werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Ter hoogte van station Schaarbeek is lijn 36N voor een stuk opgebroken op de graafwerken voor de nieuwe voetgangerstunnel uit te voeren. 't Zag er allemaal vrij spectaculair uit vanuit de trein. Verderop dezelfde lijn richting Brussel-Noord werden eveneens een aantal wissels vervangen.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 15 mar 2022, 21:30 Hoi,

Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...

Lukas
Aalter zat in het project 4sporen Gent-Brugge, waarvoor er budget voorzien is, dat kon dus sneller gaan.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

Lukas schreef: 15 mar 2022, 21:30 Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...
Is in Tienen niet alles misgegaan wat ook maar mis kon gaan? Ik meen dat er o.a. verschillende aanbestedingen overgedaan moesten worden omdat de aannemer failliet ging.
Niettemin duurt het al wel heel lang, volgens mij al minstens 15 jaar.

Groetjes,
Rian
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

Het toppunt in Tienen is dat alle treinen richting Leuven over een compleet nutteloze wissel van 40 moeten gaan :roll:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 15 mar 2022, 21:52
Lukas schreef: 15 mar 2022, 21:30 Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...
Is in Tienen niet alles misgegaan wat ook maar mis kon gaan? Ik meen dat er o.a. verschillende aanbestedingen overgedaan moesten worden omdat de aannemer failliet ging.
Niettemin duurt het al wel heel lang, volgens mij al minstens 15 jaar.

Groetjes,
Rian
2012 of 2013 is men met de eerste kleine karweitjes begonnen, dacht ik. Eind 2013 heeft men spoor 2 uitgebroken, dat was de eerste grote zichtbare verandering
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 15 mar 2022, 22:02 Het toppunt in Tienen is dat alle treinen richting Leuven over een compleet nutteloze wissel van 40 moeten gaan :roll:
Inderdaad, aan kant Landen heeft men die sporen niet rechtgetrokken, terwijl men dat wel gedaan heeft aan kant Leuven. Zal wel met een vergunning te maken hebben gehad gok ik, maar anderzijds toch absurd dat dat niet onder dezelfde vergunning valt, nee?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

Is de aankomende megawerf eigenlijk de reden waarom de renovatiewerken in Hasselt op zo'n laag pitje staan? Er is de voorbije weken omzeggens niks gebeurd.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: werken: in stations

Bericht door Freken »

ANALOGE KLOKKEN - GPRS

Westerstrand haalde vorig jaar een contract binnen bij de Belgische Spoorwegen voor het leveren van zo'n 2500 nieuwe perronklokken. Over een periode van 4 jaar zullen naast alle grote treinstations als deze van Brussel, Leuven, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen e.a. ook de kleine en meest afgelegen stations elk 2 klokken krijgen, opgesteld aan beide zijden van het perron.

De primeur voor de installatie van de eerste 2 klokken was weggelegd voor het station van Wevelgem!

Via een speciaal ontwikkelde GPRS modem met e-sim technologie hebben de klokken verbinding met het internet. Zo wordt de tijd gesynchroniseerd met de tijdservers van de Belgische Spoorwegen. Deze communicatie wordt ook gebruikt om foutmeldingen online door te sturen naar het beheerplatform. Problemen zoals het ontbreken van de voedingsspanning, interne LED verlichting, positie van de wijzers, het openen van de klok,... worden zo automatisch doorgestuurd.

Dankzij deze ontwikkeling garanderen we dat alle klokken de correcte tijd weergeven en indien er problemen opduiken deze automatisch aan technisch personeel gesignaleerd worden.
https://www.westerstrand.be/nl/realisat ... n-wevelgem
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: in stations

Bericht door desirootje »

Freken schreef: 08 apr 2022, 11:24
ANALOGE KLOKKEN - GPRS

Westerstrand haalde vorig jaar een contract binnen bij de Belgische Spoorwegen voor het leveren van zo'n 2500 nieuwe perronklokken. Over een periode van 4 jaar zullen naast alle grote treinstations als deze van Brussel, Leuven, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen e.a. ook de kleine en meest afgelegen stations elk 2 klokken krijgen, opgesteld aan beide zijden van het perron.

