf heeft hem toch maar voor een voldongen feit geplaatst? Niet dat ik wel voor hem supporter hoor, dat nu ook weer niet ;)

Wel zien we hier bevestigd dat voor NMBS/Infrabel de pendelaar (naar Brussel) nog steeds de eerste prioriteit is - mogelijks terecht. Volgens dat criterium heeft men het minst ongelukkige moment uitgekozen. En zelfs voor de recreanten en voor de kusthoreca denk ik niet dat de kerstvakantie minder ongelukkig was geweest.

Met enig geluk zullen de werken misschien vroeger klaar zijn, en kan er op die laatste zondag toch nog naar 't zeetje gespoord worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door CursorX »

jan_olieslagers schreef: 03 okt 2021, 19:36 Wat kan die burgemeester daar nu aan doen? Het spoorbedrijf heeft hem toch maar voor een voldongen feit geplaatst? Niet dat ik wel voor hem supporter hoor, dat nu ook weer niet ;)

Wel zien we hier bevestigd dat voor NMBS/Infrabel de pendelaar (naar Brussel) nog steeds de eerste prioriteit is - mogelijks terecht. Volgens dat criterium heeft men het minst ongelukkige moment uitgekozen. En zelfs voor de recreanten en voor de kusthoreca denk ik niet dat de kerstvakantie minder ongelukkig was geweest.

Met enig geluk zullen de werken misschien vroeger klaar zijn, en kan er op die laatste zondag toch nog naar 't zeetje gespoord worden.
M'n punt is dat Tommelein eerst zaagde dat er te veel treinen naar de kust waren. NMBS zegt ok minder treinen. Dan was hij aan 't zagen dat er te veel volk op die minder treinen zat. Nu zegt NMBS aha hele vakantie geen treinen, is 't weer niet goed... 😅

Er is gewoon inderdaad het minst ongelukkige moment gekozen. Ik kan uit eerste hand getuigen dat de pendeltreinen naar Brussel vanuit Oostende de afgelopen weken alweer heel druk zijn, dus men probeert die mensen wat te ontzien, wat voor mij echt logisch is.

En hoogdringendheid, Tjah, je kunt geen omelet maken zonder een ei te breken he.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

Vandaag gepasseerd, de ruwbouw voor de halte Liège-Vivegnis ligt er al (L34).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

[quote=Steve post_id=261104 time=1634644782 user_id=1116]
Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
[/quote]

Ja, een volledig nieuw (eiland)perron. Wanneer het er juist gelegd is weet ik niet, vermoedelijk tijdens de onderbreking deze zomervakantie?
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 19 okt 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door joverwimp »

Steve schreef: 19 okt 2021, 13:59 Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
Omstreeks 1958 was daar nog een halte. Daar ben ik per ongeluk uitgestapt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Volgens La Dernière Heure zijn er plannen om een fietspad aan te leggen tussen Vielsalm en Grand-Halleux op de ruimte die vrijgekomen is door het verwijderen van het tweede spoor.
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door joverwimp »

overweg13 schreef: 19 okt 2021, 16:53 Volgens La Dernière Heure zijn er plannen om een fietspad aan te leggen tussen Vielsalm en Grand-Halleux op de ruimte die vrijgekomen is door het verwijderen van het tweede spoor.
Dat zou perfect passen in het RAVeL-netwerk (https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html), beter nog tot Trois-Ponts.
Maar is dat technisch mogelijk ? Bij het verwijderen van een tweede spoor wordt het overblijvende in de bochten soms rechtgetrokken.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Paul »

joverwimp schreef: 19 okt 2021, 15:53
Steve schreef: 19 okt 2021, 13:59 Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
Omstreeks 1958 was daar nog een halte. Daar ben ik per ongeluk uitgestapt.
De stopplaats Liège-Vivegnis is in dienst gebleven tot in 1984.
Vroeger was het een relatief groot station met zelfs een kleine stelplaats voor (stoom)locomotieven.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FrederikD »

Het perron is te zien op volgende foto: https://twitter.com/raphschmitz/status/ ... 4534466560.

Raar genoeg is er verder geen info over deze constructie te vinden, behalve een vermelding in het jaarverslag 2018 van Infrabel:
Veiligheid is en blijft de absolute prioriteit van Infrabel. Daarom werden de 35 seinen op de lijn 125A uitgerust met het TBL 1+-systeem. Infrabel is bovendien verheugd dat het kan samenwerken met NMBS om het treinaanbod in de regio Luik kan verbeteren. In een tweede fase, vanaf 2021, wordt het REL immers verder uitgebreid met de aanleg van meerdere pendelparkings en de heropening van andere oude stations, zoals Liège-Vivegnis, Coronmeuse en Cheratte.

https://infrabel.be/sites/default/files ... ag2018.pdf, p. 15
Indien dit effectief gerealiseerd wordt, des te beter! Maar deze heropeningen worden nergens in de media vermeld, noch in het vervoersplan 20-23 van de NMBS... Bizar.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door TimJ36 »

Langs waar zullen de reizigers het perron kunnen verlaten? De passerelle wat verderop is geen optie, want deze staat niet in verbinding met het eilandperron.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb op de applicatie van de NMBS gezien dat er deze herfstvakantie op een heel pak spoorlijnen gaat gewerkt worden. Reizigers die naar Luxemburg willen zullen sowieso een vervangbus moeten nemen want er word gewerkt op lijn 42 en 162.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Locomotief 5175 »

Ook op lijn 50a tussen Brugge en Oostende hele week lang gewerkt aan de vernieuwing bovenleidig.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Tram44 »

Vorig en volgend weekend is er helemaal geen klassiek treinverkeer in en rond Halle. Weet er iemand welke werken daar uitgevoerd worden?
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Tram44 »

Heb intussen in de pers gevonden wat er in Halle aan de hand is: de bouw van de zuidbrug over de sporen richting Bergen en Doornik maakt klassiek verkeer in die richtingen onmogelijk. De HST's rijden daar in een tunnel en ondervinden dus geen hinder. In 2023 moet hier voor het wegverkeer een nieuwe verbinding over het kanaal openen.
Plaats reactie