werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: in stations

Bericht door desirootje »

260689 schreef: 10 mar 2023, 17:30 Stations gelijk Brugge/Sint-Niklaas/ ..... Dat is voor mij goed. Moderne look en gelijkend. Voor grotere station mag het inderdaad wat meer zijn. Maar een uniforme look is denk wel het beste!
Niet te uniform aub. Denderleeuw is een van de grootste stations van België, en persoonlijk vind ik het toekomstige station saaier dan de nieuwe stations op L50A. Met al dat zwart, grijs en wit zonder enige vorm van kleur, de grootte is het enige dat duidelijk maakt of de trein in Liedekerke of Denderleeuw is gestopt. Ik heb geen Gent Sint Pieters nodig of een Mechelen, maar gewoon perrons zoals die in Aalst of zelfs Landen zouden al veel doen. Ik vind zelf de oude luifels mooier (ook al kunnen die zelfs als het windstil is de perrons amper droog houden.
Het ziet er levenloos uit, enkel de verhoogde perrons, liften en het verlengen van de 1e tunnel zijn een verbetering in mijn ogen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

TimJ36 schreef: 10 mar 2023, 16:21 We moeten ook niet de populariteit onderschatten van tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Heeft NMBS zoveel kantoorruimte wel nodig? Kan ze haar bestaande patrimonium niet beter benutten? Verschillende overheidsdiensten en bedrijven als Proximus zetten in op werken dicht bij huis met satellietkantoren in de provinciesteden.
Voor een deel mee eens, maar de bedoeling van deze nieuwbouw is net om af te raken van enkele van die andere sites, zoals het gebouw aan de Hallepoort. Dat gebouw is al even geen eigendom meer van de NMBS na één van de sale-and-lease-back-operaties uit het verleden, en is dus een constante kostenpost. De gebouwen aan de Frankrijkstraat zijn verouderd, en er is heel wat belangstelling voor de gronden, de regeling is dan ook dat Atenor(?) de bouw van de nieuwe hoofdzetel bekostigt in ruil voor de terreinen aan de Frankrijkstraat. Eerlijk gezegd, dat lijkt me geen slechte regeling.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

In de weekends van 22-23/04, 29/04-01/05, 06-07/05, 13-14/05, 20-21/05 en 27-28/05 vindt er onderhoud aan wissels en steunmuren in Luik-G plaats. Ten gevolge daarvan worden IC01 en ICE/NJ omgeleid via Kinkempois en de stop in Luik-G wordt vervangen door Angleur. Thalys rijdt Luik-G wel binnen. Deels staat dit al zo in de reisinformatiesystemen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

Ik zie dat tijdens die weekend bijna alle ICE's ook worden ingekort tot Brussel-Noord, maar deze (enkel richting Brussel) hebben een extra geplande stop in Leuven.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

ovspotter_be schreef: 15 mar 2023, 08:49 Ik zie dat tijdens die weekend bijna alle ICE's ook worden ingekort tot Brussel-Noord, maar deze (enkel richting Brussel) hebben een extra geplande stop in Leuven.
Wel een stop, maar niet voor reizigers.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

FLV-FGSP schreef: 15 mar 2023, 17:33 Wel een stop, maar niet voor reizigers.
Oké, net zoals de Eurostar paar jaar geleden ook een stop kreeg te Mechelen, maar niet voor de reizigers.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

rdv schreef: 16 dec 2022, 20:56 Is de doortrekking van de onderdoorgang in Schaarbeek tot aan Docks al klaar?
De voetgangerstunnel van het station van Schaarbeek naar winkelcentrum Docks opent zeker dit voorjaar. Dat laat de NMBS weten aan BRUZZ.
(https://www.bruzz.be/samenleving/voetga ... 2023-03-15?)utm_campaign=bruzz_dag_16_03_2023&utm_medium=email&utm_source=newsletter)

De tunnel zou eigenlijk in november openen, maar de werken nemen meer tijd in beslag. Voetgangers zullen binnen enkele maanden hun reistraject kunnen halveren.
De spoorwegmaatschappij had de voetgangerstunnel al opgenomen in het meerjareninvesteringsplan 2018-2022: de tunnel was het logische vervolg op de opening van winkelcentrum Docks in 2016. Maar de bouw en opening van de tunnel werd verschillende keren uitgesteld.

De voetgangers- en fietserstunnel zou in november definitief openen. Maar de werken namen meer tijd in beslag dan gedacht, de openingsdatum werd naar het voorjaar getild. Dat laat woordvoerder Dimitri Temmerman weten aan BRUZZ. Hij stelt dat vertraging niet ongewoon is met werken van deze omvang en verzekert dat arbeiders bezig zijn met de ‘afrondende fase’.

Ter herinnering: de tunnel vertrekt onder de perrons van het station van Schaarbeek en komt vlak bij Docks uit. De tunnel halveert de wandelroute tussen het winkelcentrum en het Schaarbeekse station: van ruim 1 kilometer naar ongeveer 300 meter.

Wie vanuit de stationsbuurt te voet Docks of andere bestemmingen aan de andere kant van het spoor wil bereiken, moet vandaag omlopen langs de drukke Van Praetlaan. Regelmatig kozen mensen vanuit het station van Schaarbeek de gevaarlijke route, omdat ze vanaf de perrons het winkelcomplex konden zien liggen en de verleiding om het spoor over te steken niet konden weerstaan.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Afgelopen week nieuwe signalisatie aangebracht in het station van Lichtervelde.

