Pagina 44 van 69

Re: werken: in stations

Geplaatst: 18 mar 2021, 08:05
door stijn
Lukas schreef: 17 mar 2021, 20:51 De container op spoor C staat er nog steeds.
Mmmm... ik was met Google Earth gaan kijken en ik zie toch sporen waar vroeger die containers stonden.

Hadden we het dan over nog een andere container?

Stijn

Re: werken: in stations

Geplaatst: 18 mar 2021, 18:14
door trainlovertje
stijn schreef: 18 mar 2021, 08:05 Mmmm... ik was met Google Earth gaan kijken en ik zie toch sporen waar vroeger die containers stonden.

Hadden we het dan over nog een andere container?

Stijn
Jij bedoelt de containers (met burelen) die letterlijk op spoor C stonden. Die zijn - uiteraard - verdwenen voor spoor C opnieuw in dienst kwam. Maar de WC-container staat ongeveer aan het uiteinde van het perron tussen de sporen B en C en die staat er momenteel nog steeds.
De werknemers die werkten in die containers zijn verhuisd naar het gerenoveerde stationsgebouw.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 apr 2021, 20:26
door thejay
Sint-Katelijne-Waver: het stationsgebouw is geheel verdwenen.
Datum van vaststelling: deze namiddag.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 05 apr 2021, 19:48
door trainlovertje
Zonet gezien dat perron 6/7 in Hasselt in dienst gegaan is, dus reeds bij aanvang en niet na afloop van de grote werken in de regio Hasselt. Perron 4/5 was dan weer afgesloten en zal de volgende in het rijtje zijn.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 apr 2021, 16:19
door Glodenox
Vanaf volgende week gaat men het stationsplein van Weerde vernieuwen. Het aantal aangeduide parkeerplaatsen zal verdrievoudigd worden (in de praktijk eerder een verdubbeling) en de fietsenstalling zal verdubbelen. Dit doet men als maatregel om meer mensen op de trein te krijgen richting Brussel. Het station van Weerde ligt namelijk niet al te ver van op- en afrit Zemst op de E19.

Voor wagens gaat men de toegang langs de Vredelaan (lokale weg) afsluiten en van de toegang langs de Damstraat de enige toegang maken. Omdat het zicht tussen de twee spoorbruggen daar eerder beperkt is gaat men hier verkeerslichten plaatsen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 apr 2021, 16:42
door joverwimp
Het station van Asse wordt een Hoppin-punt. Er staat al een automaat van De Lijn, nu wordt gewerkt aan een extra parking voor wagens en fietsen , inclusief laadpalen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 apr 2021, 16:55
door overweg13
Ik kan daar eigenlijk niet echt blij over zijn, zolang niet duidelijk wordt hoe de aansluitingen er geregeld zullen worden. Het is niet omdat er infrastructuur aangelegd wordt, dat er in werkelijkheid veel zal veranderen...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 apr 2021, 18:38
door trainlovertje
Glodenox schreef: 06 apr 2021, 16:19 Vanaf volgende week gaat men het stationsplein van Weerde vernieuwen. Het aantal aangeduide parkeerplaatsen zal verdrievoudigd worden (in de praktijk eerder een verdubbeling) en de fietsenstalling zal verdubbelen. Dit doet men als maatregel om meer mensen op de trein te krijgen richting Brussel. Het station van Weerde ligt namelijk niet al te ver van op- en afrit Zemst op de E19.

Voor wagens gaat men de toegang langs de Vredelaan (lokale weg) afsluiten en van de toegang langs de Damstraat de enige toegang maken. Omdat het zicht tussen de twee spoorbruggen daar eerder beperkt is gaat men hier verkeerslichten plaatsen.
En betekent dat ook het einde van de gratis parking daar?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 apr 2021, 01:02
door Glodenox
trainlovertje schreef: 06 apr 2021, 18:38En betekent dat ook het einde van de gratis parking daar?
Daar is niets van gezegd en lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Het lijkt me ook iets waar het gemeentebestuur helemaal niet tevreden mee zou zijn aangezien de omliggende wijken dan volgeparkeerd gaan staan.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 19 apr 2021, 11:58
door Astro_Geo
Eerste perron in Hasselt is weer in gebruik, al moet er nog het één en ander afgewerkt worden (glazen panelen, afgesloten wachtruimte, lift, ingebruikname roltrap,... Eindelijk hangen daar ook overal schermen waar ze horen te hangen.

Dat heeft de aannemer niet tegengehouden om al aan het volgende perron te beginnen.

Ook in de tunnel is men druk bezig met nieuwe vloerbedekking, wandbekleding en trappen (geen foto van gemaakt).

Afbeelding Afbeelding
Ik was ook van plan in Kiewit, Alken en Sint-Truiden te passeren, maar ik weet niet of de werken aan de perrons daar al begonnen zijn?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 19 apr 2021, 12:50
door Jan-Mark
In Kiewit zijn de werken momenteel bezig.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 19 apr 2021, 13:00
door trainlovertje
In Sint Truiden is het perron aan spoor 1 quasi helemaal af, in Alken is het halve perron kant rijrichting Landen/Brussel al even klaar, maar om één of andere reden beginnen ze niet aan de andere helft van dat perron.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 apr 2021, 11:45
door jpvdveer
Genval: het nieuwe spoor 3 is eerder deze maand in dienst gekomen. Beide sporen zijn nu naar de nieuwe sporen omgelegd. Nu kan de afbraak van de oude sporen en perrons beginnen en het nieuwe station verder worden afgebouwd.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:54
door trainlovertje
https://press.infrabel.be/eerst-vernieu ... -is-klaar#

Persbericht over de moderniseringen in een aantal Limburgse stations. Wat nieuw is voor mij, is dat het perron richting Hasselt te Alken wordt verplaatst naar de andere zijde van de overweg, zodat die minder lang gesloten blijft. Dat is zeker geen slecht idee.

Ook nieuw voor mij en waar ik minder enthousiast over ben: in Sint-Truiden zal spoor drie blijkbaar (voorgoed?) worden opgebroken. Nochtans heb ik vaak genoeg drie treinen tezamen in Sint-Truiden zien staan. In de piekuren heb je er sowieso twee nodig voor de commerciële dienst en met enige regelmaat staat er dan ook een overbrengingsrit tussen Landen en Hasselt (of een omgeleide trein bij problemen op L35) te wachten op het derde spoor. Dat zal dus niet meer kunnen.
Anderzijds is station Sint-Truiden bijzonder te noemen, omdat het momenteel nog het enige station is in België met drie perronsporen en langs beide "zijden" aansluit op een enkelsporige lijn (als we (pseudo-)eindstations zoals Poperinge/Eeklo/Neerpelt/Quiévrain en de aparte gevallen Puurs en Athus, waar er ook aansluiting voorzien wordt op een andere lijn, buiten beschouwing laten). Of zie ik nog eentje over het hoofd?
Bon, dat gezegd zijnde: het lijkt in België dus een trend dat eenvoudige "stopplaatsen" langs enkelsporige lijnen maximaal twee perronsporen krijgen. Ik weet niet of dit op andere lijnen voor capaciteitsproblemen heeft gezorgd, maar ik verwacht alleszins wel dat dit manoeuvre het bij momenten pittig druk kan maken op L21, vooral omdat het een omleidingsroute is tussen Hasselt en Leuven. Andere enkelsporige lijnen in België kennen die functie meestal niet.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2021, 14:52
door groentje
Een verdubbeling van lijn 21 zit er wellicht nog niet in?