werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 29 apr 2021, 14:52 Een verdubbeling van lijn 21 zit er wellicht nog niet in?
Dat zou de noodzaak voor een derde perronspoor in Sint-Truiden meteen opheffen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Toch fel verminderen. Maar een intensief gebruikt enkelspoor heeft voldoende uitwijkmogelijkheden nodig.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.

Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 29 apr 2021, 18:38 Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.

Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Die laatste zin is belangrijk en waarschijnlijk de doorslaggevende factor.

Het punt is dat men ook een breder, ruimer en dus aangenamer perron wil in Sint-Truiden. Daarvoor zal spoor 3 moeten wijken. Infrabel kan zo opeens weer wat centjes besparen, want de wissels naar spoor 3 moeten niet meer onderhouden worden. Twee vliegen in één klap, moeten ze daar denken.
We hebben ondertussen wel geleerd dat wanneer Infrabel iets afbreekt het dat niet noodzakelijk doet omdat het een luxeprobleem heeft, maar vaak omwille van kostenefficiëntie. Vandaar mijn bezorgdheid: wordt lijn 21 een nog vertragingsgevoeligere lijn dan het nu al is?
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: in stations

Bericht door Locomotief 5175 »

Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Locomotief 5175 schreef: 03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.


Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 03 mei 2021, 12:55
Locomotief 5175 schreef: 03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.


Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
Benieuwd wanneer die roltrap terug werkt. In Brussel-Zuid is de roltrap in de centrale corridor naar spoor 9 al een jaar defect (altans nog een maand geleden).
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Ik hoop dat het stationsgebouw Kortrijk mag blijven staan. De perrons moeten uiteraard grondig vernieuwd worden, maar het stationsgebouw is mooi, en lijkt me in een behoorlijke staat te verkeren.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: in stations

Bericht door Locomotief 5175 »

Stationgebouw Kortrijk is van 1956. Voor mij mag die blijven staan, volgens de planning zal die afgebroken worden en de nieuwe zal boven de sporen komen, Maar die is afgevoerd wegens geen geld ! De perrons zal zeker vernieuwen en ophogen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110

Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 19 mei 2021, 23:48 https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110

Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Het huidige station van Ottignies is amper twintig jaar oud, en een tweetal jaar geleden werd nog een nieuwe pasarelle over de sporen gebouwd.

Er zijn heel wat stations waarvan ik denk dat ze toch wel eerder aan de beurt zouden mogen komen. (zoals hierboven aangehaald Kortrijk en Torhout). Voor die stations is er zogezegd geen geld.

Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 20 mei 2021, 23:31
trainlovertje schreef: 19 mei 2021, 23:48 https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110

Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Het huidige station van Ottignies is amper twintig jaar oud, en een tweetal jaar geleden werd nog een nieuwe pasarelle over de sporen gebouwd.

Er zijn heel wat stations waarvan ik denk dat ze toch wel eerder aan de beurt zouden mogen komen. (zoals hierboven aangehaald Kortrijk en Torhout). Voor die stations is er zogezegd geen geld.

Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
In Ottignies moet er wel heel wat meer gebeuren: door de gigantisch GEN-werf verschuiven alle perrons van plaats. Die moeten dus sowieso helemaal nieuw gebouwd worden. De tijdelijke passerelle moet trouwens ook vervangen worden door een passerelle op een andere plaats. Het gaat in Ottignies dus om een heel nieuw station omdat het moet, niet omdat het kan.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 21 mei 2021, 00:00 In Ottignies moet er wel heel wat meer gebeuren: door de gigantisch GEN-werf verschuiven alle perrons van plaats. Die moeten dus sowieso helemaal nieuw gebouwd worden. De tijdelijke passerelle moet trouwens ook vervangen worden door een passerelle op een andere plaats. Het gaat in Ottignies dus om een heel nieuw station omdat het moet, niet omdat het kan.
De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: in stations

Bericht door ronny »

TimJ36 schreef: 21 mei 2021, 00:36 De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
De geldpotten zijn regionaal opgesplitst dus moet je een ander station in Wallonië vermelden dat vernieuwd zou moeten worden. Ik ben benieuwd of binnen een paar jaar deze werf wordt stilgelegd wegens geen geld zoals Gent. De grondstoffenprijzen zijn immers aan het stijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 21 mei 2021, 09:24
TimJ36 schreef: 21 mei 2021, 00:36 De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
De geldpotten zijn regionaal opgesplitst dus moet je een ander station in Wallonië vermelden dat vernieuwd zou moeten worden. Ik ben benieuwd of binnen een paar jaar deze werf wordt stilgelegd wegens geen geld zoals Gent. De grondstoffenprijzen zijn immers aan het stijgen.
De werf in Ottignies is al talloze keren uitgesteld om budgettaire redenen, de kans dat dat weer gebeurd blijft zeker bestaan.
Plaats reactie