werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Paul »

joverwimp schreef: 24 mei 2021, 08:54Tussen haakjes: de provinciehoofdstad Waver heeft geen station meer, het werd vorig jaar gesloten. Het is de enige provinciehoofdstad zonder.
Een 'provinciehoofdstad' met nog geen 35.000 inwoners, tja... En 962 reizigers in het station op een weekdag. Tegenover 23.500 in Ottignies.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 24 mei 2021, 01:16
Teach2 schreef: 23 mei 2021, 11:50 Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.

In een (middel)grote stad zoals Kortrijk plaats je landmarkstations, in kleinere gemeentes eerder bescheiden stations.
Volledig niet akkoord. Je moet (zoveel mogelijk) treinreizigers soigneren, niet de stadsbesturen of gemeenteraden blindelings volgen die zulke projecten enkel aanmoedigen om hun volgende mandaat proberen veilig te stellen.
Trouwens, Ottignies-Louvain-la-Neuve is zowat de meest welvarende gemeente van Wallonië. Het brengt de ganse regio heel wat op, mede door de aanwezigheid van de universiteit, dus verdient die gemeente dan wel iets in de plaats terug, nee?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Paul schreef: 24 mei 2021, 11:03
joverwimp schreef: 24 mei 2021, 08:54Tussen haakjes: de provinciehoofdstad Waver heeft geen station meer, het werd vorig jaar gesloten. Het is de enige provinciehoofdstad zonder.
Een 'provinciehoofdstad' met nog geen 35.000 inwoners, tja... En 962 reizigers in het station op een weekdag. Tegenover 23.500 in Ottignies.
Da's ook deels omdat Waver slechts door een stoptrein wordt bediend, die ook Basse-Wavre, Limal en Bierges-Walibi bedient in de gemeente. Maar inderdaad, heel wat Waverenaars rijden naar Ottignies, of zelfs naar de P&R van Louvain-la-Neuve, om daar de trein te nemen, want beter bediend.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 24 mei 2021, 08:54 Tussen haakjes: de provinciehoofdstad Waver heeft geen station meer, het werd vorig jaar gesloten. Het is de enige provinciehoofdstad zonder.
De treinen stoppen er nog steeds. Gisteren toch nog. Of wat is er gesloten dan, het loket? Dat is iets anders.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 24 mei 2021, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Paul »

groentje schreef: 24 mei 2021, 17:11Da's ook deels omdat Waver slechts door een stoptrein wordt bediend, die ook Basse-Wavre, Limal en Bierges-Walibi bedient in de gemeente. Maar inderdaad, heel wat Waverenaars rijden naar Ottignies, of zelfs naar de P&R van Louvain-la-Neuve, om daar de trein te nemen, want beter bediend.
Ik vind dat een stadje als Waver niet moet klagen: drie treinen per uur naar Ottignies, waarvan één doorrijdt naar Charleroi, in Ottignies vlotte overstap richting Brussel en Namen, twee treinen per uur naar Leuven... Tal van grotere steden in ons land kunnen alleen maar dromen van zo'n bediening.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

rvdborgt schreef: 24 mei 2021, 17:27
joverwimp schreef: 24 mei 2021, 08:54 Tussen haakjes: de provinciehoofdstad Waver heeft geen station meer, het werd vorig jaar gesloten. Het is de enige provinciehoofdstad zonder.
De treinen stoppen er nog steeds. Gisteren toch nog. Of wat is er gesloten dan, het loket? Dat is iets anders.

