werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 25 nov 2020, 20:08
Shrek schreef: 30 okt 2020, 12:20 Er zijn ook plannen om die lijn te elektrificeren, misschien zit die kost er ook al bij.
Raar dat dat al niet veel eerder gebeurd is... Langs Hasselt is toch een flinke omweg voor treinen uit Genk-Noord.
Zo raar is dat niet, het is immers nog niet zo heel lang geleden dat je voorbij Montzen toch een diesel nodig had. Maar nu is de tijd inderdaad gekomen dat diesellijnen eigenlijk enkel nog voor toeristische uitbating zijn.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Paul »

Wordt lijn 21C niet hoofdzakelijk gebruikt voor bediening van de verschillende industrieaansluitingen (L. 230, 231, 232)? En dan ga je sowieso diesel nodig blijven hebben.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Jan-Mark »

Enkel L230 en 231 zijn nog in dienst en worden inderdaad vanuit FKGG bediend. Verder komen met name de private SO’s dikwijls met doorgaande ritten over L21C, zoals Railtraxx met de Linz-shuttle of Rurtalbahn.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door wbrm »

Ik mag hopen dat elektrische locomotieven met last-mile module vroeg of laat hun intrede gaan doen in België?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

wbrm schreef:Ik mag hopen dat elektrische locomotieven met last-mile module vroeg of laat hun intrede gaan doen in België?
Die kans lijkt mij heel groot. Maar zelfs zonder dat is een geëlektrificeerde L21C een strategisch belangrijke lijn, zowel voor treinen naar de bundel van Genk als voor omleidingen om Hasselt te vermijden.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

Sorry for English.
(Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal) Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid Tijdens de weekends van 5-6 en 12-13 december werkt Infrabel aan het spoor.

De IC-treinen Amsterdam Cs (NL) - Brussel-Zuid en Den Haag HS (NL) - Brussel-Zuid stoppen niet in Mechelen. Sommige van deze treinen stoppen ook niet in Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

De vertrektijden van deze treinen wijzigen.

De reisplanner houdt al rekening met deze aanpassingen.
The map in the journey planner shows the Amsterdam / Brussel trains via Aarschot.

Does anyone know where this work is?
Antwerpen / Brussel ICs are using the normal route but line 27 in Mechelen.

Line 25 was shut yesterday and today (Nov. 28th and 29th) but there was enough space on line 27 for the Brussel/Amsterdam trains.

Thank you.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

desperado schreef: 29 nov 2020, 19:47 Sorry for English.
(Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal) Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid Tijdens de weekends van 5-6 en 12-13 december werkt Infrabel aan het spoor.

De IC-treinen Amsterdam Cs (NL) - Brussel-Zuid en Den Haag HS (NL) - Brussel-Zuid stoppen niet in Mechelen. Sommige van deze treinen stoppen ook niet in Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

De vertrektijden van deze treinen wijzigen.

De reisplanner houdt al rekening met deze aanpassingen.
The map in the journey planner shows the Amsterdam / Brussel trains via Aarschot.

Does anyone know where this work is?
Antwerpen / Brussel ICs are using the normal route but line 27 in Mechelen.

Line 25 was shut yesterday and today (Nov. 28th and 29th) but there was enough space on line 27 for the Brussel/Amsterdam trains.

Thank you.
Ik denk dat locatie van de werken gewoon dezelfde locatie is als dit weekend, namelijk aan de nieuwe spoorbypass in Mechelen, dewelke in december in dienst komt. Hierom reden er dit weekend geen rechtstreekse treinen tussen Antwerpen/Mechelen en de luchthaven. Volgend weekend zal de Benelux wel een rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en de luchthaven kunnen voorzien, omdat er dan geen werken aan de gang zullen zijn in de regio Aarschot. Dit weekend waren daar namelijk eveneens werken aan de gang.
Men geeft dus de voorkeur aan deze behoorlijk lange omleiding via de luchthaven i.p.v. de snellere weg naar Brussel.
toonhuygen95
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2020, 20:32

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door toonhuygen95 »

Shrek schreef:"Aanpassen" is in dit geval een eufemisme voor "alles platgooien en een nieuwe brug bouwen". Die nieuwe brug zal een grotere overspanning hebben dus hoogstwaarschijnlijk zullen de wegen er mee onderdoor kunnen.
Het spoor gaat over de wegen en het ze moeten enorm ophogen omdat de scheepvaart moet uitbreiden. Elektrificatie zie ik graag gebeuren want het seinhuis in Hasselt heeft zijn handen vol tijdens de nacht omdat de overwegen vaak in storing gaan tussen Hasselt en Bilzen omwille van de goederentreinen. Mountainbiken doe ik graag naast L21c alleen zie ik bijna nooit een trein rijden en kan nooit een foto maken.



giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door giuseppe »

toonhuygen95 schreef: 01 dec 2020, 20:40
Shrek schreef:"Aanpassen" is in dit geval een eufemisme voor "alles platgooien en een nieuwe brug bouwen". Die nieuwe brug zal een grotere overspanning hebben dus hoogstwaarschijnlijk zullen de wegen er mee onderdoor kunnen.
Het spoor gaat over de wegen en het ze moeten enorm ophogen omdat de scheepvaart moet uitbreiden. Elektrificatie zie ik graag gebeuren want het seinhuis in Hasselt heeft zijn handen vol tijdens de nacht omdat de overwegen vaak in storing gaan tussen Hasselt en Bilzen omwille van de goederentreinen. Mountainbiken doe ik graag naast L21c alleen zie ik bijna nooit een trein rijden en kan nooit een foto maken.
Die overwegen op L34 zijn binnenkort allemaal weg.

Overigens waren de plannen voor de brug te bekijken via het omgevingsloket. Inmiddels is het openbaar onderzoek echter afgelopen.
https://omgevingsloket.omgeving.vlaande ... ronderzoek
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

Nog maar eens een jaar vertraging voor de viersporigheid op het Vlaamse stuk van L124: https://www.persinfo.org/nl/nieuws/arti ... rode/46395
#watwezelfverprutsenverprutsenwebeter
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

Sorry for English.

I just saw this ...
Van zaterdag 13 tot en met zondag 21 februari werkt Infrabel aan het spoor. Het treinverkeer zal volledig onderbroken worden tussen Gembloux en Ottignies en tussen Ottignies en Louvain-la-Neuve. Dit project hangt samen met de lancering van het toekomstige Gewestelijk ExpresNet (GEN). Het einde van de werken is voorzien tegen eind december 2026.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... mbloux-lln

The map in the journey planner suggests trains will use line 147 between Fleurus and Auvelais. It does not show any timing points between those two stations. Last time the main line was closed, there were timing points for Charleroi-Sud.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

desperado schreef: 26 jan 2021, 14:18 Sorry for English.

I just saw this ...
Van zaterdag 13 tot en met zondag 21 februari werkt Infrabel aan het spoor. Het treinverkeer zal volledig onderbroken worden tussen Gembloux en Ottignies en tussen Ottignies en Louvain-la-Neuve. Dit project hangt samen met de lancering van het toekomstige Gewestelijk ExpresNet (GEN). Het einde van de werken is voorzien tegen eind december 2026.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... mbloux-lln

The map in the journey planner suggests trains will use line 147 between Fleurus and Auvelais. It does not show any timing points between those two stations. Last time the main line was closed, there were timing points for Charleroi-Sud.
Dank voor de tip! Waarschijnlijk een unieke kans om lijn 147 eens te verkennen!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

desperado schreef: 26 jan 2021, 14:18
Van zaterdag 13 tot en met zondag 21 februari werkt Infrabel aan het spoor. Het treinverkeer zal volledig onderbroken worden tussen Gembloux en Ottignies en tussen Ottignies en Louvain-la-Neuve. Dit project hangt samen met de lancering van het toekomstige Gewestelijk ExpresNet (GEN). Het einde van de werken is voorzien tegen eind december 2026.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... mbloux-lln

The map in the journey planner suggests trains will use line 147 between Fleurus and Auvelais. It does not show any timing points between those two stations. Last time the main line was closed, there were timing points for Charleroi-Sud.
Dat lijkt inderdaad sterk op lijn 147.
Het zal me benieuwen of de omgeleide treinen in Ottignies deze keer wel helemaal langs het perron passen. De vorige keer stond mijn trein (spoor 9 dacht ik) vooraan net voor het sein, maar achteraan stonden 2 rijtuigen in de wissels en niet langs het perron.

Groetjes,
Rian
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

De perrons van/naar de lijn 140 in Ottignies (9 tot 11) zijn nog altijd even kort, dus tenzij ze de samenstellingen aanpassen zal dit hetzelfde blijven. :wink:

Het perron van spoor 9 is bijvoorbeeld maar 168m lang, het equivalent van 2 Desiro's (min of meer).
jpvdveer
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer »

Goed om te zien dat Infrabel in toenemende mate (?) gebruik maakt van lange buitendienststellingen.
Plaats reactie