werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 27 feb 2023, 16:38 Perron 1 in Denderleeuw is weer bruikbaar, er stoppen weer treinen, het is wel nog niet af. Zo moeten de lift en roltrap nog geïnstalleerd worden, alsook de afwerking van de trappen in de 1e tunnel. Er moeten nog schuilhokjes, windschermen, vertrekborden en banken neergezet worden, maar daarbuiten is het perron klaar. Men is al begonnen aan de afbraak van perrons 2&3.
Een vernieuwing met de sluiting van het stationsgebouw in het achterhoofd, me dunkt.

Er wordt een commerciële ruimte onder de sporen gebouwd, en ook de automaten vinden daar een plekje. Dat de wachtzaal en de lokettenhal op termijn zullen verdwijnen, dat zie je al van ver aankomen.

Het is een grijs en inspiratieloos ontwerp. Daar wordt je nu toch echt niet gelukkig van?

De historische watertoren gaat trouwens tegen de vlakte.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Ach. De tijd dat het spoorbedrijf budget en belangstelling en ambitie had inzake architectuur en landschapsverfraaiing ligt ver achter ons.

En als er dan toch geen stoomtreinen meer mogen rijden wegens gebrek aan ETCS, waarom dan nog zo'n anachronistische watertoren behouden? Die daar nog heel ongelukkig temidden de sporen stond, op een dag ging hij gegarandeerd instorten, dat ware heel wat erger.

Neenee, allemaal afbreken, simpele sobere functionaliteit, de bevolking krijgt waar ze voor betaalt en dat is inderdaad niet erg vet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Tja, als er halve paleizen à la Guillemins worden gebouwd, spreekt men van verspilling, als er dan voor een meer functioneel ontwerp wordt gekozen, is het ook weer niet goed...
Hoe vaak wordt de wachtzaal nog als wachtzaal gebruikt? Denderleeuw heeft geen autotrein meer, de meeste reizigers gaan richting Brussel, en moeten hoop en al enkele minuten wachten op de volgende trein. Een enkele reizige die z'n ene trein naar pakweg Ninove heeft gemist, verkiest misschien wat op te warmen in een van de horecazaken op het plein. Een paar beschutte bankjes volstaan dus
De watertoren is spijtig, maar is nu al in een staat die restauratie duur zou maken. En behalve enkele erfgoedfanaten zijn er weinig mensen die die echt gaan missen...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Het is zover in Namen: op niveau +2 van het station vertrekken de bussen van de streeklijnen sinds 1 maart
(wwww.letec.be/News/Detail/17949)
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 03 mar 2023, 06:50 Tja, als er halve paleizen à la Guillemins worden gebouwd, spreekt men van verspilling, als er dan voor een meer functioneel ontwerp wordt gekozen, is het ook weer niet goed...
Hoe vaak wordt de wachtzaal nog als wachtzaal gebruikt? Denderleeuw heeft geen autotrein meer, de meeste reizigers gaan richting Brussel, en moeten hoop en al enkele minuten wachten op de volgende trein. Een enkele reizige die z'n ene trein naar pakweg Ninove heeft gemist, verkiest misschien wat op te warmen in een van de horecazaken op het plein. Een paar beschutte bankjes volstaan dus
De watertoren is spijtig, maar is nu al in een staat die restauratie duur zou maken. En behalve enkele erfgoedfanaten zijn er weinig mensen die die echt gaan missen...
Voor mij als pendelaar zijn renovaties zoals ze hier in Limburg doen, de norm. Een esthetische en functionele vooruitgang zonder al teveel poeha of gedoe. Smaak is subjectief maar behalve Antwerpen-Centraal vind ik geen enkele 'kathedraal' geslaagd.

Enig puntje van kritiek is dat de overkappingen in Hasselt - zeker die van spoor 8/9 - verlengd hadden mogen worden. Zeker als treinen er splitsen en er naar zone 8B of 9B gewandeld moet worden. Maar soit, een detail.

In Genk had men wat mij betreft ook overkappingen vanonder de stationsluifel in beide richtingen mogen aanleggen en de parking met slagbomen uitrusten zodat je je abonnement kan laten scannen. Een groot voordeel in Genk is het gebruik van beton (platen?) in de perrons. In Hasselt liggen al behoorlijk wat tegels terug los.

Met de fortuinen voor Luik, Leuven, Gent, Namen,... had je al heel wat meer haltes en middelgrote stations flink kunnen upgraden.