Groetjes,
Rian
Gesloten is het loket, de wachtzaal, kortom: het stationsgebouw.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Voor Waver moet trouwens ook opgemerkt worden dat de NMBS plannen heeft om (ik dacht vanaf volgend jaar) een IC-dienst Charleroi - Ottignies - Waver - Leuven in te zetten. Voor nieuwe bestemmingen zal dat niet zorgen, maar het biedt toch extra overstapmogelijkheden, een snellere reistijd en ook een hogere frequentie. Nog pertinenter zou volgens mij een boog zijn om vanaf Waver rechtstreeks lijn 161 op te rijden richting Brussel - vreemd dat daar eigenlijk nooit over gesproken wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 24 mei 2021, 19:39 Voor Waver moet trouwens ook opgemerkt worden dat de NMBS plannen heeft om (ik dacht vanaf volgend jaar) een IC-dienst Charleroi - Ottignies - Waver - Leuven in te zetten. Voor nieuwe bestemmingen zal dat niet zorgen, maar het biedt toch extra overstapmogelijkheden, een snellere reistijd en ook een hogere frequentie. Nog pertinenter zou volgens mij een boog zijn om vanaf Waver rechtstreeks lijn 161 op te rijden richting Brussel - vreemd dat daar eigenlijk nooit over gesproken wordt.
Zo'n boog lijkt mij niet veel nut te hebben. Welke trein zou je erover sturen? Een S-trein uit Brussel die niet in Ottignies stopt?
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 24 mei 2021, 19:41
Steve schreef: 24 mei 2021, 19:39 Voor Waver moet trouwens ook opgemerkt worden dat de NMBS plannen heeft om (ik dacht vanaf volgend jaar) een IC-dienst Charleroi - Ottignies - Waver - Leuven in te zetten. Voor nieuwe bestemmingen zal dat niet zorgen, maar het biedt toch extra overstapmogelijkheden, een snellere reistijd en ook een hogere frequentie. Nog pertinenter zou volgens mij een boog zijn om vanaf Waver rechtstreeks lijn 161 op te rijden richting Brussel - vreemd dat daar eigenlijk nooit over gesproken wordt.
Zo'n boog lijkt mij niet veel nut te hebben. Welke trein zou je erover sturen? Een S-trein uit Brussel die niet in Ottignies stopt?
P-treinen Waver - Brussel of Walibi - Brussel?

PS: misschien dit Ottignies/Waver gedoe afscheiden naar een nieuw topic? Ik had niet gedacht dat uit mijn bericht over de geplande werken aan het station van Ottignies zo'n discussie zou voortvloeien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Zolang het over de werken in dat station gaat zie ik geen reden tot afsplitsing.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

trainlovertje schreef: 21 mei 2021, 09:35 Alle grote Vlaamse stations ondergaan momenteel een gelijkaardige metamorfose of hebben die reeds gehad (behalve Hasselt, dat een update light krijgt).
De renovatie van het station van Hasselt zou wat mij betreft eigenlijk de norm moeten zijn. Zowel functioneel als esthetisch een vooruitgang en dat zonder megalomane plannen en al te zotte kosten. Bovendien, maar ik besef dat dat persoonlijk is, vind ik enkel Antwerpen Centraal esthetisch een voltreffer, de rest (Luik, Leuven, Gent, Bergen,...) vind ik draken van stations.

Wat Hasselt betreft, wel eens even iets aan doen aan de vernieuwde luifel boven perron 6/7. Maandagmorgen was het juist een douche :D
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

Over Kortrijk valt heugelijk nieuws te melden:


KORTRIJK
Verkeer En Mobiliteit
Kortrijk krijgt gloednieuw station van 84 miljoen euro, huidige gebouw verdwijnt

Het licht staat op groen: Kortrijk krijgt een nieuw station met volledig vernieuwde perrons en uitgebreide fietsenstallingen. Dat heeft de NMBS donderdag bekendgemaakt. De werken staan gepland voor de periode 2023-2030 en kosten zo’n 84 miljoen euro. Iets meer dan de helft daarvan is voor het station zelf, de rest gaat naar de omgevingsaanleg.

Het Kortrijkse Stationsproject staat al langer in de steigers, maar nu is het officieel: de stad krijgt tegen 2030 een gloednieuw, toegankelijk en duurzaam treinstation. Dat hebben de NMBS en het stadsbestuur donderdagmiddag samen bekendgemaakt.

