werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 21 mei 2021, 00:36 De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.
Het ging mij persoonlijk dan ook niet om het vernieuwen van het station an sich, wel om het station aan te passen aan de GEN-werken die er al aan de gang zijn. Zonder het station van de nodige update te voorzien, zou het namelijk moeilijk worden om de plannen van het GEN uit te voeren. Vandaar die 'eindelijk'.
Dat men er toch wel een redelijke hoop geld tegenaan wil smijten, vind ik voor Ottignies overigens niet echt verkeerd, want het is nog steeds het drukste station van Wallonië. Alle grote Vlaamse stations ondergaan momenteel een gelijkaardige metamorfose of hebben die reeds gehad (behalve Hasselt, dat een update light krijgt).
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Je gaat er bovendien vanuit dat deze overkapping per se zoveel meer zou kosten. Ik ben daar niet zo zeker van, hoor. En ja, het stationsGEBOUW is vrij recent, maar was op het moment van constructie eigenlijk al te klein. De rest van station Ottignies is een absolute horrorshow, slechts te vergelijken met pakweg station Vilvoorde voor de renovatie begon. Afbrokkelende perrons, overkapping die lekt, onderdoorgang die te smal en te laag is, meubilair dat z'n beste tijd in de jaren 70 heeft gehad... Nee, deze make-over is wat mij betreft volkomen terecht. Meer dan de megalomane werken in Bergen, alvast. Het is niet omdat iets er halfdeftig uitziet, dat het stukken van mensen gaat kosten.
Dorfmeister
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: werken: in stations

Bericht door Dorfmeister »

TimJ36 schreef: 20 mei 2021, 23:31Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
"Misschien" omdat Ottignies station (19.789 klanten) zien dagelijks drie keer meer reizigers dan Kortrijk station (6.310 klanten) passeren? Volgens NMBS cijfers :roll:

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 22 mei 2021, 11:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

Dit wordt weer een semantische discussie. Met passeren wordt hier ongetwijfeld in- en uitstappende reizigers bedoeld. Ottignies is toch echt wel een station met veel reizigers die in Ottignies zelf vertrekken: met 3 IC's per uur van en naar Brussel en P-treinen daarbovenop denk ik dat Ottignies belangrijker is dan Kortrijk qua aantallen. Bovendien vertrekken in het zog van die IC-treinen ook nog S-treinen die ook goed vol zitten. Ik ben dus geneigd om die reizigersaantallen (ondanks de bekende mankementen) een vrij duidelijk beeld geven van de belangrijkheid van die stations.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

De reizigerstellingen worden jaarlijks uitgevoerd in oktober. Deze tellingen zijn het resultaat van een korte observatie in de tijd, wat onvermijdelijk een foutenmarge inhoudt, die in sommige gevallen aanzienlijk kan zijn. Deze tellingen zijn echter de enige, beschikbare bron die toelaten om het aantal in- en uitstappende reizigers per station te bepalen alsook hun evolutie op lange termijn. De cijfers laten niet toe het onderscheid te maken tussen reizigers die zich naar het station begeven en diegene die een aansluiting moeten halen (2 keer geteld dus).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 22 mei 2021, 11:39 Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Ook voor overstappende reizigers moet een station goed uitgerust worden hoor, denk maar aan brede perrons, genoeg onderdoorgangen/paserelles, wat winkeltjes in de gangen zelf,...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Het huidige station Ottignies is inderdaad een ramp, de onderdoorgang heeft een veel te laag plafond, is ook te smal om vlotte doorgang te geven in spitsuren. Bevat geen liften of roltrappen. Naast heel veel pendelaars is het ook een belangrijk station op andere vlakken. Toerisme want met een belangrijke aanvoer richting Walibi. Ook heel veel studenten op weg naar Louvain La Neuve.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: in stations

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 22 mei 2021, 12:51
TimJ36 schreef: 22 mei 2021, 11:39 Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Ook voor overstappende reizigers moet een station goed uitgerust worden hoor, denk maar aan brede perrons, genoeg onderdoorgangen/paserelles, wat winkeltjes in de gangen zelf,...
Tijdens een overstap willen veel reizigers nog vlug een koffie kopen ofzo. Zoals in Gent-Sint-Pieters heb je op de perrons 9/10 en 11/12 een klein winkeltje waar je snel een koffie(-koek) kan kopen en veroberen. Ik denk dat zoiets in Ottignies ook geen overbodige luxe zou zijn. Maar zoals hier is aangegeven is het ook voor een evacuatie ofzo een grote noodzaak om een brede doorgang, brede perrons te hebben. Een gevoel van openheid, goeie verlichting en vooral veel en grote infoschermen (digitaal/analoog). De nieuwe TV schermen als aankondiging op de perrons is daar al een heel goed begin zoals in Lokeren, Antwerpen-Centraal, Hasselt, .... Ottignies is het zeker verantwoord om een volledige vernieuwing aan te gaan. Ook het feit dat die perrons in een serieuze scherpe diepe bocht liggen maakt het vandaag de dag er zeker niet makkelijker op.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Om een idee te geven: Ottignies heeft nog meer reizigers dan Luik-Guillemins, met z'n enorme infrastructuur en HST-bediening. Dan is een degelijk uitgebouwd station wel op z'n plaats.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: werken: in stations

Bericht door Teach2 »

TimJ36 schreef: 22 mei 2021, 11:39 Ik ben in geen enkele zin tegen mooie stationsprojecten, maar dan wel graag ook de andere stations evenwaardig opknappen, en niet
afkomen met de argumenten "te duur" of "megalomaan" (cfr. Kortrijk). Wel zou ik ook graag de cijfers zien van de opstappende reizigers, zonder de doorgaande reizigers met overstap meegeteld.
Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Teach2 schreef: 23 mei 2021, 11:50 Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.

In een (middel)grote stad zoals Kortrijk plaats je landmarkstations, in kleinere gemeentes eerder bescheiden stations.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Dat vind jij, misschien. Als drukste station van Wallonië is Ottignies een station van eerste rang, wat je er verder ook over denkt. Dagelijks passeren hier duizenden reizigers van en naar de universiteit van Louvain-la-Neuve, naar de provinciehoofdstad Waver, naar Walibi, de vele pendelaars uit de Speckgurtel naar Brussel... Voor mij meer dan voldoende reden om Ottignies een deftig station te gunnen. Een station dat ze vandaag niet hebben in Waals-Brabant.

Het is sowieso geen wedstrijd, Kortrijk komt ook aan de beurt, nadat -eindelijk- Hasselt z'n upgrade krijgt, Vilvoorde opgeknapt wordt, Mechelen een gloednieuw station krijgt...
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 24 mei 2021, 02:01 ...Dagelijks passeren hier duizenden reizigers van en naar de universiteit van Louvain-la-Neuve, naar de provinciehoofdstad Waver, ...
Tussen haakjes: de provinciehoofdstad Waver heeft geen station meer, het werd vorig jaar gesloten. Het is de enige provinciehoofdstad zonder.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: werken: in stations

Bericht door Teach2 »

TimJ36 schreef: 24 mei 2021, 01:16
Teach2 schreef: 23 mei 2021, 11:50 Waarom zouden overstappende reizigers niet meegeteld mogen worden? Die maken net zo goed gebruik van dat station als lokaal opstappende reizigers.

In een (middel)grote stad zoals Kortrijk plaats je landmarkstations, in kleinere gemeentes eerder bescheiden stations.
Neen, in grote STATIONS investeer je meer dan in kleine.
Plaats reactie