De primeur voor de installatie van de eerste 2 klokken was weggelegd voor het station van Wevelgem!

Via een speciaal ontwikkelde GPRS modem met e-sim technologie hebben de klokken verbinding met het internet. Zo wordt de tijd gesynchroniseerd met de tijdservers van de Belgische Spoorwegen. Deze communicatie wordt ook gebruikt om foutmeldingen online door te sturen naar het beheerplatform. Problemen zoals het ontbreken van de voedingsspanning, interne LED verlichting, positie van de wijzers, het openen van de klok,... worden zo automatisch doorgestuurd.

Dankzij deze ontwikkeling garanderen we dat alle klokken de correcte tijd weergeven en indien er problemen opduiken deze automatisch aan technisch personeel gesignaleerd worden.
https://www.westerstrand.be/nl/realisat ... n-wevelgem
Handig, maar wat ook zou kunnen helpen is een digitale klok op de lcd schermen aan of op de perrons, zodat ik weet of ik moet sprinten op die trappen of niet, dat die trein om 13.48 vertrekt zegt mij niets als ik niet weet hoe laat het is.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: werken: in stations

Bericht door Dwarsligger »

Freken schreef: 08 apr 2022, 11:24
ANALOGE KLOKKEN - GPRS

Westerstrand haalde vorig jaar een contract binnen bij de Belgische Spoorwegen voor het leveren van zo'n 2500 nieuwe perronklokken. Over een periode van 4 jaar zullen naast alle grote treinstations als deze van Brussel, Leuven, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen e.a. ook de kleine en meest afgelegen stations elk 2 klokken krijgen, opgesteld aan beide zijden van het perron.

De primeur voor de installatie van de eerste 2 klokken was weggelegd voor het station van Wevelgem!

Via een speciaal ontwikkelde GPRS modem met e-sim technologie hebben de klokken verbinding met het internet. Zo wordt de tijd gesynchroniseerd met de tijdservers van de Belgische Spoorwegen. Deze communicatie wordt ook gebruikt om foutmeldingen online door te sturen naar het beheerplatform. Problemen zoals het ontbreken van de voedingsspanning, interne LED verlichting, positie van de wijzers, het openen van de klok,... worden zo automatisch doorgestuurd.

Dankzij deze ontwikkeling garanderen we dat alle klokken de correcte tijd weergeven en indien er problemen opduiken deze automatisch aan technisch personeel gesignaleerd worden.
Dat verklaart alleszins de metalen palen met een tros kabels aan de bovenzijde, die sinds een dik halfjaar op de perrons langs onder andere de lijn Mechelen-Antwerpen staan. Iemand had de vraag al eens gesteld op Twitter, de NMBS hield toen vol dat het om nieuwe verlichtingspalen ging.

Bizar dat Westerstrand spreekt van een primeur voor Wevelgem, want ik zou zweren dat er al zo'n nieuwe klokken geïnstalleerd zijn in Sint-Agatha-Berchem. Het is omdat ik de metalen paal (mét klok) daar herkende, dat bij mij het vermoeden rees dat de mysterieuze palen rondom Mechelen wel eens voor perronklokken zouden kunnen dienen.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door eagleheart »

Kent er iemand een contact voor de oude klokken? Ik zou er graag eentje in mijn huis kunnen hangen^^.

Merci
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Voor een Belgische kan ik u niet helpen, maar voor een Nederlandse kunt ge eens horen op het forum circuitsonline.net, daar zijn ze een regelmatig gespreksonderwerp dus daar is wellicht wel iets te vinden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/26 ... -park-met/

Mooie plannen, hopelijk krijgen ze grotendeels uitvoering.

Ik weet niet of de nood aan extra gebouwen zo groot is in Hasselt, en Spartacus wordt in dit verhaal moeilijk.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

Blijkbaar is het nieuwe perron in Eupen nu in gebruik:
https://ostbelgiendirekt.be/sprachliche ... ung-320775
Plaats reactie