Tunnelwerken al bezig
De plannen voor het vernieuwde station dat mee een centrale plaats zal innemen in de stad, zijn gebaseerd op een gemeenschappelijk masterplan dat de NMBS samen met Kortrijk, De Lijn en Infrabel hebben uitgewerkt. Het gaat niet enkel om een stationsgebouw an sich, maar ook om een nieuw busplaats en de vernieuwing van de openbare ruimte. Die moet een pak groener worden.

De bouw van de grote ondergrondse parking, goed voor een 900-tal parkeerplaatsen, en de aanleg van een nieuwe weg, bus- en fietstunnel onder de sporen zijn zoals bekend al volop aan de gang. Deze week nog werd een indrukwekkend filmpje gelanceerd waarin het plaatsen van die tunnel in een timelapse zat geogten. Die werken moeten ten laatste in 2023 afgerond zijn, waarna de werken aan de stationsomgeving en het gebouw van start kunnen gaan.

Brede hal onder de sporen
Bij het station is een ondergrondse fietsenstalling voor maar liefst 2.970 fietsen voorzien. Het bestaande gebouw verdwijnt en alle typische stationsfuncties worden opgenomen in een brede doorgang onder de sporen. Zo wordt het echte stadscentrum van Kortrijk beter verbonden met de Doorniksewijk, de site rond de Loofstraat en verderop Hoog Kortrijk. Ook de uitbating van onder meer horecazaken zullen een plaats vinden in de brede hal.

De acht perrons in het station krijgen nieuwe luifels en worden allemaal uitgerust met een lift. Zo wordt de trein nemen in Kortrijk een stuk toegankelijker. De NMBS benadrukt ook het duurzame en energiezuinige karakter van het nieuwe gebouw.

Tegen 2030
De treinmaatschappij investeert zo’n 84 miljoen euro in het volledige project, waarvan 44 miljoen euro naar het nieuwe station gaat. Het Kortrijkse stadsbestuur reageert in een persmedeling verheugd op de aankondiging. “We zijn als stad heel blij met deze beslissing”, stellen burgemeester Ruth Vandenberghe, schepenen Wout Maddens en Axel Weydts en titelvoerend burgemeester Vincent Van Quickenborne in koor. “Ons station verdient deze investering. Dat het in het hart van onze stad ligt, is een enorme troef. Die troef willen met dit nieuwe gebouw en de vernieuwde omgeving nog meer versterken.”

Het stationsproject moet, als alles goed gaat, in 2030 zijn afgewerkt. Beelden van hoe het nieuwe station eruit zal zien, zijn er helaas nog niet. In niet-coronatijden stappen op weekdagen dagelijks 8.600 reizigers op in Kortrijk. Vanuit het station rijden er IC-treinen richting Gent, Antwerpen en Brussel en regionale verbindingen naar Poperinge, Brugge, Doornik, Moeskroen en zelfs het Franse Rijsel.


Bron: kw.be , krant van West-Vlaanderen
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Lap, gaat het mooie stationsgebouw toch nog tegen de grond. :cry:
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

Hoe wordt eigenlijk bepaald welke stad een volledig nieuw station krijgt en welke stad een (gedeeltelijke) renovatie?
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

De werken aan het station van Mons moesten normaal gezien in 2015 afgerond zijn, maar staan vandaag voor 2023 geprogrammeerd.
De budgetten gingen intussen ook door het dak. Eerst was sprake van 37 miljoen euro, maar nu gaat het om 324 miljoen euro, zonder dat de oorspronkelijke aanbesteding werd herzien, zo bracht de RTBF in december vorig jaar uit.
De plenaire Kamer vraagt het Rekenhof een onderzoek te starten naar de vertraging en de overschrijding van het budget bij de bouw van het station in Bergen. Ze heeft daarvoor donderdag unaniem een voorstel van resolutie van Ecolo-Groen goedgekeurd.
Plaats reactie