werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Spoor 22 is buiten dienst genomen. Daar zal dus geen trein meer komen. De bovenleiding is er al een hele tijd terug verwijderd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Gezien spoor 22 een kopspoor was, kon het sowieso slechts door treinen beperkt in Brussel-Zuid gebruikt worden, een groot verlies is het dus niet. De posttrein komt ook niet terug...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

Ottignies, 30 september. Er is/wordt hier flink doorgewerkt.

IMG_1706-min.JPG
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Spoor A en spoor 1 komen binnenkort in dienst.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 17 okt 2022, 19:49 Gezien spoor 22 een kopspoor was, kon het sowieso slechts door treinen beperkt in Brussel-Zuid gebruikt worden, een groot verlies is het dus niet. De posttrein komt ook niet terug...
Werd dit niet vooral gebruikt door dienstpendels voor personeel van/naar de werkplaatsen in Vorst?
Toen ik daar werkte (intussen een jaar of twintig geleden) kon men er nog wel eens een klassiekske zien staan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

Steven schreef: 19 okt 2022, 15:25 Spoor A en spoor 1 komen binnenkort in dienst.
Ik zie nu dat dit in de herfstvakantie gaat gebeuren en dat er hiertoe 10 dagen lang geen treinen van Ottignies richting Namen/Louvain-la-Neuve zullen rijden. Op de Infrabel website is een uitgebreide toelichting beschikbaar:

https://infrabel.be/fr/ottignies-chantier-rer

Velen zullen het hardgrondig met mij oneens zijn maar als spoorwegliefhebber kwam ik altijd graag in Ottignies. Maar voor de reiziger natuurlijk hoog tijd dat dit station wordt aangepakt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Steven schreef: 19 okt 2022, 15:25 Spoor A en spoor 1 komen binnenkort in dienst.
Welke impact zal dat hebben op de reizigersdienst? Opnieuw meer (doorgaande) treinen vanaf LLN?
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

Het station zal in fasen volledig worden vernieuwd. De huidige sporen 1 en 2 gaan nu buiten dienst en worden als volgende vernieuwd. Op korte termijn vallen er dus weinig veranderingen te verwachten.

Ik heb echter wel de indruk dat het stukje viersporigheid ten zuiden van het station (tot aan de aansluiting richting LLN) in de herfstvakantie ook in dienst gaat komen: gaat het hierdoor mogelijk worden om gelijktijdig uit Ottignies richting Namen en LLN te vertrekken? Dat zou voor de robuustheid van de dienstregeling al een aanzienlijke stap voorwaarts zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 19 okt 2022, 15:28
groentje schreef: 17 okt 2022, 19:49 Gezien spoor 22 een kopspoor was, kon het sowieso slechts door treinen beperkt in Brussel-Zuid gebruikt worden, een groot verlies is het dus niet. De posttrein komt ook niet terug...
Werd dit niet vooral gebruikt door dienstpendels voor personeel van/naar de werkplaatsen in Vorst?
Toen ik daar werkte (intussen een jaar of twintig geleden) kon men er nog wel eens een klassiekske zien staan.
Veel voordeel haalde je daar niet uit, niet alleen moet je vandaar het verkeer van lijn 124 kruisen, op het ogenblik dat die dienstpendels rijden is er niet echt meer sprake van overbelasting van station Brussel-Zuid, gezien dat dit op de shift-wisseling gebeurt.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vandaag heb ik vernomen dat de werken om het station van Wezemaal te vernieuwen met een jaar zijn uitgesteld....Ik vind dit RONDUIT SCHANDALIG!!!!! Als er stations tussen Gent en Brugge moeten vernieuwd worden kan het niet snel genoeg gaan!! Waarom worden de reizigers van lijn 35 weer eens gediscrimineerd??

Ik ben zeer zwaar teleurgesteld in de NMBS en Infrabel!!! In de plaats van hun ticketprijzen te verhogen zouden ze dat beter eens doen met hun perrons!!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Tja, het een heeft natuurlijk met het ander te maken. Geen inkomsten = geen perronvernieuwingen.
En laat ons eerlijk zijn: het project tussen Gent en Brugge heeft veel meer nationaal/economisch belang dan een perronverhoging langs lijn 35 en verdient die prioritering. Het woord discriminatie is ongepast naar mijn mening.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: werken: in stations

Bericht door Nils »

Lukas schreef: 19 okt 2022, 21:42 Hoi,

Vandaag heb ik vernomen dat de werken om het station van Wezemaal te vernieuwen met een jaar zijn uitgesteld....Ik vind dit RONDUIT SCHANDALIG!!!!! Als er stations tussen Gent en Brugge moeten vernieuwd worden kan het niet snel genoeg gaan!! Waarom worden de reizigers van lijn 35 weer eens gediscrimineerd??

