Pagina 46 van 68

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2021, 09:35
door trainlovertje
TimJ36 schreef: 21 mei 2021, 00:36 De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
Het ging mij persoonlijk dan ook niet om het vernieuwen van het station an sich, wel om het station aan te passen aan de GEN-werken die er al aan de gang zijn. Zonder het station van de nodige update te voorzien, zou het namelijk moeilijk worden om de plannen van het GEN uit te voeren. Vandaar die 'eindelijk'.
Dat men er toch wel een redelijke hoop geld tegenaan wil smijten, vind ik voor Ottignies overigens niet echt verkeerd, want het is nog steeds het drukste station van Wallonië. Alle grote Vlaamse stations ondergaan momenteel een gelijkaardige metamorfose of hebben die reeds gehad (behalve Hasselt, dat een update light krijgt).

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2021, 14:21
door groentje
Je gaat er bovendien vanuit dat deze overkapping per se zoveel meer zou kosten. Ik ben daar niet zo zeker van, hoor. En ja, het stationsGEBOUW is vrij recent, maar was op het moment van constructie eigenlijk al te klein. De rest van station Ottignies is een absolute horrorshow, slechts te vergelijken met pakweg station Vilvoorde voor de renovatie begon. Afbrokkelende perrons, overkapping die lekt, onderdoorgang die te smal en te laag is, meubilair dat z'n beste tijd in de jaren 70 heeft gehad... Nee, deze make-over is wat mij betreft volkomen terecht. Meer dan de megalomane werken in Bergen, alvast. Het is niet omdat iets er halfdeftig uitziet, dat het stukken van mensen gaat kosten.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 03:35
door Dorfmeister
TimJ36 schreef: 20 mei 2021, 23:31Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
"Misschien" omdat Ottignies station (19.789 klanten) zien dagelijks drie keer meer reizigers dan Kortrijk station (6.310 klanten) passeren? Volgens NMBS cijfers :roll:

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 11:39
door TimJ36
Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 11:48
door overweg13
Dit wordt weer een semantische discussie. Met passeren wordt hier ongetwijfeld in- en uitstappende reizigers bedoeld. Ottignies is toch echt wel een station met veel reizigers die in Ottignies zelf vertrekken: met 3 IC's per uur van en naar Brussel en P-treinen daarbovenop denk ik dat Ottignies belangrijker is dan Kortrijk qua aantallen. Bovendien vertrekken in het zog van die IC-treinen ook nog S-treinen die ook goed vol zitten. Ik ben dus geneigd om die reizigersaantallen (ondanks de bekende mankementen) een vrij duidelijk beeld geven van de belangrijkheid van die stations.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 12:05
door jpvdveer
De reizigerstellingen worden jaarlijks uitgevoerd in oktober. Deze tellingen zijn het resultaat van een korte observatie in de tijd, wat onvermijdelijk een foutenmarge inhoudt, die in sommige gevallen aanzienlijk kan zijn. Deze tellingen zijn echter de enige, beschikbare bron die toelaten om het aantal in- en uitstappende reizigers per station te bepalen alsook hun evolutie op lange termijn. De cijfers laten niet toe het onderscheid te maken tussen reizigers die zich naar het station begeven en diegene die een aansluiting moeten halen (2 keer geteld dus).

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 12:51
door Shrek
TimJ36 schreef: 22 mei 2021, 11:39 Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Ook voor overstappende reizigers moet een station goed uitgerust worden hoor, denk maar aan brede perrons, genoeg onderdoorgangen/paserelles, wat winkeltjes in de gangen zelf,...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 15:59
door Steven
Het huidige station Ottignies is inderdaad een ramp, de onderdoorgang heeft een veel te laag plafond, is ook te smal om vlotte doorgang te geven in spitsuren. Bevat geen liften of roltrappen. Naast heel veel pendelaars is het ook een belangrijk station op andere vlakken. Toerisme want met een belangrijke aanvoer richting Walibi. Ook heel veel studenten op weg naar Louvain La Neuve.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 16:00
door 260689
Shrek schreef: 22 mei 2021, 12:51
TimJ36 schreef: 22 mei 2021, 11:39 Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Ook voor overstappende reizigers moet een station goed uitgerust worden hoor, denk maar aan brede perrons, genoeg onderdoorgangen/paserelles, wat winkeltjes in de gangen zelf,...
Tijdens een overstap willen veel reizigers nog vlug een koffie kopen ofzo. Zoals in Gent-Sint-Pieters heb je op de perrons 9/10 en 11/12 een klein winkeltje waar je snel een koffie(-koek) kan kopen en veroberen. Ik denk dat zoiets in Ottignies ook geen overbodige luxe zou zijn. Maar zoals hier is aangegeven is het ook voor een evacuatie ofzo een grote noodzaak om een brede doorgang, brede perrons te hebben. Een gevoel van openheid, goeie verlichting en vooral veel en grote infoschermen (digitaal/analoog). De nieuwe TV schermen als aankondiging op de perrons is daar al een heel goed begin zoals in Lokeren, Antwerpen-Centraal, Hasselt, .... Ottignies is het zeker verantwoord om een volledige vernieuwing aan te gaan. Ook het feit dat die perrons in een serieuze scherpe diepe bocht liggen maakt het vandaag de dag er zeker niet makkelijker op.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 mei 2021, 17:16
door Steve
Om een idee te geven: Ottignies heeft nog meer reizigers dan Luik-Guillemins, met z'n enorme infrastructuur en HST-bediening. Dan is een degelijk uitgebouwd station wel op z'n plaats.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 23 mei 2021, 11:50
door Teach2
TimJ36 schreef: 22 mei 2021, 11:39 Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 24 mei 2021, 01:16
door TimJ36
Teach2 schreef: 23 mei 2021, 11:50 Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.

In een (middel)grote stad zoals Kortrijk plaats je landmarkstations, in kleinere gemeentes eerder bescheiden stations.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 24 mei 2021, 02:01
door groentje
Dat vind jij, misschien. Als drukste station van Wallonië is Ottignies een station van eerste rang, wat je er verder ook over denkt. Dagelijks passeren hier duizenden reizigers van en naar de universiteit van Louvain-la-Neuve, naar de provinciehoofdstad Waver, naar Walibi, de vele pendelaars uit de Speckgurtel naar Brussel... Voor mij meer dan voldoende reden om Ottignies een deftig station te gunnen. Een station dat ze vandaag niet hebben in Waals-Brabant.

Het is sowieso geen wedstrijd, Kortrijk komt ook aan de beurt, nadat -eindelijk- Hasselt z'n upgrade krijgt, Vilvoorde opgeknapt wordt, Mechelen een gloednieuw station krijgt...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 24 mei 2021, 08:54
door joverwimp
groentje schreef: 24 mei 2021, 02:01 ...Dagelijks passeren hier duizenden reizigers van en naar de universiteit van Louvain-la-Neuve, naar de provinciehoofdstad Waver, ...
Tussen haakjes: de provinciehoofdstad Waver heeft geen station meer, het werd vorig jaar gesloten. Het is de enige provinciehoofdstad zonder.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 24 mei 2021, 09:12
door Teach2
TimJ36 schreef: 24 mei 2021, 01:16
Teach2 schreef: 23 mei 2021, 11:50 Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.

In een (middel)grote stad zoals Kortrijk plaats je landmarkstations, in kleinere gemeentes eerder bescheiden stations.
Neen, in grote STATIONS investeer je meer dan in kleine.