werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Perronverhogingen zijn zeer duur en moeten gebeuren tijdens een TLO (tijdelijke lijnonderbreking), wat meubilair vervangen kost bijna niks en kan altijd uitgevoerd worden. De twee zijn dus absoluit niet vergelijkbaar.
Wat je zegt klopt ook niet, wanneer de perrons toch verhoogd zouden worden kan dat nieuwe meubilair perfect behouden blijven - maar dan op het hogere perron.
Maar de kans dat dat nodig zal zijn is klein, de perronverhogingen zijn geen prioriteit en gaan maar mondjesmaat vooruit.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 29 nov 2022, 23:23 Perronverhogingen zijn zeer duur en moeten gebeuren tijdens een TLO (tijdelijke lijnonderbreking), wat meubilair vervangen kost bijna niks en kan altijd uitgevoerd worden. De twee zijn dus absoluit niet vergelijkbaar.
Wat je zegt klopt ook niet, wanneer de perrons toch verhoogd zouden worden kan dat nieuwe meubilair perfect behouden blijven - maar dan op het hogere perron.
Maar de kans dat dat nodig zal zijn is klein, de perronverhogingen zijn geen prioriteit en gaan maar mondjesmaat vooruit.
Er is toch geen TLO voor nodig? Ik herinner me een tijdje geleden pakweg Torhout, waar eerst het voorste deel en daarna het achterste deel van het perron verhoogd werd, de lijn bleef gewoon in dienst en er bleven treinen stoppen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door pietje »

Tijdens het plaatsen van de betonnen elementen naast het spoor, zullen er daar toch geen treinen rijden vermoed ik?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

pietje schreef: 30 nov 2022, 14:30 Tijdens het plaatsen van de betonnen elementen naast het spoor, zullen er daar toch geen treinen rijden vermoed ik?
Dat mag men hopen, inderdaad ;) Maar daar heb ik alle vertrouwen in, de veiligheidscultuur kennende binnen ons spoorbedrijf.

Daarom hoeft er nog geen complete onderbreking te zijn: op dubbelsporige lijnen kan men, zeker als er geen stoppers zijn in het betreffende station, enkelspoors rijden, met 1 richting dan eventjes in tegenspoor. Enkelsporige reizigerslijnen (bv. L53) zien 's nachts geen verkeer, vaak, en in het weekeinde soms ook niet, dus daar valt ook wel iets te regelen. Met enige zin voor compromis, althans, en ook daarin is het Belgische spoorbedrijf helemaal niet slecht!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Men past dan dus doorgaans TLO toe omdat er dan een spoorkraan actief is om die boorden te plaatsen, die kan in het vrijruimteprofiel komen. Bijgevolg gevaar voor de treinen die op het andere spoor rijden. Men heeft het verkeer met mogelijke indringing in het vrijruimteprofiel afgeschaft. Er zijn al heel wat incidenten aan voorafgegaan. Telkens een kraan die een trein raakt. Ook al gaat de trein heel traag ter hoogte van zo’n werf een nul risico heb je niet op die manier.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag werden er in het station van Eppegem informatieschermen geplaatst.
20221205_161705.jpg
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

Is de doortrekking van de onderdoorgang in Schaarbeek tot aan Docks al klaar?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

rdv schreef: 16 dec 2022, 20:56 Is de doortrekking van de onderdoorgang in Schaarbeek tot aan Docks al klaar?
Nog altijd niet, nee.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: werken: in stations

Bericht door nibura »

In Hasselt zou er een 10e perronspoor bijkomen (spoor A)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230118_69583698

Ik veronderstel om de L-treinen vanuit Mol op te ontvangen?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Paul »

Ooit was er in Hasselt een spoor A aan de oostzijde (kant Bilzen / Sint-Truiden). In de jaren 50 van vorige eeuw vertrokken daar de snelle driedelige motortreinen naar Brussel (met enkel een stop in Sint-Truiden en facultatieve plaatsbespreking). Later was dat spoor nog nuttig voor de posttreinen, het postgebouw lag er vlak langs.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

nibura schreef: 20 jan 2023, 10:26 In Hasselt zou er een 10e perronspoor bijkomen (spoor A)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230118_69583698