Enkel Brussel-Zuid verdient wat mij betreft een monumentale renovatie.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Met de fortuinen voor Luik, Leuven, Gent, Namen,... had je al heel wat meer haltes en middelgrote stations flink kunnen upgraden.
Misschien mag Mons ook nog bij in dat lijstje?
Enkel Brussel-Zuid verdient wat mij betreft een monumentale renovatie.
Brussel-Zuid is natuurlijk het eerste dat veel buitenlanders van Belgie te zijn krijgen, dus dat mag er wel goed voorkomen, inderdaad. Maar voorzover ik me herinner ziet het er daar toch niet zo slecht uit, vandaag de dag? Als de omgeving al eens even proper was... maar daar kunnen de spoorwegen niks aan doen, natuurlijk.

@Groentje: inderdaad kan men nooit voor iedereen goed doen. In deze tijden van schaarse budgetten kan men de beschikbare pecunia maar beter besteden aan de kerntaken, ttz het laten bollen van treinen; en aan het aantrekkelijker maken van de jobs waarvoor men onvoldoende kandidaten vindt.

Eigenlijk vind ik dat zowel NMBS als Infrabel zich moesten ontdoen van stationsinfrastructuur, die zou moeten voor rekening komen van de plaatselijke overheid, ttz. de steden en gemeenten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 03 mar 2023, 20:12 Brussel-Zuid is natuurlijk het eerste dat veel buitenlanders van Belgie te zijn krijgen, dus dat mag er wel goed voorkomen, inderdaad.
Als het een troost mag zijn, de busbunker op de luchthaven van Zaventem is nog erger dan Brussel-Zuid
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 03 mar 2023, 20:12
Met de fortuinen voor Luik, Leuven, Gent, Namen,... had je al heel wat meer haltes en middelgrote stations flink kunnen upgraden.
Misschien mag Mons ook nog bij in dat lijstje?
Klopt. Had ik zelfs nog niet aan gedacht.
Enkel Brussel-Zuid verdient wat mij betreft een monumentale renovatie.
Brussel-Zuid is natuurlijk het eerste dat veel buitenlanders van Belgie te zijn krijgen, dus dat mag er wel goed voorkomen, inderdaad. Maar voorzover ik me herinner ziet het er daar toch niet zo slecht uit, vandaag de dag? Als de omgeving al eens even proper was... maar daar kunnen de spoorwegen niks aan doen, natuurlijk.
De commerciële ruimte onder Brussel Zuid vind ik wel puik. Ik ben er al een hele tijd niet meer geweest, maar op het internationale gedeelte na vond ik de perrons vroeger een enorme tristesse. Nu, gezien de drukte kunnen we er waarschijnlijk ook niet meer van verwachten dan wat ze in Brussel-Noord gedaan hebben.

Kan je in Zuid überhaupt telkens een perroneiland met twee sporen buiten dienst stellen?

De omgeving lijdt aan dezelfde problemen waar zowat ieder station in België mee kampt: het volk dat er rondhangt.
Eigenlijk vind ik dat zowel NMBS als Infrabel zich moesten ontdoen van stationsinfrastructuur, die zou moeten voor rekening komen van de plaatselijke overheid, ttz. de steden en gemeenten.
Die zijn niet rijker dan de NMBS of Infrabel, integendeel...

Stations maximaal commercieel benutten lijkt me de enige oplossing.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

ovspotter_be schreef: 03 mar 2023, 22:37
jan_olieslagers schreef: 03 mar 2023, 20:12 Brussel-Zuid is natuurlijk het eerste dat veel buitenlanders van Belgie te zijn krijgen, dus dat mag er wel goed voorkomen, inderdaad.
Als het een troost mag zijn, de busbunker op de luchthaven van Zaventem is nog erger dan Brussel-Zuid
Daar zijn meerdere projecten die op uitvoering wachten en deels gekoppeld zijn aan het busstation: nieuwe terminal en de integratie van een tramhalte bijvoorbeeld.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

De nationale perrons in Brussel-Zuid zijn pure armoede hoor.
Misschien als men binnenkort vanuit de ivoren/glazen toren aan de Fonsnylaan kan neerkijken op de staat ervan zal er iets bewegen.
Alhoewel.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

De discussie over Liège-Guillemins is al lang achterhaald, dat station heeft zich dubbel en dik terugverdiend. Kijk maar welke impuls de stationsomgeving er op dit moment krijgt, er wordt volop gebouwd en gerenoveerd, het toerisme stijgt, er is met andere woorden een heel nieuwe dynamiek. Zonder het Calatrava-station was dat nooit gebeurd.

