Pagina 45 van 69

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2021, 15:06
door overweg13
groentje schreef: 29 apr 2021, 14:52 Een verdubbeling van lijn 21 zit er wellicht nog niet in?
Dat zou de noodzaak voor een derde perronspoor in Sint-Truiden meteen opheffen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2021, 17:12
door groentje
Toch fel verminderen. Maar een intensief gebruikt enkelspoor heeft voldoende uitwijkmogelijkheden nodig.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2021, 18:38
door jan_olieslagers
Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.

Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2021, 19:29
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 29 apr 2021, 18:38 Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.

Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Die laatste zin is belangrijk en waarschijnlijk de doorslaggevende factor.

Het punt is dat men ook een breder, ruimer en dus aangenamer perron wil in Sint-Truiden. Daarvoor zal spoor 3 moeten wijken. Infrabel kan zo opeens weer wat centjes besparen, want de wissels naar spoor 3 moeten niet meer onderhouden worden. Twee vliegen in één klap, moeten ze daar denken.
We hebben ondertussen wel geleerd dat wanneer Infrabel iets afbreekt het dat niet noodzakelijk doet omdat het een luxeprobleem heeft, maar vaak omwille van kostenefficiëntie. Vandaar mijn bezorgdheid: wordt lijn 21 een nog vertragingsgevoeligere lijn dan het nu al is?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 mei 2021, 11:09
door Locomotief 5175
Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 mei 2021, 12:55
door trainlovertje
Locomotief 5175 schreef: 03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.


Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 mei 2021, 15:20
door joverwimp
trainlovertje schreef: 03 mei 2021, 12:55
Locomotief 5175 schreef: 03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.


Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
Benieuwd wanneer die roltrap terug werkt. In Brussel-Zuid is de roltrap in de centrale corridor naar spoor 9 al een jaar defect (altans nog een maand geleden).

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 mei 2021, 17:45
door groentje
Ik hoop dat het stationsgebouw Kortrijk mag blijven staan. De perrons moeten uiteraard grondig vernieuwd worden, maar het stationsgebouw is mooi, en lijkt me in een behoorlijke staat te verkeren.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 mei 2021, 19:55
door Locomotief 5175
Stationgebouw Kortrijk is van 1956. Voor mij mag die blijven staan, volgens de planning zal die afgebroken worden en de nieuwe zal boven de sporen komen, Maar die is afgevoerd wegens geen geld ! De perrons zal zeker vernieuwen en ophogen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 19 mei 2021, 23:48
door trainlovertje
https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110

Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 20 mei 2021, 23:31
door TimJ36
trainlovertje schreef: 19 mei 2021, 23:48 https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110

Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Het huidige station van Ottignies is amper twintig jaar oud, en een tweetal jaar geleden werd nog een nieuwe pasarelle over de sporen gebouwd.

Er zijn heel wat stations waarvan ik denk dat ze toch wel eerder aan de beurt zouden mogen komen. (zoals hierboven aangehaald Kortrijk en Torhout). Voor die stations is er zogezegd geen geld.

Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2021, 00:00
door Shrek
TimJ36 schreef: 20 mei 2021, 23:31
trainlovertje schreef: 19 mei 2021, 23:48 https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110

Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Het huidige station van Ottignies is amper twintig jaar oud, en een tweetal jaar geleden werd nog een nieuwe pasarelle over de sporen gebouwd.

Er zijn heel wat stations waarvan ik denk dat ze toch wel eerder aan de beurt zouden mogen komen. (zoals hierboven aangehaald Kortrijk en Torhout). Voor die stations is er zogezegd geen geld.

Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
In Ottignies moet er wel heel wat meer gebeuren: door de gigantisch GEN-werf verschuiven alle perrons van plaats. Die moeten dus sowieso helemaal nieuw gebouwd worden. De tijdelijke passerelle moet trouwens ook vervangen worden door een passerelle op een andere plaats. Het gaat in Ottignies dus om een heel nieuw station omdat het moet, niet omdat het kan.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2021, 00:36
door TimJ36
Shrek schreef: 21 mei 2021, 00:00 In Ottignies moet er wel heel wat meer gebeuren: door de gigantisch GEN-werf verschuiven alle perrons van plaats. Die moeten dus sowieso helemaal nieuw gebouwd worden. De tijdelijke passerelle moet trouwens ook vervangen worden door een passerelle op een andere plaats. Het gaat in Ottignies dus om een heel nieuw station omdat het moet, niet omdat het kan.
De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2021, 09:24
door ronny
TimJ36 schreef: 21 mei 2021, 00:36 De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
De geldpotten zijn regionaal opgesplitst dus moet je een ander station in Wallonië vermelden dat vernieuwd zou moeten worden. Ik ben benieuwd of binnen een paar jaar deze werf wordt stilgelegd wegens geen geld zoals Gent. De grondstoffenprijzen zijn immers aan het stijgen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2021, 09:35
door Shrek
ronny schreef: 21 mei 2021, 09:24
TimJ36 schreef: 21 mei 2021, 00:36 De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
De geldpotten zijn regionaal opgesplitst dus moet je een ander station in Wallonië vermelden dat vernieuwd zou moeten worden. Ik ben benieuwd of binnen een paar jaar deze werf wordt stilgelegd wegens geen geld zoals Gent. De grondstoffenprijzen zijn immers aan het stijgen.
De werf in Ottignies is al talloze keren uitgesteld om budgettaire redenen, de kans dat dat weer gebeurd blijft zeker bestaan.