Wie heeft eigenlijk beslist om alle stationsnaamborden (en bijhorende signalisatie / pictogrammen) in dergelijk sneltempo te vervangen?

Dit lijkt mij

1) ongewenst vanuit duurzaamheidsperspectief
2) geen verbetering: minder groot lettertype en verlichting die pijn doet aan de ogen
3) het is de zoveelste verandering van huisstijl, de goed uitgedachte huisstijl Het Station werd naar de prullenbak verwezen

Terwijl je met stations zit die op de draad versleten zijn, lijken me er toch dringendere problemen om aan te pakken.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren was ik in Antwerpen Centraal en ik zag dat alle treinen stopten op verdieping -1 en -2. Op verdieping +1 waren alle sporen buiten dienst.
Zo vertrok de L trein Lier Leuven van spoor 23 wat ook niet alledaags is en zag ik Breaks op spoor 22.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

Grote kuis? mag af en toe wel eens...
Theo
Groeten vanop de Heide
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

TB_worden schreef: 06 mar 2023, 20:48 Ware ontmoetingsplaatsen voor de marginale onderlaag dan toch... De reizigers spoeden zich doorgaan zo snel mogelijk weg van het station.
En dat was nu net wat de NMBS-Holding in 2009 wou veranderen met het concept het Station.

Het Nieuwsblad (21 maart 2009) :
Haast je via een groezelige, donkere gang naar het perron om de trein op te stappen. Stap op je bestemming weer uit en haast je door een gelijksoortige gang naar de buitenlucht van de stad. Als het aan de NMBS-Holding ligt, is die perceptie van het station voorgoed verleden tijd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

En iets waar ze in Nederland, Duitsland, Zwitserland... wel duidelijk in slagen. Het ene station al beter dan het andere, maar toch, ik zou alleen al voor het station naar Rotterdam reizen.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

FLV-FGSP schreef: 30 mei 2022, 09:05 Blijkbaar is het nieuwe perron in Eupen nu in gebruik:
https://ostbelgiendirekt.be/sprachliche ... ung-320775
In de presentatie over het vervoersplan voor de provincie Luik (https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan) staat ook een slide (pag. 50) over Eupen. Een van de redenen waarom het daar zolang duurt, is dat de stad in een laat stadium met het idee van een gecombineerde fiets-&voetgangerstunnel is afgekomen.
Het kopspoortje is inmiddels weggehaald, de IC-treinen komen nog steeds op spoor 1 aan. Enkel een P-trein gebruikt spoor 2.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: werken: in stations

Bericht door Dewi »

Voorstelling van de plannen met afbeeldingen voor het nieuwe station van Kortrijk. Zoals reeds gekend, het plan is om het huidige stationsgebouw te slopen. Het wordt niet beschermd.

https://www.kortrijk.be/stationsproject ... komst-bouw

Het zou moeten af zijn tegen 2034. De werken aan de perrons zelf beginnen vanaf 2026, beginnende met 8 en 7.

Vraagje. In het nieuwe vervoersplan van de NMBS staat dat een derde IC Gent-Kortrijk nog niet kan door de verlaagde capaciteit in Gent-Sint-Pieters door de werken aldaar, die minstens nog duren tot 2027. Zouden de sporen buiten dienst in Kortrijk dan ook niet een gelijkaardige hindernis creëren, of is er daar nog voldoende ontvangstcapaciteit op overschot?
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: in stations

Bericht door desirootje »

Dewi schreef: 28 apr 2023, 17:27 Voorstelling van de plannen met afbeeldingen voor het nieuwe station van Kortrijk. Zoals reeds gekend, het plan is om het huidige stationsgebouw te slopen. Het wordt niet beschermd.

https://www.kortrijk.be/stationsproject ... komst-bouw

Het zou moeten af zijn tegen 2034. De werken aan de perrons zelf beginnen vanaf 2026, beginnende met 8 en 7.

Vraagje. In het nieuwe vervoersplan van de NMBS staat dat een derde IC Gent-Kortrijk nog niet kan door de verlaagde capaciteit in Gent-Sint-Pieters door de werken aldaar, die minstens nog duren tot 2027. Zouden de sporen buiten dienst in Kortrijk dan ook niet een gelijkaardige hindernis creëren, of is er daar nog voldoende ontvangstcapaciteit op overschot?
Ik neem aan van wel, de plannen waren al in grote lijnen geweten, dus is het niet logisch dat de 3e trein (wss een S/L) in het performantiecontract zit als dat niet haalbaar is met de infrastructuur op dat moment.
Ik voel me wel dubbel over dit nieuwe station, het is mooi maar aan de andere kant lijkt het op een rip off van Mechelen en Ottignies. Het station van Marakesh bvb is een vrij modern station gebouwd in een oudere stijl, waarom bouwen wij geen stations meer die Vlaamse en Belgische stijlen gebruiken, gemaakt van baksteen en andere traditionele materialen. Aalst en Antwerpen zijn de enige waar ik aan kan denken die nog in een oude stijl blijven bestaan.
De moderne stations beginnen ononderscheidbaar van elkaar te worden.
Plaats reactie