Ik zie met lede ogen aan hoe men nu zelfs het station van Gent Sint Pieters bekritiseerd. Dat is 'in-house' ontwikkeld door het toenmalige zéér bekwame dochterbedrijf Eurostation.

Dat men nu een frank in twee wil bijten door de overige perrons in Gent een veel minderwaardige constructie te geven stoot bij mij op veel onbegrip. Hetzelfde zie je in Mechelen gebeuren waar het glas van de overkapping wordt vervangen door plastieken luchtkussens.

In de nieuwe visie van de NMBS: "functionele stations waar de klant centraal staat en waarbij standaardisatie en intermodaliteit - waardoor reizigers eenvoudig kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere", wordt de rol van het station - als baken van de stad - wel érg gemarginaliseerd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

TimJ36 schreef: 06 mar 2023, 14:04 De discussie over Liège-Guillemins is al lang achterhaald, dat station heeft zich dubbel en dik terugverdiend. Kijk maar welke impuls de stationsomgeving er op dit moment krijgt, er wordt volop gebouwd en gerenoveerd, het toerisme stijgt, er is met andere woorden een heel nieuwe dynamiek. Zonder het Calatrava-station was dat nooit gebeurd.
Met andere woorden: het spoorbedrijf heeft geld uitgegeven, en de opbrengst is voor de stad.
Brussel betaalt, Luik profiteert (om het maar even in slogantaal te schetsen).
En dan maar klagen dat die spoorwegen zoveel geld kosten, ja.

Dit bevestigt mijn pleidooi voor het overnemen van stations door de plaatselijke overheden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: werken: in stations

Bericht door Reuel »

TimJ36 schreef: 06 mar 2023, 14:04 Ik zie met lede ogen aan hoe men nu zelfs het station van Gent Sint Pieters bekritiseerd. Dat is 'in-house' ontwikkeld door het toenmalige zéér bekwame dochterbedrijf Eurostation.

Dat men nu een frank in twee wil bijten door de overige perrons in Gent een veel minderwaardige constructie te geven stoot bij mij op veel onbegrip. Hetzelfde zie je in Mechelen gebeuren waar het glas van de overkapping wordt vervangen door plastieken luchtkussens.
Eurostation (en Eurogare) waren shady constructies die met belastinggeld smeten. Prestigeprojecten, die te lang duren, en te weinig reizigers vooruithelpen. Al lag dat waarschijnlijk uitsluitend aan het malgoverno van de top, dan de kwaliteiten van het personeel.

Noot over Gent-Sint-Pieters, die minderwaardige constructie werd vooral gekozen op aandringen van de stad. De lightversie die van de NMBS kwam, zag ik meer zitten (op basis van de plannen en renders) dan wat nu voorligt met die gevel in textiel. Dus zoveel vertrouwen zou ik nu ook weer niet hebben in de wensen van de lokale besturen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, enne, wat maakt die gevel in textiel of in zeewier of in spanbeton uit voor de reizig(st)er?

Bemerk ook dat ik niet vroeg om de wensen van het plaatselijk bestuur, wel om hun engagement oftewel verantwoordelijkheid. Wat erop neerkomt dat zij de keuzes maken - buiten het spoortechnische, uiteraard - en er ook de rekening voor betalen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: werken: in stations

Bericht door Reuel »

Op zich niks. Juist een weinig elegant materiaal, net achter een mooi historisch station. ;)
De overkappingen zijn wel korter dan initieel voorzien in, dus de reiziger gaat meer regen vangen, of minder schaduw (op warme dagen) dan oorspronkelijk bedoeld is. Maar je hoeft tenminste de trein niet meer als een berg te beklauteren. Vandaag is het zo slecht op de oude perrons, dat alles zowat een verbetering is.

Los daarvan heb je zeker wel een punt, zeker voor kleinere stationsgebouwen die er nu maar vaak triestig bij staan. En dat voor prima locaties ideaal voor (combinaties van) gemeenteloket, stadwinkels, wijkbibliotheken, postpunten, repetitielokalen,... wat je maar wil.

Ik herinner me dat je vroeger op heel wat stationsperrons wat bloemen en planten staan had, in een elegante bloembak, geleegde vuilbakken. Dat had zeker een charme, bracht kleur en is nagenoeg zeer zeldzaam geworden tegenwoordig. Een gemeente heeft ongetwijfeld, meer aandacht voor verzorging van de toegangspoorten dan een grootbedrijf.
Laatst gewijzigd door Reuel op 06 mar 2023, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie