Pagina 43 van 68

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 feb 2021, 20:37
door LS Models
trainlovertje schreef: 26 feb 2021, 19:41
jan_olieslagers schreef: 26 feb 2021, 19:34 Ik heb daar recentelijks rondgelopen, en waar ik driftig en rommelig zag werken aan sporen 11/12, daar was er geen teken van actie - zelfs geen kuisploeg ;) - te zien aan 1-6.
Daar zou binnenkort verandering in moeten komen, bericht van gisteren: https://www.mecheleninbeweging.be/geen- ... k-station/
Ik ben benieuwd hoe alles verder gaat verlopen qua afbraak en heropbouw. Spoor 2 is al een tijdje buiten dienst en de verbinding met L53 is nu via de resterende sporen 1 tem 6. Met de openinig van het nieuwe gedeelte en de bypass, had ik via de facebookpagina van Mechelen in Beweging eens de vraag gesteld of ze al een aannemer hadden gevonden voor de resterende perrons. Deze week dit antwoord gekregen:
Beste, de aannemer van de afbraak is reeds aangesteld: Van Loo. Hij is reeds gestart aan de binnenkant van het gebouw oa in de lokettenzaal. Dat is voor de Mechelaar en reiziger dus nauwelijks zichtbaar. De aannemer voor de opbouw van het nieuwe station wordt momenteel nog aanbesteed, maar is nog niet bekend.
Ik was dus dan ook uiterst verbaasd toen dat bericht op mijn facebook verscheen.
Hopelijk blijven ze op schema en wordt het geen Gent 2.0!

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 feb 2021, 20:54
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 26 feb 2021, 20:36 Hm, het gaat er daar spectaculair aan toe gaan gaan, blijkbaar. Maar over een verplaatsing of verandering van perrons 1-6 lees ik daar toch niets? 1 en 2 zouden wel heraangelegd worden, maar blijven wel op dezelfde plaats; als ik het allemaal goed lees.

Terwijl we het erover hebben: ik begrijp toch goed dat in de nagestreefde "eind"situatie
*/ 1-6 dienen voor L53 en L27
*/ 7-12 dienen voor L25 en L25N
met de optie om, als de nood zich aandient, treinen van L27 op te schuiven naar 7-8, of zelfs verder?
?
Alle sporen en perrons zullen een totale metamorfose ondergaan, net zoals in Gent. De structuur/ligging/plaats van de perrons verandert niet, maar worden dus wel grondig aangepakt, inclusief overkapping zoals de sporen 11 en 12 momenteel. Men begint binnenkort dus met sporen 1, 2, 9 en 10, de rest volgt later

Hoe en waar er gewisseld kan worden tussen de verschillende sporen, weet ik niet precies, maar volgens mij verandert er niet zo veel tov de huidige situatie. Nu rijden er soms ook treinen van L27 naar sporen 7 of 8, tot voor kort ook 9 en 10. Treinen van L53 kunnen nooit aankomen op de sporen 7 en hoger.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 feb 2021, 21:33
door Wouterh12
trainlovertje schreef: 26 feb 2021, 20:54 Alle sporen en perrons zullen een totale metamorfose ondergaan, net zoals in Gent. De structuur/ligging/plaats van de perrons verandert niet, maar worden dus wel grondig aangepakt, inclusief overkapping zoals de sporen 11 en 12 momenteel. Men begint binnenkort dus met sporen 1, 2, 9 en 10, de rest volgt later
Sporen 11 en 12 hebben nog geen liften, en 11 heeft ook nog geen roltrap (12 wel, een indrukwekkend geval want het verschil met het grondniveau is aanzienlijk). Ik hoop dat die er snel komen.

De perrons zien er zeer indrukwekkend uit, een groot contrast met de verwaarloosde sporen 1-8. De overkapping bedekt wel een relatief beperkt deel van de perrons, de uiteinden zijn net als vroeger onbeschut.

Als Mechelaar kijk ik ook uit naar de opening van de Tangent (die het autoverkeer langs de verre kant van de spoorweg moet leiden, vanuit de stad gezien) en de herinrichting van de stationsomgeving.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 10 mar 2021, 22:14
door Lukas
Hoi,

Vandaag is de NMBS begonnen met de vernieuwing van de roltrappen in Leuven. Het gaat om de roltrappen in de oude onderdoorgang kant Tienen. Ik ben blij dat die eindelijk vernieuwd worden. Ze waren ook al 50 jaar oud.