Ik ben zeer zwaar teleurgesteld in de NMBS en Infrabel!!! In de plaats van hun ticketprijzen te verhogen zouden ze dat beter eens doen met hun perrons!!!

Lukas
De eerste werken aan de L50a begonnen al in 1994, dat daar nu eindelijk de perrons vernieuwd worden is vooral noodzakelijk omdat de spoorconfiguratie daar helemaal verandert.

Om eerlijk te zijn is het station van Wezemaal nog in redelijke staat en vergelijkbaar met veel stations van hetzelfde formaat in het hele land.

Wanneer je schande wil spreken, spreek dan over stations als Tienen, Dendermonde, Lier,… Stations van middelgrote steden die helemaal afgeleefd zijn en waar de renovatie nog steeds op zich laat wachten.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

trainlovertje schreef: 19 okt 2022, 22:00 Tja, het een heeft natuurlijk met het ander te maken. Geen inkomsten = geen perronvernieuwingen.
En laat ons eerlijk zijn: het project tussen Gent en Brugge heeft veel meer nationaal/economisch belang dan een perronverhoging langs lijn 35 en verdient die prioritering. Het woord discriminatie is ongepast naar mijn mening.
Misschien moet men dan in de toekomst niet meer met geld gooien voor de bouw van spoorwegkathedralen in de gemiddelde provinciestad?

Kijk naar wat men met een minimaal budget in Hasselt doet, dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn.

Subjectief, oké, maar het zijn m.i. ook nog eens allemaal draken van gebouwen, enkel Antwerpen Centraal is een geslaagde renovatie.

En, eigenlijk erger nog dan de onderinvestering op sommige lijnen of in sommige regio's, is de schandvlek Brussel-Zuid dat je belangrijkste station is.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: werken: in stations

Bericht door apestaart »

Ik moet wel opmerken dat er in België toch een aantal stations zijn die verloederd zijn iets wat in Nederland ondenkbaar is, ik heb daar nog geen enkel station gezien die verloederd is, allemaal netjes onderhouden behalve Amsterdam Centraal dan, die perrons zijn wel wat verouderd maar niet verloederd maar die best wel vernieuwd maar dat is misschien één van de weinige uitzonderingen.
Ik geef toe dat men in België een inhaalbeweging aan de gang is maar tegenover Nederland is er nog veel in te halen en ik vrees dat het nog tenminste 5 jaar zal duren eer dat het geval is als geen 10 jaar zal zijn.
En dan die perrons die in sommige stations te kort zijn in lengte dat is nog zoiets, ik hoor dikwijls aankondigen dat reizigers met bestemming X niet mogen instappen in het laatste rijtuig en voor degenen die naar bestemming Y gaan niet mogen instappen in de laatste 3 rijtuigen iets wat ik niet in Nederland nog nooit heb horen aankondigen dus het moet zijn dat er in Nederland geen enkel station is die te korte perrons bevat.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: werken: in stations

Bericht door DDietzen »

Inderdaad is Amsterdam Centraal pakweg het meest krakkemikkige station van Nederland. Men is net begonnen het te vernieuwen, dat is een gigaproject waarbij vergeleken Mechelen bij wijze van spreken enkel een nieuw likje verf krijgt. Complicerende factor is natuurlijk dat het hele station een rijksmonument is en dus nauwelijks aangetast mag worden. De perrons worden één voor één verbreed en compleet vernieuwd, en de sporenlayout gaat compleet op de schop, maar het zal nog minstens tot 2030 duren alvorens dat allemaal klaar is.

Het is niet dat we in Nederland geen korte perrons hebben, maar dat we onze treinlengte aanpassen op de kortste perrons langs de route. De intercity Dordrecht-Lelystad stopt bijvoorbeeld in Almere Buiten waar het perron tot voor kort maar pakweg 270 meter lang was, dus op één van de kernverbindingen door de Randstad kon jarenlang met maar 10 bakken gereden worden, terwijl 12 vaak zeer wenselijk was in de spits. Soms raakte er wel eens per abuis een 12-baks trein in die serie verzeild, dan werd ofwel de stop in Almere Buiten geschrapt ofwel de trein geheel opgeheven tussen Almere en Lelystad. Gelukkig is onlangs het perron verlengd naar 340 meter, zodat er toekomstig weer treinen op maximale lengte kunnen halteren.
Plaats reactie