Ik veronderstel om de L-treinen vanuit Mol op te ontvangen?
Zo druk lijkt het mij in Hasselt toch niet? Er zijn overigens meer treinen uit die richting die keren in Hasselt, behalve de L naar MOL de IC08 en IC09, de L naar Leuven, 2 P-treinen,... Een deel zal toch moeten blijven keren op de doorgaande sporen, gaat dat ene spoor dan zo'n wezenlijk verschil maken?
Frederic Petit schreef: “Daarvoor wordt het perron, dat dus aan één zijde perron 1 bedient en aan de andere zijde het nieuwe perron 1A, enkele meters verbreed”, legt Frédéric Petit van Infrabel uit. “Het spoor, dat vandaag als rangeerspoor wordt gebruikt, wordt zowat 300 meter verlengd en zal op die manier tot vlak bij het station komen. Zo komt het spoor ook volwaardig in gebruik.”
300 meter is een beetje overdreven, denk ik... Dan kom je aan de andere kant van het stationsgebouw uit. :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 26 jan 2023, 09:32 Zo druk lijkt het mij in Hasselt toch niet? Er zijn overigens meer treinen uit die richting die keren in Hasselt, behalve de L naar MOL de IC08 en IC09, de L naar Leuven, 2 P-treinen,... Een deel zal toch moeten blijven keren op de doorgaande sporen, gaat dat ene spoor dan zo'n wezenlijk verschil maken?
Ja dat maakt een wezenlijk verschil. Treinen vanop L35 kunnen gemakkelijk naar één van de hogere perrons, vanop L15 moet je echter een hoop sporen (en verkeer) kruisen. Een extra perron maakt de hele zone dus een stuk minder gevoelig voor vertragingen. Zeker als er ooit een tweede trein op Genk-Landen gaat rijden staat een kerende trein op spoor 1 of 2 enorm in de weg.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

groentje schreef: 10 jun 2021, 09:04 Het verschil is wel dat van stations in de stijl van Kortrijk er steeds minder overschieten. Het oude station van Mol had z'n charmes, zoals je zegt, maar was uiteindelijk slechts een typisch voorbeeld van een station uit de late 19e eeuw, waarvan er weliswaar tientallen verdwenen zijn, maar er ook nog flink wat van overschieten, je gaf zelf al Geel, Olen en Neerpelt op in de buurt.
Ik pleit niet voor het behoud van elk ooit gebouwd station, maar minstens wel enkele voorbeelden. En als ik dan moet kiezen tussen pakweg Dendermonde en Kortrijk, dan kies ik uitdrukkelijk voor Kortrijk...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/26 ... -kortrijk/
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: in stations

Bericht door desirootje »

Perron 1 in Denderleeuw is weer bruikbaar, er stoppen weer treinen, het is wel nog niet af. Zo moeten de lift en roltrap nog geïnstalleerd worden, alsook de afwerking van de trappen in de 1e tunnel. Er moeten nog schuilhokjes, windschermen, vertrekborden en banken neergezet worden, maar daarbuiten is het perron klaar. Men is al begonnen aan de afbraak van perrons 2&3.
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shin »

desirootje schreef: 27 feb 2023, 16:38 Perron 1 in Denderleeuw is weer bruikbaar, er stoppen weer treinen, het is wel nog niet af. Zo moeten de lift en roltrap nog geïnstalleerd worden, alsook de afwerking van de trappen in de 1e tunnel. Er moeten nog schuilhokjes, windschermen, vertrekborden en banken neergezet worden, maar daarbuiten is het perron klaar. Men is al begonnen aan de afbraak van perrons 2&3.
Ik heb 2 dagen geleden daar de trein gepakt, het was toch een vreemd gevoel hoor om zo hoog te staan in Denderleeuw en niet op de trein te hoeven springen omdat het perron te laag is. Ik werd er spontaan stil van!

ps. De naambordjes moeten ook nog geplaatst worden
Young age train lover
Plaats reactie