Lukas

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 mar 2021, 08:20
door stijn
Lukas schreef: 10 mar 2021, 22:14 Vandaag is de NMBS begonnen met de vernieuwing van de roltrappen in Leuven. Het gaat om de roltrappen in de oude onderdoorgang kant Tienen. Ik ben blij dat die eindelijk vernieuwd worden. Ze waren ook al 50 jaar oud.
Dat ik dat nog mag meemaken... ongelofelijk! ;-)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 10:16
door Astro_Geo
Worst die tunnel zelf ook nog opgefrist? Nu contrasteert die nogal met de rest van het station.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 12:38
door Steven
Astro_Geo schreef: 16 mar 2021, 10:16 Worst die tunnel zelf ook nog opgefrist? Nu contrasteert die nogal met de rest van het station.
Oh zijn er worsten in de tunnel? :mrgreen: , wanneer een schrijffoutje grappig is :wink: :lol:

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 20:55
door Astro_Geo
Het zal me worst wezen.... :D Zolang die tunnel maar mee opgefrist worDt.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 21:01
door rvdborgt
Astro_Geo schreef: 16 mar 2021, 10:16 Worst die tunnel zelf ook nog opgefrist? Nu contrasteert die nogal met de rest van het station.
Het station is sowieso nog niet klaar dus wie weet. Zo is de overkapping nog op vele plaatsen lek en staat er op spoor C nog steeds een "tijdelijke" container, ik dacht met wc's.

Groetjes,
Rian

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 21:07
door Astro_Geo
Niemand betwist dat het station er niet op is vooruit gegaan sinds 2000, maar ergens is het triest dat je zoiets niet op 20 jaar kan afwerken.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 21:15
door jan_olieslagers
Af en toe passeer ik in Vilvoorde, en een enkele keer ook in Leuven. Als ik die twee vergelijk dan vind ik dat er over Leuven nog niet zo wreed moet gejammerd worden. Maar het is dan ook weer niet omdat het ene beneden alle peil is dat men over het andere niets zou mogen zeggen, uiteraard.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 16 mar 2021, 21:31
door rvdborgt
Astro_Geo schreef: 16 mar 2021, 21:07 Niemand betwist dat het station er niet op is vooruit gegaan sinds 2000, maar ergens is het triest dat je zoiets niet op 20 jaar kan afwerken.
Ik woon sinds najaar 1998 in Leuven en precies toen is men begonnen op het voorplein. Inmiddels is ook de fietsspiraal eindelijk af en blijven er nog wat kleine zaken over. Ik hoop dat die binnenkort nog eens worden aangepakt.

Groetjes,
Rian

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 mar 2021, 07:20
door stijn
rvdborgt schreef: 16 mar 2021, 21:01 ...en staat er op spoor C nog steeds een "tijdelijke" container, ik dacht met wc's.
Goede morgen,

ik geloof dat die al wel een jaartje weg is... voor de rest... inderdaad nog wel wat werk aan de winkel.

Ik vrees dat de invloed van onze politici hierin nefast is... iedereen vecht voor zijn regio en dus wordt er overal een beetje gewerkt i.p.v. project per project af te werken.

Niet gehinderd door enige onwetendheid, maar volgens mij is het met de uitbreiding van spoorlijnen net hetzelfde: overal wordt er beetje gewerkt en dus zijn er hele kapitalen die decennia vastzitten in ruwbouw zonder enig nut voor wie dan ook (GEN iemand?). Moest men project per project afgewerkt hebben zouden we met dezelfde geïnvesteerde kapitalen sneller bruikbare infrastructuur gehad hebben.

Nogmaals: geen verwijt aan Infrabel of NMBS, maar aan onze politici en dus ook aan onszelf, want wij verkiezen die.

Stijn

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 mar 2021, 12:51
door rdv
En waarschijnlijk heeft het uitsmeren van projecten tot gevolg dat het allemaal meer kost. In Jette hebben de werken ook meer dan een jaar quasi stilgelegen, maar de kosten voor werfcontainers etc. die er staan blijven wel doorlopen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 mar 2021, 20:51
door Lukas
Hoi,

De container op spoor C staat er nog steeds. Er zijn aan de kant van spoor D nieuwe WC`s maar die zijn nog steeds in dienst wat ik toch echt niet begrijp...

Lukas